لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۷

نوبخت: لایحه بودجه ۹۵ بعد از اجرای برجام به مجلس می‌رود


محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی
محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در پاسخ به انتقادها از تاخیر در ارائه لایحه بودجه سال ۹۵ به مجلس، گفته که این لایحه حاضر است اما دولت احتمالا آن را بعد از آغاز اجرای توافق هسته‌ای (برجام) تقدیم مجلس می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای نوبخت روز سه‌شنبه ۲۲ دی در نشست خبری در تهران درباره علت تاخیر در ارائه لایحه بودجه به مجلس گفت: «به دلایلی که ظرف چند روز آینده امکانش برای ما از لحاظ سیاسی فراهم می‌شود که آن را بیان کنیم، برنامه و بودجه را تقدیم مجلس محترم نکردیم».

حسن روحانی و مقام‌های سازمان انرژی اتمی ایران از آغاز اجرای توافق هسته‌ای وین و برداشته شدن تحریم‌های بانکی ایران ظرف چند روز آینده خبر داده‌اند.

مطابق آئین نامه مجلس، دولت موظف است لایحه بودجه هر سال را تا ۱۵ آذر به مجلس بدهد تا نمایندگان بتوانند پیش از پایان سال آن را بررسی و تصویب کنند.

تاخیر در ارائه لایحه بودجه در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد بارها باعث انتقاد نمایندگان مخالف او شد.

سخنگوی دولت حسن روحانی گفت دولت احتمالا بودجه را بعد از اجرای برجام به مجلس می‌دهد و اضافه کرد که اگر هفته آینده یعنی ۲۷ دی هم لایحه و برنامه را به مجلس فرستاده شود، بررسی آن «قابل انجام است».

نامه ۱۳ نماینده مجلس به حسن روحانی

همزمان با سخنان آقای نوبخت، خبرگزاری‌های ایران گزارش دادند که ۱۳ نماینده «اقتصاددان» مجلس در نامه‌ای به حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، ابراز نگرانی کرده‌اند که به دلیل تاخیر در ارائه لایحه بودجه مجلس فرصت بررسی و تصویب آن را بیش از پایان سال نخواهد داشت.

احمد توکلی، حمیدرضا فولادگر، غلامرضا تاجگرودن و غلامرضا مصباحی مقدم از جمله امضاء کنندگان این نامه هستند.

امضاء کنندگان نامه از دولت خواسته‌اند تا «بودجه سه دوازدهم» تقدیم مجلس کند.

بودجه سه دوازدهم به معنای ارائه بودجه سه ماه از سال به مجلس برای تصویب است تا به دولت امکان اداره امور را تا زمان تصویب بودجه سالانه بدهد.

مجلس، این بودجه سه ماه را بر مبنای بودجه مصوبه سال جاری تصویب می‌کند.

محمدباقر نوبخت درباره درخواست نمایندگان برای ارائه «بودجه سه دوازدهم»گفت دولت وظیفه‌اش را مطابق آیین‌نامه مجلس انجام داده و لایحه بودجه و برنامه (ششم توسعه) چاپ شده و آماده است اما «به دلایلی که الان نمی‌تواند بگوید، آن را تقدیم مجلس نکرده است».

سخنگوی دولت یازدهم تاکید کرد که بنابراین، ارائه بودجه «سه دوازدهم» ضرورتی ندارد و هر زمانی که دولت لایحه را بدهد، نمایندگان مطابق قانون ۳۱ روز فرصت خواهند داشت تا بررسی و به صحن بیاورند.

«رویکرد رشد و عدالت در بودجه سال آینده»

آقبای نوبخت رویکرد بودجه سال آینده را «رشد و عدالت» توصیف کرد و گفت که دولت تلاش کرده این بودجه را عادلانه توزیع کند که «یک بخش آن مربوط به پرداخت‌های پرسنلی و یک بخش هم در ارتباط با توازن منطقه‌ای است».

وی افزود: دولت باید با توجه به سیاست‌های «اقتصاد مقاومتی» هم سرمایه‌گذاری مالی کند و هم بودجه‌ای را به«دانش‌بنیان» بودن اقتصاد اختصاص دهد.

این مقام دولت حسن روحانی تصریح کرد: «بیشترین رقمی که در طول تاریخ اقتصاد ایران از سوی دولت سرمایه‌گذاری شده، برای سال ۹۵ در نظر گرفته شده است که این رقم ۲۰۱ هزار میلیارد تومان است که برای طرح‌های عمرانی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دولت مستقیما سرمایه‌گذاری خواهد شد».

آقای نوبخت در مورد اینکه آیا دولت با پیش‌بینی شرایط پس از رفع تحریم‌ها، بودجه را انبساطی تهیه کرده است، گفت: «فضای بودجه سال ۹۵ و برنامه (ششم توسعه)، فضای مضیق فعلی نیست، لذا بودجه انقباضی نیست».

سخنگوی دولت همچنین در این زمینه که با توجه به روند نزولی قیمت نفت و پیش‌بینی فروش هر بشکه نفت به قیمت ۳۵ تا ۴۰ دلار در بودجه سال آینده، دولت چگونه منابع مالی خود را تامین خواهد کرد، گفت: «بودجه‌ریزی ما غلتان است و با مکانیزم تخصیص و بودجه‌ریزی منعطف این موضوع را مدیریت می‌کنیم».

XS
SM
MD
LG