لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۴

نخست‌وزیر عراق: غرب و ایران هر دو علیه داعش کمک می‌کنند


حیدر العبادی، نخست وزیر عراق
حیدر العبادی، نخست وزیر عراق

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق می‌گوید غرب و ایران هر دو به جنگ علیه «حکومت اسلامی» یا «داعش» سابق کمک می‌کنند.

نخست وزیر عراق روز جمعه سوم بهمن در سخنانی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت که اگرچه غرب گاهی در کمک‌رسانی برای مبارزه با این گروه آهسته بوده اما در هفته‌های اخیر این کار سرعت گرفته است.

به گزارش رویترز حیدر العبادی افزود که همزمان، ایران برای پر کردن خلأ ناشی از کندی دریافت کمک از آمریکا و غرب، جنگ‌افزار، شامل مهمات و سلاح به عراق فرستاده است که «مقدار قابل توجهی از آن رایگان بوده» و قرار است پول بخشی دیگر از آن «بطور معوقه پرداخت» شود.

حیدر العبادی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد نقش قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، در جنگ با گروه «حکومت اسلامی»‌ گفت: «ما به او و نظام ایران احترام می‌گذاریم». نخست وزیر عراق در عین حال حضور مستقیم سربازان ایرانی در خاک عراق را در گذشته یا حال تکذیب کرده است.

ایران خود حضور نظامیانش را در عراق برای کمک به جنگ با داعش تایید کرده، اما می گوید که آن ها نقش «مستشاری» دارند. گزارش‌هایی نیز در مورد حضور مستقیم قاسم سلیمانی در عراق انتشار یافته که ایران تاکنون رسماً آن را تایید نکرده است. شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۰۷ نام قاسم سلیمانی را در فهرست تحریم ها قرار داد.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که عملیات ایران را در عراق از نزدیک دنبال می‌کنند و میان این عملیات برای کمک به پیشمرگ‌های کرد و نیروهای عراقی در مقابله با داعش و عملیات ائتلاف به رهبری آمریکا به همین منظور در شرایط موجود تناقضی نمی‌بینند، اما هیچ هماهنگی نیز میان دو طرف انجام نمی‌شود.

در همین حال، گزارش‌ها حاکی از تشدید حملات نیروی ائتلاف به مناطق زیر کنترل «حکومت اسلامی» در اطراف موصل در شمال عراق از هفته گذشته‌است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از برخی مقام‌های نظامی آمریکا گزارش داده‌است که انتظار می‌رود عملیات پس گرفتن شهر موصل از گروه «حکومت اسلامی» اواخر امسال آغاز شود، به همین دلیل حملات برای نابودی و تضعیف خطوط تدارکاتی و ارتباطی این گروه تا پیش از آن موقع شدت گرفته‌است.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، دیروز، سوم بهمن، با تایید تشدید حملات هوایی در اطراف موصل، گفت که همزمان، آموزش نیروهای عراقی و شورشیان میانه‌روی مخالف بشار اسد در سوریه برای مقابله با «حکومت اسلامی» در جریان است اما شکست این گروه به زمان نیاز دارد.

ژنرال کربی از پس گرفتن یک درصد از مناطق زیر کنترل داعش در شمال عراق و باقی بودن بخش وسیعی همچنان در دست این گروه خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG