لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۴

سراج: فردی با ۱۰۰ میلیارد تومان پول وزارت نفت فرار کرده‌است


ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور
ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور

ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور از فرار فردی پس از دریافت ۱۰۰ میلیارد تومان از وزارت نفت خبر داده و گفته است که این فرد به کانادا گریخته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ناصر سراج روز یکشنبه اول آذر، این ماجرا را «فساد ۱۰۰ میلیارد تومانی» توصیف کرده و بدون دادن جزئیاتی گفته است که این فرد همانند بابک زنجانی، ۱۰۰ میلیارد تومان از وزارت نفت پول گرفته است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزوده که این فرد سپس به کانادا گریخته اما از طریق تلفن با یکی از مدیران سازمان بازرسی در ارتباط است و این سازمان توانسته‌ از طریق (ضبط) «خانه‌های بسیار شیک و خودروهای آخرین سیستم او»، ۶۰ میلیارد تومان آن را با هماهنگی خود فرد پس بگیرد.

ناصر سراج درمورد اینکه این «فساد» چه زمانی رخ داده، توضیحی نداده، و تنها گفته است نمی تواند شیوه کشف محل این فرد را بیان کند اما یکی از مدیران کل این سازمان با او تلفنی در تماس است.

پرونده خاوری

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در مورد تحولات مربوط به پرونده محمود رضا خاوری، رئیس مستعفی پیشین بانک ملی ایران که پس از برملاءشدن پرونده موسوم به«فساد سه هزار میلیارد تومانی» به کانادا گریخت نیز گفته است که اتفاق جدیدی رخ نداده، ولی آن‌ها امیدوارند با سرکار آمدن دولت جدید کانادا و تغییر سیاست آن نسبت به ایران، بتوانند او را به کشور بازگردانند.

ناصر سراج افزوده « ما ریگی را برگرداندیم، اینها که دیگر عددی نیستند.»

عبدالمالک ریگی، رهبر گروهی مسلح موسوم به «جندالله» بود که به یک رشته حملات مسلحانه در منطقه سیستان و بلوچستان ایران و مناطق مرزی با پاکستان دست زد.

وزارت اطلاعات ایران در اسفندماه ۱۳۸۸ اعلام کرد که او را در یکی از کشورهای همسایه دستگیر کرده و به ایران بازگرداندند.

عبدالماک ریگی در خرداد سال ۸۹ به جرم فساد فی الارض و محاربه اعدام شد.

محمودرضا خاوری، رئیس سابق بانک ملت ایران هم پس از آنکه متهم شد با پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، مرتبط بوده، در مهر ماه ۱۳۹۰ از سمتش استعفاء داد و مدتی بعد اعلام شد که به کانادا گریخته و تقاضای پناهندگی کرده است.

مقام‌های قضایی ایران پیش از این گفته اند که از پلیس اینترپل برای بازگردان او کمک خواسته اند.

پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی ۳۹ متهم داشت که چهار متهم اصلی آن از جمله متهم ردیف اول، مه آفرید امیرخسروی، بنیان‌گذار شرکت امیر منصور آریا به اعدام محکوم شدند.

مه‌آفرید امیر خسروی در خرداد سال ۹۳ در زندان اوین اعدام شد.

تایید یا تکذیب خبر بازداشت فرزند مهاجرانی

ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره خبر دستگیری محمد محسن مهاجرانی، فرزند، عطالله مهاجرانی ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره محمد خاتمی، نیز گفته که او هم خبر را از رسانه‌ها شنیده است.

او با این حال، افزوده که این خبر را تایید یا تکذیب نمی‌کند چون «محرمانه» است.

آقای سراج اما درباره پرونده دکل نفتی گمشده که ظاهرا محمدمحسن مهاجرانی در ارتباط با آن بازداشت شده، گفته است که این پرونده را بررسی کرده و آن را به دادسرا فرستاده اند و کیفرخواست هم صادر شده و برای بخش دوم پرونده هم در انتظار دریافت پاسخ استعلام خود هستند.

از سوی دیگر، همزمان، به گزارش خبرگزاری فارس، غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری روز یکشنبه ، اول آذر، خود در تهران ، خبر بازداشت محمدمحسن مهاجرانی را تایید کرده و گفته است که این خبر «صحت دارد و در رابطه با پرونده دکل گمشده است اما هنوز میزان ارتباط این فرد با این پرونده مشخص نشده است.» .

ماجرای گم شدن دکل نفتی موسوم به فورچونا اواخر مهر ماه سال گذشته رسانه‌ای شد، زمانی که ۱۴ نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار پی‌گیری موضوع شدند.

به گفته این نمایندگان، دکل حفاری نفت فورچونا در دولت محمود احمدی‌نژاد به واسطه یک شرکت ترکیه‌ای به شرکت تاسیسات دریایی ایران که زیرمجموعه وزارت نفت ایران است، فروخته شد، اما این دکل هیچ‌گاه به طرف ایرانی تحویل داده نشده است.

خبرگزاری فارس اخیرا در گزارشی نوشته بود که این دکل نفتی با واسطه‌گری شرکت اماراتی دین به مبلغ ۸۷ میلیون دلار به ایران فروخته شده، اما به جای ایران مستقیم به خلیج مکزیک رفته است.

XS
SM
MD
LG