لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۹

توافق اتحادیه اروپا و ترکیه برای مدیریت بحران پناهجویان


سران اتحادیه اروپا در نشستی اضطراری با ترکیه، بر سر کنترل سیل پناهجویان، پرداخت کمک سه میلیارد یورویی به ترکیه و تسریع مذاکرات عضویت ترکیه و تسهیل مقررات ویزا برای شهروندانش به توافق رسیدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دونالد تاسک، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، روز یکشنبه هشتم آذر با اعلام این خبر گفت که این کمک در چند مرحله مطابق با اجرای تعهدات ترکیه در این زمینه به آنکارا داده خواهد شد و «چگونگی انجام تعهدات ترکیه هر ماه رصد می‌شود».

او همچنین گفت که قرار شده مقررات دریافت ویزا برای اتباع ترکیه جهت ورود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا اکتبر سال ۲۰۱۶ آسان‌تر شود.

احمد داود اغلو، نخست‌وزیر ترکیه، در کنفرانس خبری مشترک با دونالد تاسک، این توافق را «آغاز فصل جدیدی در روابط با اتحادیه اروپا و نخستین جلسه از این نوع در ۱۱ سال گذشته» خواند.

آقای داوداغلو اضافه کرد که دولتش به وعده‌های خود به اتحادیه اروپا برای «جلوگیری از هجوم امواج جدید پناهجویان سوری به اروپا و مدیریت بحران موجود در این زمینه عمل خواهد کرد».

او تأکید کرد که «کمک مالی سه میلیارد یورویی اروپا، صرف پناهجویان در ترکیه خواهد شد».

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز با تأیید خبر توافق بر سر کمک سه میلیارد یورویی به ترکیه، گفت که در این نشست موافقت شده مذاکرات با ترکیه در مورد تسریع عضویت این کشور در اتحادیه اروپا، و تسریع رفت وآمد شهروندانش به کشورهای عضو بدون دریافت ویزا، «مشروط به رعایت تعهدات ترکیه» از سر گرفته شود.

در این زمنیه خبرگزاری آسوشیتدس، گزارش کرده که فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، پیش از پایان نشست در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته بود که لازم است اتحادیه اروپا در ازای دادن کمک مالی به آنکارا، «گام به گام» نظارت کند که ترکیه به تعهداتش برای کمک به حل بحران سوریه و مدیریت بحران پناهجویان عمل خواهد کرد.

به گفته سازمان ملل، تقریباً ۹۰۰ هزار نفر که از مناقشات و فقر در خاورمیانه، آفریقا و آسیا گریخته‌اند، طی سال جاری وارد اتحادیه اروپا شده‌اند که بیش از ۶۰۰ هزار تن از ترکیه از طریق دریا وارد یونان و از آنجا به کشورهای دیگر عضو اتحادیه اروپا رفته‌اند.

بیش از دو میلیون پناهجو و آواره سوری نیز در ترکیه به سر می‌برند اما سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید از هر ۱۰ نفر تنها یکی از دولت ترکیه کمک مالی دریافت می‌کند و بقیه به حال خود رها شده‌اند.

دولت ترکیه اما شکایت داشته که بار سنگین کمک به پناهجویان بر دوش این کشور بوده است.

XS
SM
MD
LG