لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۳

ترکیه: روسیه ترکمن‌های سوریه را بمباران می‌کند


احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه
احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه

احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه، روسیه را متهم کرده که به بمباران شدید روستاهای ترکمن‌نشین در شمال سوریه دست زده است. سفیر روسیه هم در اعتراض به وزارت خارجه ترکیه احضار شده است.

به گزارش رویترز، وزارت خارجه ترکیه روز جمعه ۲۹ آبان در بیانیه‌ای گفت که با احضار آندره‌ای کارلف، سفیر روسیه در آنکارا، به «بمباران غیرنظامیان در روستاهای ترکمن‌نشین همجوار مرز ترکیه اعتراض کرده و خواستار قطع فوری این حملات شده است.»

روسیه از اوایل ماه سپتامبر به حملات هوایی به گروه‌های مخالف بشار اسد دست زد. ولادیمیرپوتین، رئیس جمهوری روسیه هدف از این حملات را نابودی گروه موسوم به «حکومت اسلامی» (داعش) و سایر «تروریست‌ها» در سوریه اعلام کرده است.

اما آمریکا و ترکیه بارها روسیه را متهم کرده‌اند که بیش از داعش، گروه‌های مسلح مورد حمایت آن‌ها را هدف قرار می‌دهد.

روسیه ضمن رد کردن این اتهام، اخیرا پس از اعلام رسمی اینکه علت سقوط هواپیمای مسافربری روسی در صحرای سینا انفجار بمبی در داخل آن بوده، خواستار همکاری نزدیک با آمریکا و غرب علیه داعش در سوریه شد.

ترکیه پیش از این گروه‌های کرد سوری را به اذیت و آزار و اخراج ترکمن‌ها از مناطق زیر کنترل خود در شرق و شمال شرق سوریه متهم کرده بود. دولت رجب طیب اردوغان که خواستار کناره‌گیری بشار اسد است، همچنین از مدت‌ها پیش خواهان اعلام حریم هوایی پرواز ممنوع در منطقه نزدیک به مرزهای خود در داخل سوریه بوده است.

در همین حال، خبرگزاری رویترز به نقل از برخی مخالفان بشار اسد گزارش داده است که آن‌ها در تلاش هستند تا با برگزاری نشستی در ریاض مواضع مخالفان را به یکدیگر نزدیک کنند اما هنوز تاریخی برای آن تعیین نشده است.

تلویزیون دولتی العربیه عربستان روز پنج‌شنبه گزارش داده بود که قرار است چنین جلسه‌ای در اواسط ماه دسامبر، کمتر از یک ماه دیگر، تشکیل شود.

اما بدر یاموش، یکی از مخالفان بشار اسد در تبعید، با تایید اینکه تلاش برای برگزاری این نشست «با حضور بخش عمده‌ای از مخالفان ادامه دارد»، عنوان کرده که این اقدامات هنوز در مرحله «مشورت» است.

این در حالی است «ائتلاف ملی مخالفان» بشار اسد، مستقر در ترکیه و نمایندگان گروه‌های مسلح وابسته به «ارتش آزاد سوریه» به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که تاکنون در مورد تشکیل چنین جلسه‌ای به آن‌ها اطلاعی داده نشده است.

در پی برگزاری دومین نشست بحران سوریه در وین که آمریکا، ترکیه، عربستان، قطر همراه روسیه و ایران، هم در آن شرکت داشتند، اعلام شد که حاضران بر سر آغاز مذاکرات میان گروه‌های مخالف بشار اسد و دولت سوریه از اول ژانویه سال ۲۰۱۶ به توافق رسیده‌اند. اگرچه اختلافات عمیق درباره سرنوشت بشار اسد باقی است.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا هم روز پنج شنبه گفت که تصور می‌کند ظرف دو هفته آینده بتوان جناح‌های گوناگون مخالف بشار اسد را برای تشکیل جلسه‌ای جهت اتخاذ موضع واحدی گردهم آورد.

XS
SM
MD
LG