لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۴

نمایشگاه بین المللی نفت؛ فرصتی برای ایجاد انگیزه سرمایه‌گذاری


بیست و یكمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران
بیست و یكمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران

بیست و یكمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران صبح روز پنجشنبه در تهران آغاز به كار كرد.

به گزارش ایرنا خبرگزاری رسمی ایران، در این نمایشگاه ۱۹۰۰ شركت حضور یافته‌اند که ۸۸۰ شرکت از میان آن‌ها متعلق ۳۸ كشور خارجی‌ست.

در نمایشگاه امسال که تا روز یکشنبه ادامه خواهد داشت شركت هایی مانند زیمنس آلمان، لوك اویل و گازپروم روسیه نیز حضور یافته‌اند. در حالی‌که این شرکت‌ها سال های گذشته از حضور در ایران خودداری و حتی در نمایشگاه های نفت ایران نیز شركت نمی‌كردند.

لینک مستقیم

رکن‌الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ضمن این که از کاهش حضور شرکت‌های داخلی به دلیل کمبود جا خبر داد در عین حال به افزایش تعداد شرکت‌های خارجی اشاره کرده است.

در نمایشگاه بین المللی صنعت نفت تهران شرکت‌هایی از کشورهایی چون آلمان، چین، ایتالیا، امارات، فرانسه و آمریكا (از طریق نمایندگی های اروپایی) حضور یافته‌اند و از جمله شركت های معتبری كه برای نخستین بار در ایران حضور می یابند می توان به شركت های اروپایی و آمریكایی «لینكولن الكتریك» (آمریكا)، «او.ام.وی» (اتریش) و سایپم (ایتالیا) اشاره كرد.

نصیر شیرخانی کارشناس نفت و انرژی ساکن لندن با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی و اجرای برجام ٬ نقش این موضوع را بر استقبال بسیاری کشورها از این نمایشگاه بین‌المللی مهم می‌داند.

تلاش ایران برای بازیافتن جایگاهش در بازارهای جهانی نفت به دلیل تنش‌های سیاسی با عربستان سعودی و اعمال نفوذ این کشور در سازمان کشورهای صادر کننده نفت - اوپک منجر به این شد که جمهوری اسلامی بر موضع خود مبنی بر افزایش تولید علی‌رغم مخالفت رقبای نفتی‌اش پافشاری کند.

از این دیدگاه، هرگونه تحرک نفتی ایران در قالبی بین‌المللی می‌تواند تاثیراتی در گسترش مناسبات ایران با آن دسته از شرکت‌های نفتی بگذارد که خواستار خرید نفت ایران هستند.

این در حالی‌ست که قیمت نفت طی ۱۹ ماه گذشته فراز و نشیب‌های بسیاری را تحمل کرده است کشوری چون ونزوئلا بیشترین خسارت را از کاهش بهای نفت خام تجربه کرد و توازن بودجه روسیه به شدت از این فراز و نشیب‌ها تاثیر پذیرفت.

اقتصاد عربستان نیز به شدت در نتیجه روند کاهشی بهای نفت آسیب دید به‌طوری‌که این کشور در سال میلادی گذشته کسری بودجه ۹۸ میلیارد دلاری را تجربه کرد.

نصیر شیرخانی معتقد است برگزاری نمایشگاه بین المللی صنعت نفت در ایران پس از موفقیت مذاكرات هسته‌ای ، بر بازاریابی ایران در عرصه تولیدات نفتی، ایجاد انگیزه سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی و مشاركت شركت های بزرگ نفتی با ایران تاثیر خواهد گذاشت.

بیست و یكمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ، امسال با شعار «جذب سرمایه و انتقال فناوری» در فضایی به وسعت حدود ٧٠ هزار مترمربع در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار شده است.

XS
SM
MD
LG