لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۶

مجلس ایران به چهارمین وزیر دولت روحانی کارت زرد داد


نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ‌های علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش، قانع نشدند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ‌های علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش، قانع نشدند.
علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش ایران، روز یکشنبه از مجلس شورای اسلامی کارت زرد گرفت. پس از وزرای علوم، فرهنگ و ارشاد اسلامی و اقتصاد، وی چهارمین وزیر کابینه حسن روحانی است که برای سئوال و جواب به مجلس می‌رود و کارت زرد دریافت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای فانی پس از پاسخ به سئوالات ۱۵ نماینده نتوانست آن‌ها را قانع کند و چهارمین کارت زرد کابینه حسن روحانی را دریافت کرد.

در جریان جلسه علنی روز یکشنبه،۳۱ فروردین ماه، مهرداد بذرپاش پرسش‌های ۱۵ نماینده دیگر را با آقای فانی در میان گذاشت که در نهایت، پاسخ‌های آقای فانی نتوانست اکثریت نمایندگان را قانع کند. نمایندگان با ۱۱۵ رای مخالف، ۷۱ رای موافق و ۱۱ رای ممتنع به پاسخ‌های آقای فانی واکنش نشان دادند.

یکی از محورهای اصلی سئوالات از وزیر، به کارگیری مجدد کسانی است که به گفته آنها، سال‌هاست از بازنشستگی آن‌ها می‌گذرد.

قاسم جعفری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در این باره به خبرگزاری تسنیم می‌گوید که عمده انتقادات نمایندگان از وزیر آموزش و پرورش به انتصاب «افراد سیاسی» و همچنین به کارگیری مجدد «تعدادی از بازنشستگان » باز می‌گردد.

آقای فانی در پاسخ به این سئوالات، استخدام مجدد افراد بازنشسته را رد کرده و درباره انتصابات‌ها نیز می‌گوید که معیار گزینش آن‌ها، گذشته از میزان تحصیلات، استعلامی بوده که حراست آموزش و پرورش تهیه کرده و در آن سوابق این افراد مورد تایید قرار گرفته است.

همچنین ابوالقاسم خسروی، از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و مجید انصاری، معاون پارلمانی رییس‌جمهوری، از احتمال استیضاح وزیر آموزش و پرورش در آینده خبر داده‌اند.

اواسط اسفند پارسال تعدادی از نمایندگان مجلس طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را با هشت محور به هیات رییسه مجلس ارائه کردند، اما با میانجی‌گری علی لاریجانی و مذاکره وزیر آموزش و پروش و نمایندگان مجلس سرانجام مسئله استیضاح منتفی شد.

با این همه تعدادی از نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند تا در جلسه‌ای علنی از وزیر آموزش و پرورش درباره روند استخدام‌ها و انتصابات در این سازمان سئولاتی بپرسند.

مجلس شورای اسلامی پیش‌تر در سئوال و جواب از آقای فرجی دانا، وزیر علوم، نیز از او درباره انتصاب معاون و مشاورش پرسیده بود. حسن روحانی در اعتراض به تعداد بالای وزرای فراخوانده‌اش به مجلس گفته بود «اگر از وظایف سئوال کنید روی چشم‌مان، می‌آییم [...] اما چرا از اختیارات اعضای هیات دولت می‌پرسید؟»

خبرگزاری‌های ایران در دی ماه از احضار دو سوم وزرای کابینه حسن روحانی به مجلس خبر داده بودند و در آذرماه نیز در گزارشی که از سوی مجلس منتشر شد آمده بود که تنها در سه ماه نخست دولت یازدهم ۲۲۷ سئوال از کابینه آقای روحانی پرسیده شده است.
XS
SM
MD
LG