لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۹

رَپِرهایی با دایره لغاتی وسیع‌تر از شکسپیر


تحقیقات یک محقق نشان می‌دهد که ۱۶ رَپِر دایره لغاتی وسیع‌تر از شکسپیر دارند
تحقیقات یک محقق نشان می‌دهد که ۱۶ رَپِر دایره لغاتی وسیع‌تر از شکسپیر دارند
رپ و هیپ‌هاپ بسیاری را یاد حرکات تحریک‌آمیز زنان سیاه‌پوست می‌اندازد و اندکی را به این فکر که چطور این گونه موسیقی در غنای زبان محاوره امروزی تاثیر داشته است. مت دانیلز، طراح و محقق داده در تحقیقی که به تازگی منتشر شده، تعداد کلماتی که خوانندگان این گونه‌های موسیقی در متن ترانه‌هایشان استفاده کرده‌اند، را محاسبه کرده است که یکی از آن‌ها حتی رکورد شکسپیر را نیز زده است.

شکسپیری که عشاق ادبیات همواره به دایره لغت‌اش می‌نازند و او را یکی از نابغه‌های زبان انگلیسی می‌دانند.

شکسپیر در مجموع در تمامی آثارش ۲۸ هزار و ۸۲۹ لغت به کار برده و حدس زده می‌شود که بیش از صدهزار لغت می‌دانسته است. بسیاری از زبان‌شناسان معتقدند که او تنها فردی است که دایره لغاتی به این وسعت داشته است.

همین آمارها درباره شکسپیر مت دنیلز را بر آن داشت تا قیاسی بین شکسپیر و تعدادی از هنرمندان هیپ‌هاپ انجام دهد. علاوه بر این مت دانیلز به سراغ رمان کلاسیک موبی‌دیک نوشته هرمان ملویل نیز رفته است.

به گزارش وبسایت اِن آر سی، مت دانیلز ۸۵ هنرمند هیپ‌هاپ را انتخاب و روی متن ترانه‌های سه تا پنج آلبوم هر یک کار کرده که در مجموع حدود ۳۵ هزار کلمه از ترانه‌های آن‌ها را شامل می‌شود.

شیوه کار او به این ترتیب بوده که ۳۵ هزار لغت از ترانه‌های خوانندگان هیپ‌هاپ را انتخاب کرده، ۳۵ هزار لغت از ابتدای موبی‌دیک و پنج هزار لغت از ابتدای هفت نمایشنامه شکسپیر که شامل هملت، رومئو و ژولیت، اوتلو، مکبث، داستان زمستان، آن‌طور که می‌پسندی و ترویلوس و کرسیدا می‌شود و سپس از طریق مهندسی داده اطلاعاتی استخراج کرده است.

نموداری که مت دانیلز، محقق آمریکایی تهیه کرده به ترتیب نشان‌دهنده تعداد لغات مختلفی است که هنرمندان هیپ‌هاپ در ترانه‌هایشان استفاده می‌کنند
نموداری که مت دانیلز، محقق آمریکایی تهیه کرده به ترتیب نشان‌دهنده تعداد لغات مختلفی است که هنرمندان هیپ‌هاپ در ترانه‌هایشان استفاده می‌کنند
نتیجه‌ای که از این تحقیق حاصل شده نشان می‌دهد که اِسوپ راک با ۷ هزار ۳۹۲ لغت منحصربفرد و غیرتکراری از مجموع ۳۵ هزار لغت بررسی شده از همه رَپِرها، شکسپیر و هرمان ملویل دایره لغات گسترده‌تری دارد. در این تحقیق شکسپیر از میان ۳۵ هزار لغت بررسی شده پنج هزار ۱۷۰ لغت منحصربفرد و غیرتکراری دارد و هرمان ملویل در نگارش موبی‌دیک شش هزار و ۲۲ لغت.

آن‌طور که نمودار دانیلز نشان می‌دهد ۱۶ رَپِر دایره لغات وسیع‌تری از شکسپیر دارد و سه رَپِر رکورد هرمان ملویل را می‌زنند.

دانیلز برای انجام این تحقیق از نام‌های بزرگ عالم هیپ‌هاپ استفاده کرده است. از فیفتی سنت و لیل وین و کان‌یه وست و جی زی گرفته تا نیکی میناج و توپک و میسی الیوت و امه‌نم . با این همه نکته‌ای که در این نمودار توجه را جلب می‌‌کند این است که اکثر این نام‌های شناخته شده در پایین لیست دیده می‌شوند و آن‌هایی که رکورد ملویل و شکسپیر را زده‌اند و آماری این چنینی خلق کرده‌اند، چندان شناخته شده نیستند.

روزنامه گاردین پس از انتشار این تحقیق در یادداشتی با عنوان «اِسوپ راک: رَپِری با دایره لغاتی وسیع‌تر از شکسپیر» به همین مسئله می‌پردازد و این سئوال را مطرح می‌کند که آیا همین که این هنرمند از چنین دایره لغاتی برخوردار است او را بدل به رَپِری خوب می‌کند؟

اِسوپ راک، هنرمند نیویورکی که از انتهای دهه نود کار خود را آغاز کرد را بیشتر با پیچیدگی‌های ترانه‌هایش یا نامفهوم بودن محض بعضی از آهنگ‌هایش می‌شناسند، هنرمندی که پربازدیدترین کارش تنها اندکی بیش از سه میلیون نفر بیننده داشته و در همین لیست هستند کسانی نظیر فیفتی سنت که در وبسایت یوتیوب نزدیک به ۲۰۰ میلیون بیننده تنها برای یک آهنگ داشته‌اند. با این همه فیفتی سنت از آخر در رتبه چهارم ایستاده است.

نویسنده گاردین دراین‌باره می‌گوید که آن‌طور که از نتایج تحقیق برمی‌آید، «بین لغات کمتر استفاده کردن و محبوب بودن ارتباطی وجود دارد.»

وبسایت جله رولینگ استون پس از انتشار نتایج این تحقیق گفت‌وگویی با اِسوپ راک که نفر اول این لیست است داشته که طی آن راک می‌گوید که اگر لیست اولیه شامل هنرمند هیپ‌هاپ بیشتری بود «او در میان آن‌ نام‌ها دفن می‌شد» و اصلا به چشم نمی آمد.

پس از اِسوپ راک، «جی. زد. ای.» و «آر. زد. ای.» هر دو از گروه بسیار معروف «وو تانگ کلن» قرار گرفته‌اند و گروه «کانینگ لینگوییستز» (زبان‌بازان) نیز در رتبه ۵ام قرار گرفته‌اند.

موسیقی هیپ‌هاپ که توسط جوانان رنگین‌پوست آمریکایی آفریده شده، در حال حاضر و بنا بر آمارها ۷۵ درصد مخاطب «سفیدپوست» دارد و یکی از تاثیرگذارترین عناصر بر فرهنگ پاپ امروزی در غرب است.

هیپ‌هاپ در اشاعه اصطلاحاتی خاص در زبان محاوره و تغییر معنای برخی لغات و اصطلاحات تاثیری تعیین کننده داشته و از این موسیقی به عنوان «صدای اقلیت» نیز یاد می‌شود. با این همه ویدئو کلیپ‌هایی که این ترانه‌ها را همراهی می‌کند و همچنین محتوای اغلب آن‌ها به دلیل خشونت‌آمیز بودن و ضدزن بودن‌شان همواره مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته است.
XS
SM
MD
LG