لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۴

دو نهاد حقوق بشری: اعمال فشار بر نسرین ستوده ادامه دارد


به گفته فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه وزن نسرین ستوده به ۴۳ کیلو کاهش یافته است.
به گفته فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه وزن نسرین ستوده به ۴۳ کیلو کاهش یافته است.
«فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر» و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» دوم آذرماه با اشاره به دوام اعمال فشار بر نسرین ستوده، وکیل زندانی در ایران، از مقام‌های ایران خواستند تمامی وکلا و فعالان حقوق بشری زندانی را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند.

در فراخوانی که «فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر» و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» در قالب برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر منتشر کرده‌اند، آمده است که خانم ستوده که بیش از یک ماه است که در اعتصاب غذا به سر می‌برد «بسیار لاغر شده و وزن او به ۴۳ کیلو کاهش یافته است».

این فراخوان می‌افزاید خانم ستوده که مدت چند هفته از دیدار با اعضای خانواده‌اش محروم بوده، به استثنای به گفته این فدراسیون دیداری که ۲۲ آبان‌ماه با فرزندانش داشته، در نهایت ۳۰ آبان‌ماه اجازه پیدا کرده است تا با حضور مأموران امنیتی با همسر و فرزندان خود دیدار کند.

نسرین ستوده، برنده جایزه حقوق بشری ساخاروف ۲۰۱۲، به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به شش سال زندان و ۱۰ سال محرومیت از اشتغال محکوم شده است. او از ۲۶ مهرماه در اعتراض به آن‌چه محدودیت علیه خود و خانواده‌اش نامیده، در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

به گفته همسر خانم ستوده، این وکیل زندانی ۱۰ آبان‌ماه به «سلول‌های فوق امنیتی» بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات منتقل شد. برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر این انتقال را اقدامی «تنبیهی» و «غیرقانونی» دانسته‌ و گزارش کرده است که خانم ستوده تا ۲۹ آبان‌ماه در این بند مانده است.

«فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر» و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» در فراخوان خود از دولتمردان ایران خواسته است تا «نسرین ستوده و به طور کلی تمام وکلای حقوق بشری و مدافعان حقوق بشر را که در حال حاضر به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری خود در ایران در زندان هستند، فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند».

این درخواست در حالی مطرح شده است که در همین تاریخ، دو آذرماه، سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، از قطع ملاقات‌های حضوری بند زنان اوین تا اطلاع ثانوی و به دستور مستقیم دادستان تهران خبر داد.

کلمه می‌گوید به نظر می‌رسد این لغو ملاقات در واکنش به اعتراض هشت زندانی سیاسی زن زندان اوین به مرگ ستار بهشتی صورت گرفته است، وبلاگ‌نویسی که در دوران بازداشتش از سوی پلیس سایبری ایران، در زندان در گذشت.

مرگ ستار بهشتی که گفته می‌شود بر اثر شکنجه بوده است، بازتاب گسترده‌ای در داخل و خارج داشته و نهادهای مختلفی خواستار روشن شدن ابعاد این ماجرا شده‌اند.
XS
SM
MD
LG