لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۳

امیر تاکی ایرانی-‌بریتانیایی٬ یکی از بخت های «میلیاردر شدن» در سال ۲۰۱۴


امیر تاکی
امیر تاکی
امیر تاکی ایرانی-‌بریتانیایی ۲۵ سال دارد. او یکی از سه بنیان‌گذار سیستم «بیت‌کوین»- واحد پول مجازی»- است و کدنویسی این برنامه را انجام داده است. او همچنین یکی از بنیان‌گذاران «دارک والِت» است٬ سیستمی که بر اساس بیت‌کوین کار می‌کند اما به گفته بنیان‌گذارانش پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر است.

مجله آمریکایی فوربس روز سه‌شنبه٬ ۱۷ دی‌ماه فهرستی از جوانان زیر ۳۰‌ سال را منتشر کرد که در سال ۲۰۱۴ در حوزه‌های مختلف جهان را تغییر می‌دهند. این‌ها جوانانی هستند که به گفته روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت٬ میلیاردرهای سال ۲۰۱۴ خواهند بود و امیر تاکی یکی از آن‌ها است.

این نشریه در هر یک از ۱۵ حوزه «سرمایه‌گذاری٬ هالیوود٬‌ فن‌آوری٬ اجتماعی٬ موسیقی٬ ورزش٬ بازی‌ها٬ علوم٬ آموزش٬ حقوق٬ رسانه٬ بازاریابی٬ هنر٬ انرژی و حوزه خوراکی»٬ ۳۰ تن را انتخاب کرده است. در حوزه فن‌آوری٬ امیر تاکی یکی از ۳۰ جوان منتخب این نشریه است.

نام امیر تاکی با سرویس بیت‌کوین ‌(Bitcoin) گره خورده است. این سرویس سال ۲۰۰۹ عرضه شد و امیر تاکی سال ۲۰۱۰ با این سرویس آشنا شد و کد آن را بازنویسی کرد.

بیت‌کوین نوعی پول دیجیتال است که در فضای مجازی رد و بدل می‌شود و این امکان را به کاربران می‌دهد که بدون واسطه و به طور غیرقابل‌بازگشت دست به انتقال پول بزنند.

حال امیرتاکی بر اساس همین سرویس به همراه گروهی که خود را «Unsystem» (غیرسیستم) می‌نامند٬ «دارک والِت» را بنیان‌گذاری کرده است. دارک والت به معنای «کیف پول تاریک» است. این سیستم به گفته بنیان‌گذارانش که با امکان ردیابی نقل و انتقال‌های مالی مخالف هستند٬ یک گام از بیت‌کوین جلوتر رفته و به راستی یک پول دیجیتالی غیرقابل‌ردیابی است.

در وب‌سایت دارک والِت آمده است: «ما نیازی به همکاری با کسانی که وسواس کنترل و نظارت دارند٬ نداریم. نافرمانی٬ تنها راه است.»

به نوشته روزنامه «دِیلی‌ مِیل» بریتانیا٬ امیر تاکی متولد لندن است و در دوران تحصیل٬ به دلیل «هک کردن» از مدرسه اخراج شده بود.

حال نام او در فهرستی از جوانان زیر ۳۰ سالی است که ایده‌های فوق‌العاده دارند٬ جوانانی که به گفته ایندیپندنت در آینده به شدت ثروتمند خواهند شد.

این سومین سال است که مجله فوربس اقدام به انتشار فهرستی از جوانان موفق زیر ۳۰ سال می‌کند.

در فهرست سال جاری نشریه فوربس همچنین نام شیزه شاهد ۲۴ ساله٬ از بنیان‌گذاران «بنیاد ملاله» (مرتبط با ملاله یوسف‌زی)٬ برونو مارس خواننده آمریکایی ۲۸ ساله٬ ماریا شاراپووا تنیس‌باز مشهور ۲۶ ساله٬ اولیویا وایلد بازیگر ۲۹ ساله و ایوان اشپیگل ۲۳ ساله٬ از بنیان‌گذاران «اسنَپ‌چَت» به چشم می‌خورد.
XS
SM
MD
LG