لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۵

فیروزآبادی از آمادگی نظامیان برای دوری از فعالیت‌ اقتصادی خبر داد


حسن فیروزآبادی: نیروهای مسلح برای کسب درآمد و گرفتن کار مردم به صحنه نیامدند و خود را رقیب مردم و تولید کنندگان داخلی نمی‌بینند.
حسن فیروزآبادی: نیروهای مسلح برای کسب درآمد و گرفتن کار مردم به صحنه نیامدند و خود را رقیب مردم و تولید کنندگان داخلی نمی‌بینند.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی می‌گوید هر زمان که دولت احساس کند نیازی به امکانات نظامیان در زمینه اقتصادی ندارد، نظامیان آماده‌اند از فعالیت‌های اقتصادی خارج شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، حسن فیروزآبادی روز چهارشنبه، ۱۶ مردادماه، با تأکید بر این که «اصلا ژنرالی در فعالیت‌های اقتصادی نیست»، اظهار کرد که در زمان جنگ به دلیل نبودن پیمانکاران، نیروهای مسلح وارد عمل شدند و افزود: «نیروهای مسلح هیچ طرحی را سر خود در کشور اجرا نکردند... آن‌ جایی که داوطلبی نبود، نیروهای مسلح کار می‌کردند.»

به گزارش خبرگزاری مهر نیز آقای فیروز‌آبادی که در مراسم «سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس» سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد که نیروهای مسلح در اقتصاد به دولت «کمک» می‌کنند و هر کجا پیمانکاری نباشد و دسترسی به امکانات اجرایی وجود نداشته باشد، وارد عمل می‌شوند.

وی افزود: «هرگاه که دولت نیازی به این امکانات حس نکند نیز این امکانات به درون نیروهای مسلح باز می‌گردد.»

گفته‌های این مقام عالی‌رتبه نظامی در حالی است که حضور نیروهای نظامی و امنیتی، از جمله سپاه پاسداران، در اقتصاد ایران از موضوعاتی است که مقام‌های ایران به دفعات به آن اذعان داشته‌ و گه‌گاه به آن انتقاد کرده‌اند.

در همین زمینه احمد توکلی، نماینده مجلس شورای اسلامی، به تازگی با انتقاد از فعالیت اقتصادی «نظامیان» و «نیروهای امنیتی» ایران، از مقام‌های حکومتی خواست که در این مورد «تصمیم قاطعانه‌ای» بگیرند.

وی گفت: «نظامیان ما با سلام و صلوات وارد بازار‌ها شده‌اند و دیگر نمی‌شود آن‌ها را به راحتی خارج کرد.»

فیروزآبادی: ژنرال‌ها اصلا اقتصادی نیستند

علی‌رغم انتقادهایی که در این زمینه از نظامیان می‌شود، آقای فیروزآبادی روز چهارشنبه تأکید کرد که «ژنرال‌ها اصلا اقتصادی نیستند» و گفت: «نیروهای مسلح برای کسب درآمد و گرفتن کار مردم به صحنه نیامدند و خود را رقیب مردم و تولیدکنندگان داخلی نمی‌بینند.»

وی با این‌ حال در ادامه خاطرنشان کرد: «این‌ که نیروهای مسلح در اقتصاد به دولت کمک می‌کنند واقعیت دارد، آن هم با تدبیر حکیمانه رهبر انقلاب و دعوت ایشان پس از جنگ صورت گرفت... امروز نیز ما برای گرفتن کار مهاجم نیستیم و با توان‌مان ایستاده‌ایم.»

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح همچنین تأکید کرد که برخی مزایده‌ها و فعالیت‌های اقتصادی مربوط به مناطق دورافتاده محرومی است که به دلیل مشکلات امنیتی پیمانکاران در آن شرکت نمی‌کنند و افزود: «این‌ها جزو کارهایی به حساب می‌آیند که حتما باید نیروهای مسلح انجام دهند.»

در حال حاضر بخش‌هایی از سپاه پاسداران مانند قرارگاه خاتم‌الانبیا، بسیاری از پروژه‌های اقتصادی در حوزه‌های مختلفی نظیر انرژی، راه و ترابری و مخابرات را در دست دارد.

در این میان یکی از جنجالی‌ترین موارد، نحوه واگذاری سهام شرکت مخابرات ایران به کنسرسیومی وابسته به سپاه بود، اقدامی که مجلس آن را «صوری و کاملا غیررقابتی» خواند.

در سال‌های گذشته روند انتقال مالکیت شرکت‌های دولتی به سپاه و واگذاری پروژه‌های اقتصادی به این نهاد نظامی همچنان ادامه داشته است. سال گذشته نیز مسئولیت ساخت سد و نیروگاه بختیاری در استان لرستان، که از آن به عنوان «بزرگ‌ترین پروژه عمرانی ایران» یاد می‌شود به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار شد.
XS
SM
MD
LG