لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۸

مجسمه‌های بودا از فروشگاه‌های تهران جمع‌آوری می‌شوند


سعید جابری انصاری می‌گوید «دشمن» با ترویج مصادیقی چون مجسمه‌های بودا، سعی دارد سبک زندگی و باورهای دینی مردم را تغییر دهد.
سعید جابری انصاری می‌گوید «دشمن» با ترویج مصادیقی چون مجسمه‌های بودا، سعی دارد سبک زندگی و باورهای دینی مردم را تغییر دهد.
دبیر ستاد صیانت از آثار فرهنگی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران می‌گوید که مجسمه بودا از «مصادیق تهاجم فرهنگی‌» است و کار جمع‌آوری این مجسمه‌ها از سطح فروشگاه‌های تهران آغاز شده است.

به گزارش روز شنبه، ۲۸ بهمن‌ماه خبرگزاری مهر، سعید جابری انصاری گفته است: «برخی از فروشگاه‌های عرضه کننده مجسمه نسبت به فروش محصولاتی در قالب مجسمه‌های بودا اقدام می‌کنند که در همین راستا پاکسازی انجام شده و خواهد شد.»

وی افزود: «دشمن با ترویج مصادیقی از این دست سعی در تغییر سبک زندگی و باورهای دینی مردم دارد، چرا که این گونه مجسمه‌ها ترویج کننده یک عقیده و سبک و باور دینی است و می‌خواهد با این نمادها فرهنگ‌سازی کند که قطعا هیچ مسئولی در نظام مقدس جمهوری اسلامی اجازه ترویج آن‌ها را نخواهد داد.»

دولت جمهوری اسلامی در سه دهه اخیر بارها کوشیده است تا با گسترش «فرهنگ غربی» در میان مردم ایران مقابله کند.

در همین زمینه گمرک ایران بهمن‌ماه سال جاری با صدور بخشنامه‌ای ورود کالاهای دارای نشان ولنتاین را ممنوع کرد. خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، هفتم بهمن‌ماه با انتشار این خبر، به نقل از مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد ویژه گمرک ایران آورد که این تصمیم در راستای درخواست شورای فرهنگ عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته شده است.

خردادماه سال جاری نیز گزارش‌هایی در خصوص دستور نیروی انتظامی مبنی بر جمع‌آوری کراوات‌ها از سطح مغازه‌ها منتشر شد. کراوات و پاپیون به عنوان «مظاهر فرهنگ غربی» از دیدگاه مسئولان جمهوری اسلامی پوشش‌های مذموم به ‌شمار می‌آیند.

سعید جابری انصاری در سخنان خود ضمن اعلام خبر جمع‌آوری مجسمه‌های بودا، در عین حال تاکید کرد: «یکی از مواردی که می‌بایست بیشتر مورد توجه قرار گیرد بحث عرفان‌های نوظهور و نشانه‌های کاذب آن‌ها در قالب مصادیق مختلف فرهنگی است که می‌بایست روش‌ها و ترفندهای آن‌ها از طریق صدا و سیما و جراید به اطلاع مردم برسد.»

چهره‌های مذهبی و مقام‌های جمهوری اسلامی بارها نسبت به گسترش «عرفان کاذب» در ایران هشدار داده‌اند.

ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه مردادماه سال جاری «عرفان‌های کاذب، جریان‌های انحرافی، شیطان‌پرستی و فرقه‌های ضاله» را از عوامل نا‌امنی در جامعه دانست و خواستار برخورد جدی‌تر نیروی انتظامی با این مسائل شد.

در همان ماه مصطفی محمد‌نجار، وزیر کشور نیز از رواج «فمینیسم، تفکر شیطان‌پرستی و دیگر مظاهر تهاجم فرهنگی» به عنوان یک «ناتوی فرهنگی» یاد کرد.
XS
SM
MD
LG