لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۷

دستیابی هکرهای چینی به «اطلاعات تسلیحاتی محرمانه» آمریکا


رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید این حمله سایبری «میلیاردها دلار» به وزارت دفاع آمریکا ضرر زده است.
رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید این حمله سایبری «میلیاردها دلار» به وزارت دفاع آمریکا ضرر زده است.
در حالی که رسانه‌های آمریکا از دستیابی هکرهای چینی به طراحی برخی از سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته آمریکا خبر داده‌اند، وزارت دفاع آمریکا می‌گوید که این نفوذ سایبری آسیبی به قابلیت‌های دفاعی آمریکا «وارد نکرده است».

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه، هفتم خردادماه، با استناد به گزارش «هیئت تحقیقاتی علوم دفاعی»، کمیته‌ای که با هدف ارائه مشاوره علمی و تکنیکی به وزارت دفاع تشکیل شده است، اعلام کرد که هکرهای چینی توانسته‌اند به داده‌های مربوط به «۴۰ برنامه تسلیحاتی و حدود ۳۰ فناوری دفاعی دیگر» پنتاگون دست پیدا کنند.

به گفته این خبرگزاری، در گزارش این کمیته که اوایل سال جاری میلادی در اختیار مقام‌های دفاعی آمریکا قرار گرفته است، هکرهای چینی موفق شده‌اند به اطلاعات فنی تسلیحات پیشرفته‌ای چون جنگنده‌های «اف-۳۵» و «اف‌اِی-۱۸»، چندین سامانه ضد موشکی و هواپیماهای تجسسی بدون سرنشین دست پیدا کنند.

با این‌ حال وزارت دفاع آمریکا می‌گوید که این نفوذ سایبری آسیبی به سیستم دفاعی آمریکا وارد نکرده است.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، جورج لیتل، سخنگوی پنتاگون، در این باره گفته است: «این اظهارات که نفوذ سایبری اخیر موجب تضعیف قابلیت‌ها و فناوری‌های ما شده است، صحیح نیست... ما همچنان به سامانه‌های دفاعی خود کاملا اعتماد داریم.»

این اظهارات در حالی مطرح شده است که مایک راجرز، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، این حمله سایبری را «فوق‌العاده جدی» دانسته است.

وی در گفت‌و‌گو با شبکه خبری سی‌ان‌ان پیشرفت‌های چین و روسیه در دستیابی به طرح پیشرفته‌ترین ابزار وزارت دفاع را «نفس‌گیر» ارزیابی کرده است.

آقای راجرز همچنین اعلام کرده است که به دنبال حمله اخیر هکرهای چینی، وزارت دفاع باید «میلیاردها دلار» هزینه کند تا طراحی تسلیحات لو رفته را تغییر دهد.

جیمز لوئیس، کارشناس سایبری مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک، نیز که مقر آن در واشینگتن است، به سی‌ان‌ان گفته است که اکنون چین می‌تواند از این اطلاعات به سه طریق استفاده کند؛ از روی این فناوری‌ها کپی‌برداری کند، تسلیحات لازم برای مقابله با این فناوری‌ها را بسازد یا با دستکاری نرم‌افزار این تسلیحات آمریکایی، فعالیت آنها را حین انجام عملیات، مختل کند.

چین در مورد حمله سایبری اخیر اظهار نظری نکرده است، اما مقام‌‌های چینی در موارد مشابه پیشین، همواره تأکید کرده‌اند که علیه دولت آمریکا دست به حمله سایبری نزده‌اند.
XS
SM
MD
LG