لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۱

فرانسیس بیکن ۱۴۲ میلیون دلاری رکورد «جیغ» را شکست


«سه اتود از لوسین فروید» سال ۱۹۶۹ توسط فرانسیس بیکن خلق شده است و تا کنون به حراج گذشته نشده بود.
«سه اتود از لوسین فروید» سال ۱۹۶۹ توسط فرانسیس بیکن خلق شده است و تا کنون به حراج گذشته نشده بود.
اثری نقاشی از فرانسیس بیکن، نقاش معاصر ایرلندی- بریتانیایی، شامگاه سه‌شنبه٬ ۲۱ آبان‌ماه٬ به قیمت حدود ۱۴۲ و نیم میلیون دلار در نیویورک فروخته شد و رکوردی تازه در تاریخ حراج آثار هنری برجای گذاشت.

این اثر فرانسیس بیکن٬ نقاش فیگوراتیو که سال ۱۹۹۴ از دنیا رفت٬ «سه اتود از لوسیَن فروید» نام دارد و شامل سه لَته است که لوسیَن فروید٬ نقاش به نام بریتانیایی و نوه زیگموند فروید را در سه حالت مختلف٬ نشسته بر روی صندلی‌ای چوبی نشان می‌دهد.

این اثر در حراج «کریستیز» نیویورک فروخته شد.

به گفته حراج کریستیز این اثر که متعلق به سال ۱۹۶۹ است٬ در زمان اوج دوستی لوسین فروید و فرانسیس بیکن٬ خلق شده است و تا کنون به حراج گذاشته نشده بود.

این اثر با فروش حدود ۱۴۲ و نیم میلیون دلاری عنوان گران‌ترین تابلوی فروخته شده در یک حراجی را به خود اختصاص داد.

رکورد قبلی فروش آثار هنری به تابلوی «جیغ»، اثر ادوارد مونک نقاش نروژی، اختصاص داشت که اردیبهشت‌ماه سال گذشته به مبلغ ۱۲۰ میلیون دلار فروخته شد.

شامگاه سه شنبه٬ ۲۱ آبان‌ماه این اثر در عرض شش دقیقه و پس از رقابت میان شش تن٬ فروخته شد. کف مبلغ تعیین شده برای این اثر از سوی حراج کریستیز ۸۵ میلیون دلار تعیین شده بود.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز به نظر می‌رسد ویلیام آکواوِلا٬ از دلالان آثار هنری در نیویورک از طرف یکی از مشتری‌های خود که نامش در رسانه‌ها ذکر نشده٬ این اثر را خریده است.

پیش از «سه اتود از لوسین فروید»٬ رکورد فروش آثار فرانسیس بیکن٬ ۸۶ میلیون دلار بود که برای خرید یک اثر سه لته‌ای دیگر که سال ۱۹۷۶ خلق شده بود٬ پرداخت شده بود. این اثر سال ۲۰۰۸ در حراجی در نیویورک به فروش رفت.

حراج شامگاه سه شنبه در کریستیز نیویورک در کنار ثبت رکورد فروش آثار هنری٬ چندین رکورد دیگر از جمله رکورد مجموع فروش آثار هنری در یک روز را شکست.

آثار به نمایش گذاشته شده در حراج کریستیز روز سه شنبه در مجموع ۶۹۱ میلیون و ۵۸۳ هزار دلار به فروش رفت که این بالاترین مبلغ در تاریخ حراج آثار هنری به شمار می‌رود.
XS
SM
MD
LG