لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۸

باستان‌شناس فرانسوی در فرودگاه تهران به کشورش بازگردانده شد


رمی بوشارلا بارها به ایران سفر کرده است.
رمی بوشارلا بارها به ایران سفر کرده است.
یک باستان‌شناس فرانسوی که به دعوت «مقام‌های مسئول» ایرانی به تهران سفر کرده بود٬ به محض رسیدن به تهران٬ در فرودگاه امام‌ خمینی به کشور خود بازگردانده شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا٬ در روز سه‌شنبه، ۳۰ اردیبهشت، رِمی بوشارلا به دعوت ایران برای حضور در دوازدهمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسان ایران به تهران سفر کرده بود٬ اما در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی از ورود او به کشور جلوگیری شده است.

جلوگیری از ورود آقای بوشارلا به کشور در حالی صورت گرفته است که وی، به گفته ایسنا، از سوی مقام‌های مسئول به ایران دعوت شده بود و در عین حال به گفته فعالان حوزه گردشگری٬ وزیر اطلاعات در جلسه‌ای که به تازگی با این فعالان داشته تاکید کرده که دستور داده است هیچ مسافری دیپورت نشود.

ایسنا می‌گوید تاکنون توضیح دقیقی در خصوص دلیل دیپورت آقای بوشارلا ارائه نشده است.

رمی بوشارلا سال‌ها به همراه باستان‌شناسان ایرانی در محوطه تاریخی پاسارگاد فعالیت کرده است و در سال‌های گذشته بارها به ایران سفر کرده و حین کار بر روی مکان‌های تاریخی٬ در همایش‌های مختلف سخنرانی نیز کرده است.

کتاب «باستان‌شناسی امپراتوری هخامنشی» زیر نظر وی در دی‌ماه ۱۳۹۲ در ایران منتشر شده است.

دوازدهمین گردهمایی سالانه و بین‌المللی باستان‌شناسان ایران روز ۲۹ اردیبهشت‌ماه در موزه ملی ایران کار خود را آغاز کرد. این نشست سه روزه روز ۳۱ اردیبهشت‌ماه به کار خود پایان می‌دهد.

دیپورت رمی بوشارلای فرانسوی در حالی صورت گرفته است که پیشتر نیز گزارش‌هایی در خصوص منتفی شدن سفر پیتر آیزنمن٬ معمار سرشناس آمریکایی٬ به ایران منتشر شده بود.

طبق گزارش‌ها در حالی که قرار بود پیتر آیزنمن برای حضور در همایشی با نام «پیتر آیزنمن؛ از دیروز تا فردا» ۲۳ و ۲۴ اردیبهشت‌ماه در برج میلاد تهران حضور پیدا کند٬ به دنبال «اعمال فشار معترضان به این دعوت» این همایش و سفر آقای آیزنمن به ایران لغو شد.

این همایش قرار بود توسط یک موسسه‌ خصوصی فعال در حوزه معماری و با پشتیبانی دانشگاه‌های تهران٬ شهید بهشتی و دانشگاه آزاد برگزار شود.

روزنامه کیهان در همان زمان در گزارشی انتقادی به سفر «معمار یادمان هولوکاست» به ایران اشاره کرد. آقای آیزنمن خالق بنای «یادبود یهودیان کشته شده در اروپا» در برلین است.

همان زمان عبدالحمید نقره‌کار٬ از معماران نزدیک به گرایش‌های سیاسی محمود احمدی‌نژاد، نیز در یادداشتی آقای آیزنمن را «سرباز شبیخون فرهنگی» خواند که به گفته وی به «جریان‌های صهیونیستی فراماسونری» وابسته است و «به هر نوع باور بینشی یا گرایش‌های ارزشی کفر می‌ورزند».

در نهایت برگزارکنندگان این همایش در اطلاعیه‌ای اعلام کردند که به منظور «رعایت مصالحی که مراجع ذی‌صلاح در نظر دارند» این همایش لغو شده است.
XS
SM
MD
LG