لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۲

آهنگ ویدئویی یک کره ای در یوتیوب پربیننده‌ترین شد


سای ۳۴ ساله متولد منطقه «گانگنام» سئول است.
سای ۳۴ ساله متولد منطقه «گانگنام» سئول است.
ویدیو کلیپ «گانگنام استایل» از «سای»، خواننده پاپ کره‌ای، چهارم آذرماه به پربیننده‌ترین ویدیوی یوتیوب تبدیل شد. ویدیو کلیپ رسمی این ترانه تا کنون بیش از ۸۱۴ میلیون در وبسایت یوتیوب مشاهده شده است.

ویدیوی «گانگانام ستایل» که اواخر تیرماه در یوتیوب قرار گرفت، روز شنبه، چهارم آذرماه توانست رکورد پربیننده‌ترین ویدیوی یوتیوب را که متعلق به ترانه «بِیبی» جاستین بیبر بود و بیش از ۸۰۴ میلیون بار مشاهده شده بود، بشکند.



«سای» ۳۴ ساله که پدر دو دختر دوقلو است، تحصیل‌کرده موسیقی در دانشگاهی در بوستون و متولد منطقه «گانگنام» سئول است، منطقه‌ای که از لحاظ طبقاتی، سطح بالا به شمار می‌رود.

او تابستان امسال ترانه «گانگنام استایل» را منتشر کرد، ویدیویی که رقص منحصر به فرد سای، که چیزی شبیه به اسب سواری است، را به نمایش می‌گذارد.

سای در مورد این رقص می‌گوید نکته مهم این است که لباس شیک پوشیده باشی و مضحک برقصی.

این ترانه از زمان انتشار به قدری شهرت یافته است که در جای جای جهان افراد و سیاستمداران مختلفی، از جمله شهردار لندن، در مورد این ترانه سخن گفته‌اند و سیاستمداران دیگری چون بان‌ گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، سعی کرده‌اند تا مانند سای برقصند.



بسیاری نیز نمونه‌ای از این ترانه را اجرا کرده‌اند؛ از جمله آی وِی‌وِی، هنرمند چینی منتقد حزب کمونیست این کشور. زمانی که آی وی‌وی این ویدیو کلیپ را در یوتیوب منتشر کرد، در عرض ۲۴ ساعت این ویدیو در چین مسدود شد.



به دنبال آن آنیش کاپور، هنرمند هندی‌تبار بریتانیایی، با همکاری عفو بین‌الملل وارد عمل شد. او در حمایت از آی‌ وی‌وی که اجازه خروج از چین را ندارد و تحت نظر است، و همچنین در حمایت از آزادی بیان، ویدیویی را به سبک «گانگنام استایل» در استودیوی خود در لندن تهیه کرد و در یوتیوب قرار داد.



سای که اکنون به شهرت جهانی رسیده است، چندی پیش نیز با مدونا، خواننده مشهور پاپ، در نیویورک به روی صحنه رفت تا او «گانگنام استایل» بخواند و مدونا به همراه او، به سبک ویژه سای، برقصد.



اما ترانه «گانگنام استایل» تنها هنرمندان را به کپی‌برداری وانداشته است. در کنار افراد بسیاری که از سای الگو برداشته‌اند، برخی از زندانیان در فیلیپین نیز به تازگی به صورت گروهی با این ترانه رقصیدند. این زندانیان پیشتر نیز با ترانه‌های مختلفی چون ترانه «تریلر» مایکل جکسون رقصیده بودند.



ترانه «گانگنام استایل» علاوه بر رکوردداری در یوتیوب، برنده جایزه «ام تی وی» اروپا به عنوان بهترین ویدئو شده و در ۲۸ کشور در صدر جدول موسیقی جای گرفته است.

در عین حال این ترانه از لحاظ مورد پسندیده واقع شدن در فضای مجازی نیز، رکوردی را در گینس به ثبت رسانده است. تنها ویدئو کلیپ رسمی این ترانه در یوتیوب نزدیک به پنج و نیم میلیون بار پسندیده شده است.
XS
SM
MD
LG