لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۸

اعدام یکی از نزدیکان رهبر کره شمالی به اتهام خیانت


پس از مرگ کیم جونگ ایل٬ رهبر پیشین کره‌ شمالی٬ جانگ سونگ تک (چپ) به کیم جونگ اون٬ رهبر فعلی کره شمالی (راست) کمک کرد تا قدرت را در دست بگیرد.
پس از مرگ کیم جونگ ایل٬ رهبر پیشین کره‌ شمالی٬ جانگ سونگ تک (چپ) به کیم جونگ اون٬ رهبر فعلی کره شمالی (راست) کمک کرد تا قدرت را در دست بگیرد.
کره شمالی روز جمعه٬ ۲۲ آذرماه اعلام کرد که جانگ سونگ تِک٬ از مقام‌های عالیرتبه پیشین کره شمالی و شوهر عمه کیم جونگ اون٬ رهبر فعلی این کشور به اتهام «خیانت» اعدام شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس٬ رسانه دولتی کره شمالی روز جمعه از اعدام جانگ سونگ تِک خبر داده و او را «خیانتکار و بدتر از سگ‌» خوانده است. جانگ سونگ تک مدت‌ها به عنوان مرد شماره دوی کره شمالی به شمار می‌رفت و هنگام واگذاری قدرت به کیم‌ جونگ اون٬ همراه و کمک او بود٬

وبسایت مجله آمریکایی «تایم» نیز به نقل از خبرگزاری دولتی کره شمالی از اعدام جانگ سونگ تک به اتهام خیانت خبر داده و آورده است که این خبرگزاری (خبرگزاری مرکزی کره) وی را «ضد حزب٬ عنصر جناحی ضد انقلاب» خوانده و افزوده است که در حالی‌که کیم‌ جونگ اون به او اعتماد کرده و به او مقام بالایی در دولت داده٬ او قصد داشته قدرت را از رهبر کره شمالی «بدزدد».

خبر اعدام جانگ سونگ تک چند روز پس از آن منتشر می‌شود که رسانه دولتی کره شمالی از برکناری وی از تمامی مقام‌های خود به خاطر به گفته رسانه دولتی این کشور «فساد٬ استفاده از مواد مخدر٬ قمار٬ زن‌بازی و داشتن زندگی فاسد و هرزه» خبر داد.

وبسایت خبرگزاری مرکزی کره ۲۲ آذر‌ماه آورده است که تمامی اتهامات جانگ سونگ تک «اثبات شده‌اند» و آقای جانگ نیز «این اتهامات را پذیرفته است».

به گفته این خبرگزاری٬ تصمیم‌ در مورد حکم آقای جانگ از سوی دادگاه نظامی ويژه وزارت امنیت کشور اتخاذ شده و در جلسه دادگاه اعلام شده است.

به دنبال مرگ کیم جونگ ایل٬ رهبر پیشین کره شمالی در سال ۲۰۱۱ جانگ سونگ تک به کیم جونگ اون٬ رهبر فعلی کره شمالی و پسر کیم‌ جونگ ایل کمک کرد تا قدرت را در دست بگیرد.

جانگ سونگ تک همسر کیم کیونگ هوی٬ خواهر کوچک کیم جونگ ایل بود.
XS
SM
MD
LG