لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۰

جان کری: مذاکرات صلح خاورمیانه در حال نتیجه دادن است


وزیر خارجه آمریکا می‌گوید آغاز دوباره مذاکرات صلح دور از دسترس نیست.
وزیر خارجه آمریکا می‌گوید آغاز دوباره مذاکرات صلح دور از دسترس نیست.
وزیر امور خارجه آمریکا که با هدف تلاش برای از سرگیری مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطینی‌ها به خاورمیانه سفر کرده است، روز یکشنبه پس از گفت‌و‌گو با طرفین این مذاکرات گفت که شکاف میان دو طرف به طرز «قابل توجهی» کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جان کری روز نهم تیر پس از چند دیدار جداگانه با نخست وزیر اسرائیل و رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی، گفت که این دیدارها پیشرفت‌هایی را به همراه داشته و افزود که به باور وی آغاز دوباره مذاکرات صلح دور از دسترس نیست.

آقای کری در ادامه از «تعهد جدی» دو طرف به از سرگیری این مذاکرات ابراز خوشنودی کرد و خاطرنشان کرد که تیمی از کارشناسان منتخب وی در منطقه می‌مانند تا به تلاش‌ها برای آغاز گفت‌و‌گوهای صلح ادامه دهند.

وزیر امور خارجه آمریکا در سفر چهار روزه خود به منطقه سه ملاقات جداگانه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و سه دیدار نیز با محمودعباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی داشت.

دیدار جان کری با محمود عباس در اردن- هفتم تیرماه ۱۳۹۲
دیدار جان کری با محمود عباس در اردن- هفتم تیرماه ۱۳۹۲
آقای کری که از شامگاه شنبه تا ساعت چهار بامداد یکشنبه به مدت بیش از شش ساعت یکی از طولانی‌ترین ملاقات‌های کاری را با بنیامین نتانیاهو انجام داد، روز یکشنبه برای آگاه کردن محمود عباس از نتایج این ملاقات، با وی در رام‌الله دیدار کرد.

با وجود همه این کوشش‌ها خبرگزاری‌ها گزارش کرده‌اند که آقای کری موفق نشد تا برای از سرگیری مذاکرات صلح به توافق نهایی دست یابد.

وزیر امور خارجه آمریکا در پنجمین دور از کوشش‌های خود در سه ماه گذشته، ششم تیر ماه در بیت‌المقدس نخستین دور مذاکرات را با نتانیاهو انجام داد و هفتم تیر ماه در پایتخت اردن با محمود عباس دیدار کرد و نتیجه این مذاکرات را به اطلاع وی رساند.

وی هفتم تیر ماه بار دیگر به بیت‌المقدس رفت و دیدگاه‌های محمود عباس را با آقای نتانیاهو در میان گذاشت.

هشتم تیر ماه نیز دومین دیدار آقای کری با محمود عباس و پس از آن با بنیامین نتانیاهو انجام شد و دور سوم این دیدارها نیز نهم تیر ماه انجام شد.

جان کری در دیدار با بنیامین نتانیاهو در بیت‌المقدس- ششم تیرماه ۱۳۹۲
جان کری در دیدار با بنیامین نتانیاهو در بیت‌المقدس- ششم تیرماه ۱۳۹۲
با وجود این رفت و آمدهای پی درپی و مذاکرات طولانی، رسانه‌های اسرائیلی، فلسطینی و اردنی و نیز شماری از دیپلمات‌های اسرائیلی و فلسطینی نسبت به اینکه آقای کری توانسته باشد نتانیاهو و ابو مازن را به از سرگیری سریع روند صلح قانع کرده باشد، ابراز تردید می‌کنند.

به گزارش رویترز، محمود عباس اصرار دارد که پیش شرط او برای بازگشت به میز مذاکرات باید از سوی اسرائیل اجراء شود. وی بر لزوم قطع فوری ساخت و سازهای اسرائیلی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس تاکید دارد.

محمود عباس در کنار پیش شرط قطع ساخت و سازها، بر این امر که اسرائیل باید از هم اکنون مرجعیت مرزهای سال ۱۹۶۷ را به عنوان مرزهای کشور مستقل فلسطین بپذیرد، تاکید کرده است، مسئله ای که نتانیاهو ظاهراً برای قبول آن سرسختی زیادی نشان می دهد.

با این‌حال آقای نتانیاهو متعقد است نباید برای برگزاری مذاکرات پیش‌شرط تعیین کرد و گفته است که به این مسائل پس از آغاز گفت‌و‌گوها پرداخته خواهد شد.
XS
SM
MD
LG