لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۱

خاتمی: سال گذشته می‌توانست با رفع حصرها و حبس‌ها باشکوه‌تر شود


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.
محمد خاتمی٬ رئیس جمهور پیشین ایران در پیام نوروزی خود اظهار کرد که سال گذشته می‌توانست با رفع حصرها و حبس‌ها با شکوه‌تر شود که «متاسفانه این امر رخ نداد». وی اما نسبت به بازتر شدن فضا ابراز امیدواری کرد.

به گزارش اول فرودین‌ماه وبسایت خبری کلمه٬ نزدیک به میرحسین موسوی٬ محمد خاتمی در پیام ویدیویی خود گفت: «سالی که گذشت سال انتخاباتی بود که امید را در مردم زیادتر کرد و به حق باید نام آن را حماسه سیاسی گذاشت؛ ایجاد فضا امن و آزاد و برخوردار برای همه گروه‌ها و جریان‌ها چیزی بود که مورد توقع جامعه بود که حماسه سیاسی این امید را افزایش داد.»

وی افزود: «می‌توانست این حماسه با بازتر شدن فضا٬ با تبدیل فضای امنیتی به فضای سیاسی٬ با رفع حصرها و حبس‌ها و با رفع محدودیت‌ها از کسانی که دچار محدودیت شده‌اند٬ باشکوه‌تر شود که متاسفانه نشد؛ گرچه در این زمینه هم فضای مناسب‌تری ایجاد شد٬ ولی نه آن‌گونه که باید و شاید.»

از زمان آغاز اعتراض‌ها به انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری ۱۳۸۸ به مرور بسیاری از معترضان و منتقدان حکومت بازداشت و روانه زندان شدند. در همین راستا ميرحسين موسوی و مهدی کروبی از زمستان ۱۳۸۹ به اتهام رهبری «فتنه» در حصر قرار گرفتند.

در سال‌های گذشته بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب و میانه‌رو خواهان رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی شده‌اند. این خواسته‌ بارها از سوی اصول‌گرایان و مقام‌های مسئول رد شده است٬ اما اخیرا دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران ابراز امیدواری کرد که حصر این دو تن پایان یابد.

محمد خاتمی در پیام نوروزی خود اگرچه به دوام حبس‌ها و حصرها اشاره کرد٬ افزود: «ولی هنوز هم امید هست که وارد فضایی بشویم که دل‌ها به هم نزدیک‌تر بشود. این فضا به نفع ملت٬ به نفع کشور و به نفع نظام است.»

وی با تا‌کید بر وجود مشکلات فراوان در عرصه‌های مختلف و فشار بر اقشار کم درآمد٬ طرح‌ها و برنامه‌های دولت حسن روحانی برای حل این مسائل را مفید دانست و افزود: «مخصوصا در عرصه روابط خارجی و عرصه اقتصادی گشایش‌های نسبی حاصل شده است٬ ولی این گشایش‌ها باید بیشتر شود.»

رئیس جمهور پیشین در پایان اظهار کرد که دولت در مسیر پایبندی به «حقوق ملت» وظیفه سنگینی بر عهده دارد و از مردم نیز خواست تا با توجه به امکانات٬ «توقعات را در حد واقعیت‌ها و در حد معقول» نگه دارند.
XS
SM
MD
LG