لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۲

انتقاد شدید خانواده‌های مسافران هواپیمای گمشده از دولت مالزی


اعتراض خانواده‌های مسافران هواپیمای مالزی در مقابل سفارت این کشور در پکن- چین٬ ۵ فروردین ۱۳۹۳
اعتراض خانواده‌های مسافران هواپیمای مالزی در مقابل سفارت این کشور در پکن- چین٬ ۵ فروردین ۱۳۹۳
یک روز پس از آن‌که مالزی اعلام کرد هواپیمای ناپدید شده مالزی در اقیانوس هند سقوط کرده است٬ ده‌ها تن از بستگان خشمگین مسافران چینی این هواپیما٬ مالزی را به «تاخیر و فریب‌کاری» متهم کرده و با پلیس پکن درگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز و به نقل از شاهدان عینی٬ حدود ۲۰ تا ۳۰ تن از معترضان روز سه‌شنبه٬ ۵ فروردین‌ماه٬ با پرتاب بطری‌های آب به سمت سفارت مالزی در پکن٬ پایتخت چین٬ سعی کردند وارد ساختمان سفارت شده و با سفیر مالزی دیدار کنند.

پیش از آن نیز شماری از خانواده‌های مسافران این هواپیما در حالی که دست‌هایشان را در یکدیگر گره زده بودند٬ به دور از خشونت به راهپیمایی پرداخته و شعار می‌دادند: «دولت مالزی ما را فریب داد… مالزی! بستگان ما را بازگردان.»

این واکنش‌ها پس از آن صورت گرفت که نجیب رزاق٬ نخست وزیر مالزی روز دوشنبه، چهارم فروردین،اعلام کرد که بر مبنای تجزیه و تحلیل اطلاعات ماهواره‌ای٬ پرواز شماره ۳۷۰ خطوط هوایی مالزی که دو هفته پیش با ۲۳۹ مسافر ناپدید شد٬ در جنوب اقیانوس هند سقوط کرده است.

این نخستین بار در طول تاریخ است که سرنوشت یک هواپیما پس از سقوط٬ بدون یافتن بقایا یا جعبه سیاه آن مشخص می‌شود.

در همین خصوص٬ به دنبال اظهارات نجیب رزاق در خصوص سرنوشت این هواپیما٬ معاون وزیر خارجه چین از مالزی خواست تا تمام اطلاعات ماهواره‌ای خود را در اختیار چین قرار داده و توضیح دهد که چگونه به این نتیجه‌گیری رسیده است.

به گزارش رویترز، خشم و ناخشنودی نیز زمانی در میان خانواده مسافران این هواپیما بالا گرفت که خطوط هوایی مالزی شامگاه یکشنبه٬ سوم فروردین٬ در پیامکی به خانواده‌های مسافران اعلام کرد: «خطوط هوایی مالزی عمیقا متاسف است که اعلام کند شکی باقی نمانده که پرواز ام‌اچ۳۷۰ راه خود را گم کرده بود و هیچ‌یک از سرنشینان آن زنده نمانده‌اند.»

رویترز آورده است گروهی که گفته می‌شود خانواده‌های مسافران این هواپیما را نمایندگی می‌کند در بیانیه‌ای خطوط هوایی مالزی٬‌ دولت و ارتش مالزی را «جلادانی» خوانده که مدام در اطلاع‌رسانی «تاخیر» داشته و خانواده‌ها را «فریب» داده‌اند.

این گروه گفته است که برای پیگیری قانونی «جرایم غیرقابل بخشش» این سه٬ تمام راه‌های ممکن را در پیش خواهد گرفت.

هنوز تحقیقات برای یافتن بقایای این هواپیما در جریان است٬ هر چند روز سه‌شنبه اعلام شد که جست‌و‌جوها بر فراز اقیانوس٬ به دلیل نامساعد بودن هوا به حال تعلیق درآمده است.

قرار است جستجوها در روز چهارشنبه از سر گرفته شود.
XS
SM
MD
LG