لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۷

وال استریت جورنال: واشینگتن برای دیدار احتمالی با سران ایران آماده می‌شود


طبق گزارش یک روزنامه آمریکایی به نقل از برخی مقام‌های ارشد آمریکایی، دولت باراک اوباما در حال آماده کردن خود برای دیدار احتمالی با مقام‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی در جریان نشست آتی مجمع عمومی سازمان ملل است.

به گزارش روز چهارشنبه، ۲۷ شهریورماه، روزنامه «وال استریت جورنال» مقام‌های ارشد آمریکایی گفته‌اند که دولت ایالات متحده برای گفت‌و‌گوی مستقیم میان باراک اوباما،‌رئیس جمهور آمریکا و همتای ایران خود، حسن روحانی، آماده است.

مقام‌های دولت آمریکا می‌گویند روابط با ایران در حدی نامساعد و ضعیف است که در چنین وضعیتی حتی یک دست دادن ساده از سوی روسای جمهور ایران و آمریکا می‌تواند یک واقعه مهم تلقی شود.

یک مقام ارشد آمریکایی در این زمینه می‌گوید حتی اگر مراوده مستقیمی میان آقایان اوباما و روحانی در نیویورک صورت نگیرد هم باز به نظر می‌رسد که روابط میان ایران و آمریکا رو به بهبود است.

۶۸‌امین نشست مجمع عمومی سازمان ملل ۲۶ شهریورماه کار خود را در نیویورک آغاز کرد و قرار است روسای جمهور ایران و آمریکا ۲ مهرماه در این مجمع سخنرانی کنند.

در کنار اظهارات مقام‌های ارشد آمریکایی، کاخ سفید تأکید کرده‌ است که آقای اوباما در حال حاضر برنامه‌ از پیش تعیین شده‌ای برای دیدار با حسن روحانی ندارد. وزارت خارجه ایران نیز ۲۰ شهریورماه اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای برای مذاکره مستقیم و دو جانبه با آمریکا ندارد.

اظهارات مقام‌های ارشد آمریکایی در مورد احتمال دیدار مقام‌های عالی‌رتبه دو کشور در حالی مطرح می‌شود باراک اوباما و حسن روحانی به تازگی از طریق نامه با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند.

به گفته کاخ سفید آقای اوباما در نامه‌اش آورده که «آمریکا آماده است تا منازعه هسته‌ایش با ایران را خاتمه دهد، مشروط به این‌که ایران نشان دهد به دنبال ساخت سلاح اتمی نیست».

حسن روحانی نیز در گفت‌و‌گویی با شبکه «ان‌بی‌سی» آمریکا که در تهران ضبط شده و ۲۷ شهریورماه پخش شد، لحن نامه باراک اوباما را «مثبت و سازنده» ارزیابی کرد.

وی گفت: «بعد از انتخابات ریاست جمهور و شروع به کار رسمی‌ام، آقای اوباما نامه‌ای خطاب به من نوشتند و تبریک گفتند و برخی مسائل را مطرح کردند. من هم به آن نامه پاسخ دادم، از ایشان تشکر کردم و مواضع جمهوری اسلامی ایران را نسبت به برخی مواردی که ایشان مطرح کرده بودند و برخی موارد دیگر، مطرح کردم.»

از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران هیچ یک از روسای جمهور آمریکا با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی دیدار نکرده‌اند.

«امیدواری غرب به مذاکره ایران و ۵+۱ در حاشیه نشست مجمع»

به گفته «وال استریت جورنال» مقام‌های آمریکایی و اروپایی امیدوارند تا در حاشیه نشست مجمع، ایران و ۵+۱ را نیز پای میز مذاکره بنشانند. مقام‌ها آمریکایی گفته‌اند که احتمال دارد وندی شرمن، معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا در این زمینه با محمد جواد ظریف، وزیر خراجه ایران، دیدار کند.

این روزنامه در عین حال می‌افزاید که محمد جواد ظریف تمایلش را برای دیدار با مقام‌های ارشد آمریکایی در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل ابراز کرده است.

ايران و گروه پنج به علاوه يک در چند سال گذشته بارها با هم مذاکره کرده‌اند تا درباره رفع نگرانی‌های بين‌المللی درباره ماهيت برنامه هسته‌ای ايران به توافقی دست يابند، اما این نشست‌ها نتیجه ملموسی در بر نداشته است. هم اکنون نیز هنوز تاریخ مشخصی برای مذاکرات جدید تعیین نشده است.

کشورهای غربی نگران هستند که ايران در پوشش فعاليت اتمی خود که آن را صلح‌آميز می‌داند به دنبال دستيابی به دانش ساخت سلاح هسته‌ای باشد. اين در حالی است که تهران هدف از اين برنامه را توليد برق می‌داند.

حسن روحانی در چند وقت اخیر ضمن تأکید بر این‌که می‌توان صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌‌ای ایران را تضمین کرد، گفته است که در مسئله هسته‌ای به دنبال «بازی برد-برد» است.
XS
SM
MD
LG