لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۳

آیت‌الله صانعی: در مورد موسوی و کروبی حداقل شرایط اسیر رعایت شود


آیت‌الله یوسف صانعی، از مراجع تقلید شیعه در قم،‌ ضمن اعتراض به ادامه حصر آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد٬ خواستار رعایت «حداقل شرایط اسلامی اسیر» در قبال این سه تن شد. وی همچنین نسبت به نوع برخورد مسئولان زندان با زندانیان بند ۳۵۰ اوین ابراز تاسف کرد.

به گزارش روز جمعه ۱۹ اردیبهشت‌ماه وبسایت خبری کلمه٬ آیت‌الله یوسف صانعی در دیدار با هادی خامنه‌ای٬ دبیرکل مجمع نیروهای خط امام٬ با اشاره به حصر میرحسین موسوی٬ زهرا رهنورد و مهدی کروبی٬ گفت: «باید به کسانی که در ایجاد این حصر و تداوم آن نقش داشته‌اند٬ تذکر داد. بر فرض که آنها در محکمه صالحه شرعی محکوم شده‌اند و بر فرض که حق دفاع از خود را داشته‌اند و بر فرض که تمامی مراحل صدور حکم حصر٬ قانونی و شرعی بوده٬ آیا این‌گونه رفتار در زمینه معالجه آن‌ها انسانی و اسلامی است؟»

این مرجع تقلید شیعه در قم در ادامه افزود: «حداقل شرایط اسلامی اسیر را رعایت کنید. شما جناب آقای کروبی٬ حفظه‌ الله٬ پیرمرد ۷۸ ساله را که بیش از شصت سال از عمر خود را صرف انقلاب کرده با این وضعیت محصور کرده‌اید.»

میرحسین موسوی٬ زهرا رهنورد و مهدی کروبی از زمستان ۱۳۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برند. در این مدت آقایان موسوی و کروبی چندین بار به دلیل عوارض حصر٬ به بیمارستان منتقل شده‌اند.

در همین خصوص میرحسین موسوی اوایل اردیبهشت‌ماه به دلیل نارسایی قلبی به بیمارستان منتقل شد و پس از ۲۴ ساعت بستری بودن بار دیگر به حصر بازگردانده شد.

نرگس موسوی٬ فرزند میرحسین موسوی٬ ۱۸ اردیبهشت‌ماه اعلام کرد در حالی که پدرش در روزهای گذشته چندین بار دچار افت فشار خون شده٬ مقام‌های امنیتی تاکید پزشکان برای بازیابی توانایی قلبی وی را نشنیده گرفته‌اند و هنوز اجازه نداده‌اند درمان آقای موسوی آغاز شود.

یوسف صانعی در دیدار با هادی خامنه‌ای در عین حال ضمن ابراز تاسف از نوع برخورد با زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین٬ گفت: «این چه سیستمی است که در زندان عده‌ای می‌گویند ضرب و شتم انجام شده و مسئولین هم می‌گویند نشده؟ تعدادی از نمایندگان معتمد و مورد اطمینان در مجلس را که هر دو طرف قبول دارند٬ برای بازرسی به زندان بفرستند.»

وی افزود: «این را یک کودک هم می‌فهمد. از قدیم گفته‌اند٬ آن را که حساب پاک است٬ از محاسبه چه باک است. چگونه توقع داریم که مردم قبول کنند؟»

اواخر فروردین ماه، رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان ایران از هجوم زندان‌بانان اوین به بند ۳۵۰ و ضرب و شتم زندانیان سیاسی در این بند خبر دادند، رویدادی که خانواده این زندانیان نیز در روزهای بعد آن را تایید کردند.

انتشار خبر این هجوم، واکنش نهادها و مقامات جمهوری اسلامی را هم در پی داشت، چنان چه فیلم این حادثه در مجلس شورای اسلامی بازبینی شد و دولت حسن روحانی نیز وعده پی‌گیری داد.

اما همان زمان وزیر دادگستری، ماجرا را کم‌اهمیت توصیف کرد و گفت، آن‌چه درگیری در زندان اوین نامیده شده تنها یک بازرسی ساده بوده که به خاطر مقاومت برخی زندانیان به حراحت آنها انجامیده است.

رییس قوه قضاییه ایران نیز ۱۸ اردیبهشت‌ماه اظهار کرد که هدف از رسانه‌ای شدن این بحث در مجموع «تخریب نظام جمهوری اسلامی و دستگاه قضایی» بوده است.
XS
SM
MD
LG