لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

فیلم ایرانی «سوگ»، برنده جایزه اصلی جشنواره بوسان کره جنوبی


صحنه‌ای از فیلم «سوگ»، ساخته مرتضی فرشباف
صحنه‌ای از فیلم «سوگ»، ساخته مرتضی فرشباف
در جریان شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان کره جنوبی، معتبرترین جشنواره سینمای آسیا، فیلم ایرانی «سوگ» و فیلم فیلیپینی «نینو»، به طور مشترک اصلی‌ترین جایزه این جشنواره را دریافت کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز جمعه، فیلم «سوگ»، ساخته مرتضی فرشباف، و فیلم «نینو» به کارگردانی لوی آرسِِناس، از میان ۱۳ فیلمی که در بخش اصلی رقابتی «جریان‌‌های نو» جشنواره فیلم بوسان به نمایش در آمده بودند، به عنوان برندگان این بخش معرفی شدند و به هر یک از این دو فیلمساز مبلغ ۳۰ هزار دلار تعلق گرفت.

«سوگ» سفر یک زوج جوان ناشنوا به همراه پسر کوچکی را از شمال ایران به تهران روایت می‌کند که در طول راه با ماجراهای ناخوشایندی روبه‌رو می‌شوند.

مرتضی فرشباف پس از دریافت این جایزه با اظهار این که قلب و روحش «جزئی از این فیلم» است، گفت امیدوار است که این فیلم توانسته باشد بخشی از زندگی مردم معمولی ایران را برای جهانیان به تصویر بکشد.

آقای فرشباف که دانش‌آموخته رشته سینما در دانشگاه تهران است، تاکنون چندین فیلم کوتاه ساخته است که در این میان می‌توان به «تاکسی»، «هالووین» و «سه متر و پنج دقیقه زیاده‌روی» اشاره کرد.

علاوه بر فیلم «سوگ»، فیلم «نینو» ساخته لوی آرسِناس، کارگردان فیلیپینی ساکن نیویورک، نیز فیلم دیگری بود که به عنوان برنده این بخش از جشنواره انتخاب شد، درامی خانوادگی که ماجراهای آن حول موضوع طمع می‌گردد.

جایزه «جریان‌های نو» فیلم بوسان، هر دوره به دو فیلمساز تعلق می‌گیرد. این جایزه مختص نخستین یا دومین فیلم بلند فیلمسازان است.

در جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان، علاوه بر مرتضی فرشباف، چندین فیلمساز ایرانی دیگر نیز حضور داشتند: امیرحسین ثقفی با فیلم «مرگ کسب و کار من است»، نقی نعمتی و فیلم «سه و نیم»، نیکی کریمی با «سوت پایان»، رضا میرکریمی با «یه حبه قند»، پناه‌‌برخدا رضایی با فیلم«دختر، پدر، دختر»، محمد رسول‌اف و فیلم «به امید دیدار»، شهرام مکری با فیلم کوتاه «خام، پخته، سوخته»، رضا سرکانیان و فیلم «عروسی بی‌دوام» و امیر نادری با فیلم «کات».

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان، روز جمعه و پس از ۹ روز به کار خود پایان داد.

فیملسازان ایرانی، برنده چند جایزه از جشنواره فیلم بیروت

علاوه بر این، در یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم بیروت که روز پنج‌شنبه به پایان رسید نیز، چهار فیلمساز ایرانی جوایز مختلفی را دریافت کردند.

به گزارش وب‌سایت رسمی این جشنواره، فیلم «زیر پل» ساخته نورا نیاسری، کارگردان ایرانی- استرالیایی، جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند و جایزه ویژه هیئت داوران بخش مستند را دریافت کرد.

در بخش فیلم کوتاه، فیلم کوتاه «زندگی سگی» ساخته حنا مخملباف به عنوان بهترین فیلم کوتاه انتخاب شد.

حنا مخملباف در مراسم اختتامیه جشنواره که شامگاه پنج‌شنبه برگزار شد، در یک پیام ویدئویی، جایزه خود را به چند مستندساز ایرانی بازداشت شده در ایران هدیه کرد، فیلمسازانی که به گفته او «تنها جرم‌شان ساختن فیلم در مورد واقعیت‌های زندگی در ایران است».

همچنین فیلم کوتاه «دوست‌داشتم کسی جایی منتظرم باشد» از بابک امینی نیز در بخش رقابتی فیلم‌های کوتاه، مقام سوم را احراز کرد و برنده جایزه سوم شد.

در بخش فیلم بلند نیز، جایزه «فرانس ۲۴» این جشنواره به فیلم «ماندو»، ساخته ابراهیم سعیدی، رسید.

علاوه بر این فیلم بلند «آی‌ لاو تهران»، ساخته سهند صمدیان، در بخش رقابتی فیلم‌های بلند به نمایش درآمد و هشت فیلم کوتاه از سیف‌الله صمدیان، از جمله «جیمی هندریکس در تهران»، «روز گرم تابستانی»، «ورودی» و «کارواش» نیز در بخش جنبی فیلم‌های کوتاه این جشنواره اکران شدند.

فیلم «قرمز، سفید و سبز» به کارگردانی نادر داوودی نیز دیگر فیلمی بود که در بخش رقابتی فیلم‌های مستند حضور داشت، فیلمی که پیشتر مدیر جشنواره فیلم بیروت از منع نمایش آن خبر داده بود.

کولِت نوفال هفدهم مهرماه به خبرگزاری‌ها گفته بود که دولت لبنان، ۱۵ مهرماه، به آن‌ها دستور داده است که از نمایش این فیلم که در مورد ناآرامی‌های پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران است خودداری‌ کنند.

مدیر جشنواره همچنین اعلام کرده بود که اگرچه از نادر داوودی برای حضور در این جشنواره دعوت به عمل آمده بود، به وی اجازه سفر به لبنان داده نشده است، اگرچه پس از آن نادر داوودی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس اظهار کرد که به میل خود به این جشنواره نرفته است.
XS
SM
MD
LG