لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۸

افزایش رادیو‌اکتیو آب دریا در ژاپن به ۳۳۵۵ برابر حد مجاز


تست رادیواکتیو برای بررسی میزان آلودگی مردم به این تشعشعات- فوکوشیما
تست رادیواکتیو برای بررسی میزان آلودگی مردم به این تشعشعات- فوکوشیما
آژانس ایمنی هسته‌ای ژاپن اعلام کرده است که میزان ید رادیواکتیو موجود در آب‌های حوالی نیروگاه اتمی فوکوشیما داییچی در منطقه زلزله‌زده این کشور بیش از سه هزار برابر بالاتر از حد مجاز رسیده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آب اقیانوس اطلس در حوالی فوکوشیما ۳۳۵۵ برابر بیش از حد معمول به ید رادیواکتیو آلوده شده است.

این در حالی است که به گفته آژانس ایمنی هسته‌ای ژاپن به دلیل تخلیه منطقه از مردم و متوقف شدن ماهیگیری در این حوالی، از میزان اثرات سوء این آلودگی کاسته شده است.

اگرچه میزان آلودگی آب این منطقه به مواد رادیواکتیو تا حد بالایی افزایش یافته، کارشناسان بر این باورند که وسعت اقیانوس اطلس موجب رقیق شدن میزان رادیواکتیو حاضر در آب می‌شود و خطر ناشی از این تشعشعات را تنها به ماهیان و سایر آبزیان محدود می‌کند.

در حال حاضر صدها مهندس همچنان در تلاش‌اند تا دمای بالای رآکتورهای نیروگاه فوکوشیما داییچی را پایین آورده و از پدیده ذوب اتمی و انتشار ماده رادیواکتیو خطرناک سزیوم در فضا جلوگیری کنند.

تا این لحظه بر اساس گزارش‌ها آب موجود در رآکتورها و همچنین آب جاری در تونل‌های بتونی خارج از نیروگاه به شدت به مواد رادیواکتیو آلوده شده است.

علاوه بر این آب لوله‌کشی توکیو نیز که در ۲۴۰ کیلومتری فوکوشیما قرار دارد تا حدی به مواد رادیواکتیو آلوده شده است. هم‌اکنون صادرات شیر و برخی از سبزیجات مناطق اطراف نیروگاه داییچی نیز متوقف شده است.

همچنین روز سه‌شنبه اعلام شد که خاک پنج منطقه از نیروگاه فوکوشیما داییچی به پلوتونیوم آلوده شده است، عنصری که یکی از خطرناک‌ترین ذرات شناخته شده و به‌شدت سرطان‌زاست.

به دنبال زلزله و سونامی در ژاپن که علاوه بر تخریب شدید به کشته و ناپدید شدن بیش از ۲۱ هزار نفر انجامید و به نیروگاه اتمی داییچی نیز به شدت صدمه زد، دولت ژاپن از سوی مردم به ضعف مدیریت در این دوران بحرانی متهم شد.

پس از بالا رفتن نگرانی از انتشار تشعشات رادیواکتیو در فوکوشیما، دولت ژاپن ۷۰ هزار نفر از ساکنین این منطقه را که تا شعاع ۲۰ کیلومتری این نیروگاه ساکن بودند به مکان دیگری منتقل کرد.

این در حالی است که منتقدین بر این باورند که لازم بود این منطقه تا شعاع بیشتری از سکنه خالی شود و دولت در این زمینه کوتاهی کرده است.

به نوشته رویترز، هم اکنون مهندسان حاضر در این نیروگاه در نحوه مقابله با افزایش دمای رآکتورها مردد هستند؛ از یک سو باید با ریختن آب بر روی رآکتورها از افزایش این دما جلوگیری کنند و از سوی دیگر نمی‌دانند که این آب را که پس از جریان یافتن در رآکتور تا حد بسیار بالایی به تشعشعات رادیو اکتیو آلوده می‌شود در کجا ذخیره کنند.

به دنبال تخریب شدید نیروگاه داییچی، دولت ژاپن اعلام کرده است که تصمیم دارد میزان استانداردهای امنیتی نیروگاه‌های اتمی خود را افزایش دهد.

ژاپن دارای ۵۵ رآکتور هسته‌ای است که از طریق این رآکتورها حدود ۳۰ درصد از نیروی الکتریسیته مورد نیاز کشور را تأمین می‌‌کند و قرار بر این بود که تا سال ۲۰۳۰ این میزان تا ۵۰ درصد افزایش یابد.
XS
SM
MD
LG