لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۰

«به دنبال نوسان بهای دلار در ایران، عراق مورد حمله ارزی قرار گرفته است»


بانک مرکزی عراق می‌گوید نوسان شدید قیمت ارز در ایران و سوریه بر روی عراق نیز تأثیر گذاشته و این کشور مورد «حمله ارزی» قرار گرفته است. وی در این زمینه از خروج مداوم ارز از عراق ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، معاون بانک مرکزی عراق گفته است که به دنبال تلاطم بازار ارز در ایران و سوریه، سطح تقاضای دلار در عراق نیز افزایش یافته و دلالان در این کشور، دلار را از بانک مرکزی عراق خریداری کرده و سپس در بازار سیاه سوریه و ایران به فروش می‌رسانند.

مظهر محمد صالح ۲۰ دی‌ماه در گفت‌و‌گویی در بغداد گفت: «در حال حاضر ما از نزدیک درخواست‌های دلار را در مزایده‌های بانک مرکزی دنبال می‌کنیم. ما فکر می‌کنیم که برخی از این درخواست‌ها احتمالا با پولشویی مرتبط هستند... در حال حاضر به دلیل وضعیت منطقه ما مورد حمله ارزی قرار گرفته‌ایم.»

به گزارش بلومبرگ سطح تقاضای دلار در مزایده‌های بانک مرکزی از ماه نوامبر سال ۲۰۱۱ افزایش یافته و به ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار در روز رسیده است. این در حالی است که پیش از ماه نوامبر و در بازه‌ای یک‌ساله، سطح تقاضای دلار در عراق به طور میانگین ۱۶۰ میلیون دلار در روز بوده است.

معاون بانک مرکزی عراق این افزایش تقاضا را با تنش بازار ارز در ایران و سوریه مرتبط می‌داند.

از اواخر آذرماه بازار ارز ایران به شدت متلاطم و قیمت دلار با افزایش شدید همراه بوده است. در این مدت در مواردی قیمت دلار در بازار آزاد به ۱۸۰۰ تومان نیز رسید.

در این بین، تحریم بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا در تاریخ دهم دی‌ماه، ضربه دیگری بر بازار ارز ایران وارد کرد و واحد پول ایران در یک هفته ۲۰ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد.

اخبار رسیده از ایران حاکی است که روز پنجشنبه دلالان دلار در ایران یک دلار را ۱۶۹۵ تومان معامله می‌کردند.

از دیگر سو در پی ناآرامی‌ها در سوریه و تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور بازار ارز در این کشور نیز در چند وقت اخیر متلاطم بوده است.

آقای صالح با ابراز نگرانی از تنش بازار ارز در منطقه تأکید کره است که افزایش سطح تقاضای دلار و خروج ارز از عراق، به نفع اقتصاد کشور نیست و موجب کاهش ذخایر ارزی عراق می‌شود.
XS
SM
MD
LG