لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۱

اوباما: ایران برای حل مسئله هسته‌ای خود سرعت عمل بیشتری داشته باشد


باراک اوباما در حال سخنرانی در دانشگاه «هانکوک» سئول- هفتم فروردین ۱۳۹۱
باراک اوباما در حال سخنرانی در دانشگاه «هانکوک» سئول- هفتم فروردین ۱۳۹۱
باراک اوباما روز دوشنبه بار دیگر با تأکید بر فرصت کوتاه ایران برای حل مسئله بحران ‌هسته‌ای خود، از ایران خواست تا در این خصوص سرعت عمل بیشتری به خرج دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه باراک اوباما، هفتم فروردین‌ماه و در نخستین روز از همایش امنیت هسته‌ای در سئول، با تأکید بر این‌که تهران باید برای حل مسئله هسته‌ای خود با «جدیت و فوریت» وارد عمل شود، گفت: «فرصت برای حل دیپلماتیک این مسئله باقی است، اما این فرصت کوتاه است.»

وی اگرچه حق ایران برای توسعه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای را به رسمیت شناخت، افزود ایران بارها راه «انکار و فریب» را در پیش گرفته است.

باراک اوباما روز یکشنبه نیز، در سئول گفته بود: «من معتقدم که دریچه‌ای برای حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران وجود دارد اما با گذشت زمان این دریچه در حال بسته شدن است.»

رییس جمهوری آمریکا به همراه رهبران ۵۲ کشور دیگر در نشست بین‌المللی امنیت هسته‌ای در سئول حضور یافته است.

باراک اوباما در نخستین روز از این همایش دو روزه گفت: «یک روند جدید بین‌المللی در حال ظهور است... پیمان‌ها الزام‌آور است، قوانین به اجرا در خواهند آمد و تخطی از قوانین دارای عواقب خواهند بود. تمام این‌ها بدان دلیل است که تسلیم شدن در برابر آینده‌ای که در آن تعداد بیشتری از حکومت‌ها کشنده‌ترین سلاح دنیا را در اختیار داشته باشند، برای ما پذیرفتنی نیست.»

در این نشست اگرچه مسئله هسته‌ای کره شمالی و ایران به طور رسمی در برنامه‌کار نبود، همان‌طور که انتظار می‌رفت باراک اوباما به مسئله هسته‌ای پیونگ‌یانگ و تهران اشاره کرد.

وی از کره شمالی خواست تا از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود دست بکشد و به ایران نیز فرصت کوتاهش برای حل مسئله هسته‌ای خود را گوشزد کرد.

باراک اوباما روز دوشنبه در سخنان خود در دانشگاه «هانکوک» سئول تأکید کرد که ایران تا کنون نتوانسته‌است جامعه بین المللی را در خصوص صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود متقاعد کند.

غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی‌ است و خواستار شفاف‌سازی ایران در این زمینه شده است. جمهوری اسلامی اما همواره تأکید کرده است که از فعالیت‌های هسته‌ای خود اهدافی کاملا صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.

باراک اوباما روز دوشنبه خاطر نشان کرد که در خصوص برنامه هسته‌ای ایران با دمیتری مدودیف، رئیس جمهوری روسیه گفت‌و‌گو داشته است و افزود که هر دو کشور بر حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران تأکید دارند.

آقای اوباما گفت: «ما به توافق رسیدیم که مذاکره گروه ۵+۱ با ایران باید هرچه زودتر انجام شود... این مذاکرات به ما فرصت خواهد داد تا از طریق دیپلماتیک لزوم پایداری به تعهدات بین‌المللی‌ را به ایران گوشزد کنیم، پایداری‌ای که به ایران امکان می‌دهد تا بار دیگر به جامعه بین‌المللی بپیوندد.»

گروه ۵+۱، شامل آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان، ماه گذشته پس از دریافت نامه‌ای از ایران و تعهد این کشور به گفت‌و‌گو در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، بر سر آغاز دور جدیدی از مذاکرات به توافق رسیدند.

آخرين دور مذاکرات بيش از يک سال پيش در استانبول صورت گرفت که نتيجه ای در بر نداشت.
XS
SM
MD
LG