لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۲

عربستان و امارات: ایران در امور کشورهای حاشیه خلیج فارس دخالت نکند


شیح عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی
شیح عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی
به دنبال اعتراض‌های پی در پی جمهوری اسلامی به اعزام سربازان عربستانی و اماراتی به بحرین، این دو کشور به ایران هشدار دادند که در امور داخلی کشورهای حاشیه خلیج فارس «مداخله»‌ نکند.

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی، در مصاحبه با روزنامه کویتی «القبس» که روز یکشنبه منتشر شد، ضمن محکوم کردن و «غیر قابل قبول» خواندن «مداخلات ایران در امور شش کشور عضو شورای همکاری»، اخطار کرد که هر گونه اقدام خصمانه ایران علیه هر یک از کشورهای این شورا با پاسخ تمامی این کشورها روبرو خواهد شد.

وی به ایران توصیه کرد که اساسنامه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را مطالعه کنند تا متوجه شوند که «این کشورها تن واحدی را تشکیل می‌دهند و امنیت تک تک آن‌ها، بخشی از امنیت کلیه این کشورها محسوب می‌شود.»

شورای همکاری کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس عبارتند از بحرین، کویت، قطر، عمان،‌عربستان سعودی و امارات متحده عربی که به موجب موافقتنامه به امضا رسیده میان اعضا، هر یک از این کشورها می‌توانند در صورت لزوم از اقدامات نظامی دیگر کشورهای عضو که از آن‌ها تحت عنوان «نیروهای محافظتی مشترک شبه جزیره» یاد می‌شود بهره ببرند.

وزیر خارجه امارات همچنین خاطرنشان کرد که این اظهارات جمهوری اسلامی تنها موجب پیچیده‌تر شدن روابط میان ایران و این کشورها خواهد شد.

وی با این حال تأکید کرد که در مورد کم کردن سطح روابط دیپلماتیک با ایران، کشورها عضو شورای همکاری باید به طور مشترک تصمیم گیری کنند.

به دنبال بالاگرفتن ناآرامی‌ها در بحرین جمهوری اسلامی بارها نسبت به اعزام نیروهای عربستانی و اماراتی به بحرین به منظور سرکوب اعتراض‌ها انتقار کرده و خواستار تخلیه بحرین از نیروهای این دو کشور شده است.

در همین زمینه، کمیسیون امنیتی ملی و سیاست خارجی مجلس در تاریخ ۱۱ فروردین با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اعزام نیرو از سوی این دو کشور به بحرین، این اقدام را مشابه با «اشغال» نظامی دانسته است.

شیخ عبدالله‌بن زاید آل نهیان روز یکشنبه در واکنش به اظهارات جمهوری اسلامی گفت: «ما درخواست ایران برای تخلیه بحرین از نیروهای محافظتی مشترک شبه جزیره را رد می‌کنیم و این (درخواست ایران) را دخالت در امور داخلی بحرین می‌دانیم.»

وی افزود که نیروهای نظامی امارات و سعودی به منظور «برملا کردن توطئه‌های جنایی مورد حمایت بیگانگان» که به دنبال سرنگونی رژیم بحرین و برهم زدن امنیت و ثبات این کشور هستند، در بحرین حضور دارند.

عربستان: ادعاهای ایران به منزله حمله آشکار به پادشاهی عربستان است

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بیانیه هشدار آمیز روز پنجشنبه خود همچنین خطاب به عربستان آورده است: «عربستان بهتر از هر کشوری می‌داند که در منطقه حساس خلیج فارس، بازی با آتش به نفع آن‌ها نیست».

متعاقب این اظهارات و به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان سعودی، مجلس شورای سعودی روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای ضمن «غیر مسئولانه» خواندن اظهارات کمیسیون امنیت مجلس، بیانیه این کمیسیون را حاوی «ادعاهای دروغین» و به منزله «حمله آشکار» به پادشاهی عربستان سعودی دانست.

مجلس شورای سعودی افزوده است که «ادعاهای» کمیسیون امنیت ملی مجلس جمهوری اسلامی موجب مشتعل شدن شعله‌های اختلافات فرقه‌ای است و تأکید کرده است که همه باید از ایجاد این اختلافات پرهیز کنند.

در این بیانیه همچنین آمده است که ایران در حالی که عربستان سعودی را به «دخالت» متهم می‌کند که خود «بیشرمانه در امور منطقه مداخله می کند.»

مجلس شورای عربستان سعودی در ادامه به جمهوری اسلامی هشدار داده است که ناخرسند کردن هر یک از اعضای شورای همکاری خلیج فارس به منزله ضربه زدن به امنیت و ثبات تمامی کشورهای عضو است.

روزنامه اشرق الاوسط نیز روز شنبه به نقل از یک مقام سعودی نوشت که ایران «حق ندارد تمامی ارضی بحرین را نقض» و در امور کشورهای حاشیه خلیج فارس دخالت کند.

در واکنش به اعتراض‌های جمهوری اسلامی، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس نیز پیشتر اعلام کرده بود که روز یکشنبه، ۱۴ فروردین این شورا در ریاض، پایتخت عربستان سعودی جلسه‌ای را پیرامون «دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عضو» تشکیل می‌دهد.

حکومت سنی‌مذهب بحرین در ماه جاری میلادی و همزمان با اوج‌گیری ناآرامی‌ها، از نیروهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی خواست به این کشور بیایند تا اوضاع این شیخ‌نشین از کنترل خاندان حاکم خارج نشود که موافقت این دو کشور با درخواست بحرین اعتراض گسترده جمهوری اسلامی را به همراه داشت.
XS
SM
MD
LG