لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۴

دیدبان حقوق بشر بازجویی اینترنتی از کارمند بی‌بی‌سی را محکوم کرد


به دنبال اظهارات مدیر بخش فارسی شبکه خبری بی‌بی‌سی در خصوص بازداشت خویشاوندان کارکنان بی‌بی‌سی در ایران، بازجویی از آنها و در یک مورد بازجویی اینترنتی از یکی از کارکنان بی‌بی‌سی، دیدبان حقوق بشر و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران‌ این اقدام حکومت ایران را محکوم کردند.

صادق صبا در گفت‌و‌گویی که روز پنج‌شنبه از شبکه خبری بی‌بی‌سی پخش شد ضمن اشاره به فشارها‌ی حکومت بر کارکنان بی‌بی‌سی در ماه‌های اخیر که به گفته وی نسبت به گذشته «شدیدتر» و «بی‌سابقه» بوده است، از بازداشت خواهر یکی از کارکنان بی‌بی‌سی خبر داد و گفت این فرد تحت فشار قرار گرفته بود تا با خویشاوند خود در بی‌بی‌سی تماس بگیرد.

به گفته آقای صبا، بازجویان جمهوری اسلامی به فرد بازداشت شده گفته‌اند که اگر با خویشاوند او در بی‌بی‌سی صحبت کنند، آزاد خواهد شد.

سازمان بین‌المللی دیدبان حقوق بشر در ایران روز جمعه این اقدام جمهوری اسلامی را «گروگان‌گیری» خواند و آن را محکوم کرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:15 0:00
لینک مستقیم


این سازمان که مقر آن در نیویورک است اظهار کرد که خواهر روزنامه‌نگار بی‌بی‌سی فارسی نزدیک به دو هفته در بازداشت بوده و به دنبال بازجویی اینترنتی از روزنامه‌نگار بی‌بی‌سی، به قید وثیقه آزاد شده است.

به گزارش دیدبان حقوق بشر، در جریان این بازجویی اینترنتی، فردی که خود را بازجو معرفی کرده سوالاتی در مورد شغل کارمند بی‌بی‌سی پرسیده و تأکید کرده است که خواهر وی در صورتی آزاد خواهد شد که او منابع و اطلاعاتی در مورد بی‌بی‌سی فارسی در اختیار آنان قرار دهد.

وب‌سایت خبری ندای سبز آزادی در این خصوص از «۴۰ دقیقه بازجویی اینترنتی» کارمند بی‌بی‌سی خبر داده و تأکید کرده است که خواهر این فرد پس از آزادی گفته است که در زندان او را مجبور کرده‌اند اظهارات دروغینی را مقابل دوربین در مورد بی‌بی‌سی بگوید.

به گزارش این وب‌سایت خبری، وی همچنین گفته است ماموران سپاه او را قبل از آزادی به سلول مرضیه رسولی، خبرنگار اخیرا بازداشت‌شده، برده‌اند تا خانم رسولی را تشویق به اعتراف به داشتن رابطه با بی‌بی‌سی فارسی کند.

آقای صبا در گفت‌و‌گو با بی‌بی‌سی فارسی و همچنین بخش فارسی دویچه‌وله آلمان، بازجویی اینترنتی از خویشاوند یکی از کارکنان بی‌بی‌سی فارسی را تأیید کرده و این اقدام را عملی «شنیع» و «غیرانسانی» خوانده است.

وی که این نوع بازداشت از سوی جمهوری اسلامی را نوعی «گروگان‌گیری» و «آدم‌ربایی» خوانده است، روز پنج‌شنبه بار دیگر تأکید کرد که بی‌بی‌سی فارسی هیچ همکاری در ایران ندارد.

صادق صبا در گفت‌وگو با رادیوفردا نیز از شدت گرفتن فشارهای حکومتی بر بی‌بی‌سی فارسی خبر داد و به مواردی نظیر مصادره پاسپورت و بازجویی افراد در ایران اشاره کرد.

مدیر بی‌بی‌سی فارسی تأکید کرد که در بیشتر موارد افراد بازداشت شده به دلیل شغل نزدیکان‌شان در بی‌بی‌سی تحت فشار و بازجویی قرار گرفته‌اند.

روز جمعه سارا لی ویتسون، مسئول بخش خاورمیانه دیدبان حقوق بشر، در محکوم کردن این اقدام‌ها گفت: «به نظر می‌رسد بازداشت یکی از نزدیکان گزارشگر بی‌بی‌سی فارسی بخشی از یک کمپین گسترده‌تر باشد که با هدف آزار و اذیت روزنامه‌نگاران از طریق فشار وارد کردن بر آنان و خویشاوندان‌شان صورت می‌گیرد.»

خانم ویتسون تأکید کرد که این اقدام جمهوری اسلامی به معنای آن است که سرکوب‌های آنان تا بیرون از مرزهای ایران نیز پیش می‌رود.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران نیز روز جمعه بازداشت‌های حکومتی و گرفتن اعتراف‌های اجباری از افراد در ایران را محکوم کرده و تأکید کرده است که این اقدام‌ها «به قصد ارعاب» صورت گرفته است.

هادی قائمی، سخنگوی این کمپین، با اشاره به احتمال پخش اعتراف‌های اجباری از تلویزیون در آستانه انتخابات مجلس گفت: «پخش هر نوع اعترافات تلویزیونی از بازداشت‌شدگان به احتمال زیاد اقدامی سیاسی و دروغین خواهد بود.»

به گزارش این کمپین، در ماه‌های گذشته نیروهای اطلاعاتی دست‌کم ۹ روزنامه‌نگار و نویسنده مستقل از جمله پرستو دوکوهکی، مرضیه رسولی و سهام‌الدین بورقانی را دستگیر کرده‌اند و برخی از اعضای خانواده‌های روزنامه‌نگاران ایرانی ساکن خارج از کشور را بازداشت کرده و مورد آزار و بازجویی قرار داده‌اند.
XS
SM
MD
LG