لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۱

یکی از نسخه‌های اصلی «فهرست شیندلر» به حراج گذاشته می‌شود


آرامگاه اسکار شیندلر در اورشلیم/ بیت‌المقدس
آرامگاه اسکار شیندلر در اورشلیم/ بیت‌المقدس
دادگاهی در آمریکا به تازگی اعلام کرد که یکی از نسخه‌های اصلی «فهرست شیندلر» که حاوی اسامی شماری از یهودیان نجات یافته در طول جنگ جهانی دوم و در زمان کشتار یهودیان است، می‌تواند به حراج گذاشته شود.

روزنامه بریتانیایی دیلی تلگراف روز دوشنبه، ۶ دی‌ماه، گزارش کرد که پیش از این گاری زمیت، یک کلکسیونر آمریکایی که سیزده برگ از اسناد شیندلر را در اختیار دارد از این دادگاه درخواست کرده بود تا با صدور حکمی، اجازه فروش این اسناد را به آقای زمیت بدهد که این دادگاه در نهایت با این درخواست موافقت کرد.

این حکم در حالی صادر شده است که مارتا روزنبرگ، شخصی که از سوی همسر بیوه اسکار شیندلر به عنوان وارث وی تعیین شده بود، ماه گذشته و هنگامی که از قصد آقای زمیت برای فروش این اسناد آگاه شد، خواهان مداخله قوه قضائیه آمریکا برای جلوگیری از فروش این اسناد شد.

خانم روزنبرگ تأکید داشت که تمامی حقوق اسناد شیندلر باید برای وارث خاندان شیندلر محفوظ بماند.

در همین زمینه، لوئیس یورک، قاضی پرونده اعلام کرده است که صدور این حکم به معنای آن است که این اوراق می‌توانند به حراج گذشته شوند و این امر خللی به حقوق خانم روزنبرگ به عنوان وارث اصلی این اسناد وارد نخواهد کرد.

بر اساس ارزیابی‌ها گفته می‌شود که اگر این اسناد به حراج گذاشته شوند،‌ تا حدود دو میلیون دلار برای آن قیمت تعیین خواهد شد.

آقای زیمت که اکنون این اسناد را در اختیار دارد می‌گوید که این اوراق تنها یکی از چند نسخه اولیه‌ای است که از سوی اسکار شیندلر برای نجات شماری از یهودیان در جنگ جهانی دوم تهیه شده بود.

نسخه‌های دیگر سند «فهرست شیندلر» در موزه «ید و شم»،‌ موزه بزرگ هولوکاست در اورشلیم/ بیت‌المقدس، و همچنین در برخی از موزه‌های آمریکا نگهداری می‌شود.

اسکار شیندلر که یک کارخانه‌دار بزرگ مسیحی آلمانی بود، در زمان جنگ جهانی دوم، تعدادی از یهودیان اروپا، به ویژه لهستان را به عنوان کارگران کارخانه خود به خدمت گرفته بود تا ضمن تولید محصولاتی که به مصرف نازی‌های آلمان می‌رسید، با ثبت نام این افراد در فهرست کارمندان خود،‌ از کشته‌شدن آنان جلوگیری کند.
توماس کنیلی، نویسنده کتاب «کشتی شیندلر»

بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته در شش دهه اخیر، اسکار شیندلر جان حدود هزار و دویست نفر از یهودیان ساکن اروپا را نجات داده است.

آقای شیندلر در سال ۱۹۰۸ در منطقه «موراویا» که در آن زمان بخشی از امپراتوری اتریش به حساب می‌آمد و اکنون در جمهوری چک قرار دارد، در خانواده‌ای مذهبی و متمول به دنیا آمد.

یهودیان می‌گویند که اسکار شیندلر علیرغم مناسبات بسیار نزدیکش با سران نازی و فرماندهان منطقه‌ای نازی‌ها، برای نجات جان یهودیان مبالغ کلانی را به عنوان رشوه به فرماندهان حزب نازی می‌داد.

گفته می‌شود وی یک بار توانست حدود ۱۱۰۰ نفر از یهودیانی را که به اردوگاه کار اجباری «پلاشوف»، در جنوب لهستان، فرستاده شده بودند را به عنوان کارگر به یکی از کارخانه‌هایش در «برونلیتس» منتقل کند.

در یک مورد دیگر نیز وی حدود ۱۰۰ یهودی را که با قطار به سمت اردوگاه کار اجباری در حرکت بودند، به کارخانه خود منتقل کرد.

اسکار شیندلر پس از جنگ جهانی دوم، در سال ۱۹۴۹ به آرژانتین رفت و به کار کشاورزی مشغول شد. وی در آن زمان نیز بخشی از درآمد خود را برای کمک به سازمان‌های یهودیان اختصاص داده بود.

او در سال ۱۹۶۰ به آلمان بازگشت و در سال ۱۹۶۷ نیز به اسرائیل سفر کرد.

آقای شیندلر که اسرائیل به وی نشان «خادم بزرگ بشریت» را اعطا کرده است در سال ۱۹۷۴ در فرانکفورت درگذشت و بر اساس وصیت نامه آقای شیندلر، جسد وی در تپه صهیون به خاک سپرده شد.

بعدها، توماس کنیلی،‌نویسنده استرالیایی زندگینامه اسکار شیندلر را به رشته تحریر در آورد و نام آن را به اقتباس از کشتی نوح، «کشتی شیندلر» گذاشت. این کتاب در سال ۱۹۸۲ برنده جایزه ادبی بوکر شد.

در سال ۱۹۹۳ نیز، استیون اسپیلبرگ، کارگردان یهودی آمریکایی، فیلم «فهرست شیندلر» را بر اساس این کتاب ساخت که این فیلم برنده هفت اسکار شد.

فیلم «فهرست شیندلر» در نخستین سال اکران دستکم ۳۲۰ میلیون دلار فروش کرد که تمام این مبلغ از سوی آقای اسپیلبرگ به مؤسسات یهودی اعطا شد و بخشی از آن نیز برای ساخت موزه هولوکاست واشینگتن به مصرف درآمد.

اسرائیل افزون بر اسکار شیندلر، تا کنون به صدها نفر دیگر نیز که در طول دوره نازی‌ها، جان یهودیان را نجات داده و آن‌ها را مخفی کرده‌بودند،‌ نشان عالی «خادم بزرگ» بشریت را اعطا کرده‌ است.

یهودیان ایرانی سراسر جهان نیز در همین رابطه از سال‌ها پیش در تلاشند تا کشور اسرائیل، یک دیپلمات مسلمان ایرانی به نام عبدالحسین سرداری را به عنوان «شیندلر ایرانی» به رسمیت بشناسد.

به گفته این یهودیان، آقای سرداری، که دیپلمات سفارت ایران در فرانسه در زمان رضا شاه پهلوی بود، با استناد به پیمان حقوق شهروندی که میان دولت وقت ایران و آلمان نازی منعقد شده بود، به یهودیان اروپایی مقیم فرانسه گذرنامه ایرانی می‌داد تا بتوانند به ایران سفر کرده و از مرگ نجات یابند.

آقای سرداری که دایی امیرعباس هویدا، نخست وزیر ایران در زمان محمد رضا شاه پهلوی بود، در سال ۱۹۸۱ در گذشت.
XS
SM
MD
LG