لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۸

کارشناسان آمریکایی: اقدامات چین از شدت فشار بر ایران می‌کاهد


ساختمان کنگره آمریکا
ساختمان کنگره آمریکا
کارشناسان آمریکایی می‌گویند چین با حمایت خود از ایران و کره شمالی، موجب تضعیف تمامی تلاش‌های بین‌المللی برای بازداشتن این دو حکومت از پیشبرد برنامه هسته‌ای حساسیت‌‌برانگیز خود می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گروهی از کارشناسان آمریکایی روز چهارشنبه در گزارش سالانه خود به کنگره آمریکا رویکرد چین در حوزه امور بین‌الملل را مورد انتقاد قرار داده و همچنین نسبت به «اقدامات مخرب» چین در قبال آمریکا، نظیر «ترتیب دادن حملات سایبری علیه آمریکا»، هشدار دادند.

در این گزارش ۴۰۰ صفحه‌ای آمده است: «حمایت چین از کره شمالی و ایران از طریق ارائه خدمات اقتصادی و حمایت‌های دیپلماتیک از دو کشوری که موجب تضعیف امنیت بین‌المللی می‌شوند، نشان‌دهنده آن است که چین منافع ملی خود را بر ثبات منطقه‌ای ارجح می‌داند.»

این هیئت تأکید کرده است که چین از «سرمایه‌گذاران بزرگ» در بخش انرژی ایران به شمار می‌رود و «یکی از ارائه‌دهندگان عظیم» محصولات نفتی تصفیه شده به جمهوری اسلامی است.

در این گزارش همچنین خاطر نشان شده است که چین اقدام به ارسال «سلاح‌های غیر اتمی پیشرفته، نظیر موشک‌های کروز» به ایران می‌کند.

این کارشناسان آمریکایی تأکید کرده‌اند که تمامی این اقدامات قابلیت آن را دارند که «به منزله نقض قوانین آمریکا» شناخته شوند.

ایران هدف چهار دور تحریم شورای امنیت قرار گرفته و آمریکا نیز در مقابله با برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را علیه ایران به اجرا گذاشته که محدودیت‌های شدیدی را برای تجارت و همکاری با ایران ایجاد می‌کند.

در عین حال این گزارش به حمایت‌های پکن از پیونگ‌یانگ اشاره کرده و آورده است که دولت چین به تجارت با کره شمالی می‌پردازد و سرمایه‌گذاری در این کشور را ادامه می‌دهد.

به گفته کارشناسان آمریکایی، این اقدام در حالی که کره شمالی هدف «طرد بین‌المللی» قرار گرفته، موجب دوام اقتصادی این کشور می‌شود.

این هیئت دلیل اصلی حمایت‌های چین از کره شمالی را، ترس پکن از تبعات منفی سقوط پیونگ‌یانگ و ضرباتی عنوان کرده است که این فروپاشی به بدنه اقتصادی، اجتماعی و امنیتی چین وارد می‌کند.

کارشناسان در گزارش خود خطاب به قانون‌گذاران آمریکایی، ۴۳ پیشنهاد، از جمله ۱۰ پیشنهاد «ویژه و مهم» ارائه کرده‌اند و از جمله از قانون‌گذاران خواسته‌اند که بررسی کنند تا چه اندازه تجارت شرکت‌های چینی با ایران هدف تحریم‌های مناسبی از سوی ایالات متحده قرار گرفته است.

به موجب تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران، هر کشوری که مفاد این تحریم‌ها را زیر پا بگذارد، خود نیز از سوی آمریکا در فهرست سیاه قرار می‌گیرد.

چین همواره مخالفت خود با تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران را اعلام کرده است. این کشور که در شورای امنیت دارای حق وتو است، اخیرا تأکید کرده که با اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران موافقت نخواهد کرد.

حملات سایبری علیه آمریکا

در این گزارش همچنین کارشناسان تأکید کرده‌اند که چین در تلاش است تا کامپیوترهای نظامی آمریکا را هک کند.

به گفته این کارشناسان، چین آسیب‌پذیری نیروهای نظامی آمریکا در بخش سیستم‌های اطلاعاتی را تشخیص داده و قصد دارد با قابلیت‌های سایبری خود قدرت عملیاتی نیروهای نظامی ایالات متحده را تضعیف کند.

این گروه تأکید کرده‌اند که پنتاگون باید قابلیت خود در مقابله با حملات مختلف را افزایش دهد.

این کارشناسان همچنین از قانون‌گذاران آمریکایی درخواست کرده‌اند تا باراک اوباما را وادارند به هر شکل ممکن و تحت قوانین سازمان تجارت جهانی با سیاست‌های ناخوشایند چین در عرصه تجارت به مقابله برخیزد.

پیشتر و در حالی که آمریکا از رکود اقتصادی رنج می‌برد، قانون‌‌گذاران آمریکایی چین را متهم کرده بودند که با پایین نگاه داشتن غیرواقعی ارزش یوآن و در نتیجه ارزان نگاه داشتن صادرات خود و همچنین جذب نیروهای فکری آمریکایی از طریق قراردادهای دولتی، به آمریکا ضربه می‌زند.

هیئت کارشناسان آمریکایی خواستار آن شده‌اند که شورای امنیت ملی در دولت باراک اوباما، سیاست‌های آمریکا در مقابل چین را مورد تجدید نظر قرار دهد.
XS
SM
MD
LG