لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۸

استفاده ابزاری از اذان مغرب در سازمان صداوسیما


در دقایق حساس دیدار فینال رقابت‌های لیگ برتر کشتی آزاد ایران که به صورت زنده از شبکه سوم سیما پخش می‌شد، این تصاویر زنده ناگهان به دلیل پخش اذان مغرب متوقف شد.
در دقایق حساس دیدار فینال رقابت‌های لیگ برتر کشتی آزاد ایران که به صورت زنده از شبکه سوم سیما پخش می‌شد، این تصاویر زنده ناگهان به دلیل پخش اذان مغرب متوقف شد.
دوگانگی عملکرد صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در پخش اذان مغرب در بین رقابت‌های زنده ورزشی، بارها نارضایتی علاقمندان ورزش و بینندگان رقابت های زنده ورزشی از شبکه سوم سیما را در پی داشته است.

آخرین نمونه از این ماجرا، رقابت‌های لیگ برتر کشتی آزاد ایران در سال ۱۳۸۹ بود که با قهرمانی جویبار مازندران و نایب قهرمانی نفت به پایان رسید. پخش زنده تلویزیونی این مسابقه در اوج رقابت دو تیم، ناگهان قطع شد و بینندگان مسابقه را حیرت‌زده کرد.

در آن بازی، در شرایطی که مسابقه با نتیجه ۲-۳ به سود جویبار در جریان بود و رضا یزدانی و سعید ابراهیمی برای روشن کردن تکلیف قهرمانی مسابقات کشتی به روی تشک آمده بودند، نا‌گهان برنامه قطع شد.

پیش از شروع مسابقه، در حالی که هادی عامل گزارشگر تلویزیون به توصیف هیجان کم نظیر این مسابقه می پرداخت، ناگهان صدای او و تصویر سالن قطع شد تا چهره مجری مستقر در خیابان جم روی آنتن برود.

مجری پخش، ضمن اعلام وقت اذان مغرب گفت: «می دانیم که با هیجان منتظر تعیین نتیجه فینال هستید اما من و همکارانم را از دعای خیر خودتان در این اوقات ملکوتی محروم نکنید.»

گرچه به نقل از کارکنان پخش شبکه ۳ سیما، در آن لحظات پر التهاب تنها چیزی که نصیب صداوسیما شد نه دعای خیر، بلکه تلفن‌های اعتراض‌آمیز و گاهی توام با دشنام، از هزاران بیننده تلویزیونی در نقاط مختلف ایران بود.

تناقض در دین داری مسئولین تلویزیون حکومتی ایران

بر اساس آن‌چه که در سایت‌های اجتماعی بازتاب یافته بود، آن چه در جریان قطع این مسابقه کشتی موجب خشمگین شدن ورزش دوستان شده بود، اعلام وقت نماز و پخش اذان مغرب نبود، بلکه تناقض مدیران صدا و سیما در این زمینه بود.

در طول هفته، رقابت های ورزشی بسیاری با اذان مغرب به افق تهران همزمان می شوند، اما گزارشگران فوتبال با اعلام این که این دقایق از بازی با وقت اذان همراه شده، بدون آن که تصاویر بازی حتی برای لحظه ای قطع شود، به ادامه گزارش می پردازند.

در طول برگزاری بازی، همزمانی با اذان را در تصاویر مسابقه به صورت زیرنویس اعلام می کنند. در شبکه های برون مرزی نیز همین رویه برقرار است و به زیر نویس هایی از قبیل اذان مغرب به افق لس آنجلس یا اذان ظهر به افق نیویورک اکتفا می شود.

از نگاه مسئولین سازمان صداوسیما، پخش مسابقات ورزشی در حین اذان مغرب، حرام و باطل است اما اگر فوتبال باشد، اشکال شرعی ندارد.

سیاست دوگانه مسئولان صدا و سیما در این زمینه، موضوعی است که طرفداران ورزش را دچار سردرگمی کرده است.

مسئله مالی است یا دینی؟

نگارنده که در فصل های قبلی لیگ برتر، گزارش این رقابت ها را برای رادیو و تلویزیون ایران انجام داده است، واقف است که غیر از فوتبال، بقیه فدراسیون های ورزشی برای انجام مسابقاتی که قرار است پخش زنده شوند، تابع سیاست های سازمان صداوسیما هستند، به این صورت که روز و ساعت برگزاری مسابقه را با این سازمان هماهنگ می کنند.

بر همین اساس، نیمه نهایی و فینال لیگ برتر کشتی، وسط هفته و در روز سه شنبه برگزار شد تا صداوسیما بتواند آن را پوشش دهد.

از طرفی صداوسیما با در نظرگرفتن جدول پخش، کنداکتور روزانه و همچنین اوقات شرعی، ساعت مورد نظر خود را برای برگزاری مسابقات اعلام می کند.

با این‌حال به رغم تمام این تمهیدات، فینال لیگ برتر کشتی به صورت ناقص پخش شد و در اوج حساسیت، پخش زنده آن نیمه تمام ماند. این اتفاق، در سال های قبل نیز بارها رخ داده است.

سهم خواهی تلویزیونی‌ها از اسپانسرینگ مسابقات، از جمله عواملی است که باعث استفاده ابزاری این ارگان حکومتی، از مقوله اذان می شود.

صداوسیما که با فشار فیفا وادار به پرداخت حق پخش به فدراسیون فوتبال شده است، همچنان از اغلب فدراسیون ها برای پخش رقابت‌هایشان، درخواست حق پخش و مشارکت در درآمدهای ناشی از تبلیغات دور زمین ورزشی را دارد.

با این اوصاف آن چه مسلم است، این سازمان نمی توانست از پخش فینال لیگ کشتی خودداری کند، اما به دلیل نارضایتی از تقسیم منابع مالی، می‌توانست با استفاده ابزاری از اذان، پخش رقابت‌ها را نیمه تمام بگذارد.
XS
SM
MD
LG