لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۰

تجمع اعتراضی علیه دو فیلم سینمایی‬ ‫در ایران‬


تصویری از تجمع روز جمعه ۱۰ آذر علیه دو فیلم سینمایی
تصویری از تجمع روز جمعه ۱۰ آذر علیه دو فیلم سینمایی
مخالفت‌ها با ادامه نمایش فیلم «من مادر هستم» ساخته فریدون جیرانی و همچنین فیلم «یک خانواده محترم» ساخته مسعود بخشی بالا گرفته است و گروهی از معترضان پس از نمازجمعه تهران علیه این دو فیلم راهپیمایی و تجمع کرده‌اند.
طبق گزارش‌های خبرگزاری‌های ایران، خطیبان نمازجمعه ۱۰ آذر در شهرهای مختلف، علیه فیلم «من مادر هستم» که نمایش آن از روز چهارشنبه ۸ آذر در تهران آغاز شده، موضع گرفته‌اند و از دولت خواسته‌اند جلوی ادامه نمایش آن را در سینماهای ایران بگیرد.
اعتراض‌ها به نمایش این فیلم در هفته گذشته و پیش از نمایش آن آغاز شد. فیلم «من مادر هستم» را فریدون جیرانی، سینماگر شناخته‌‌شده ایرانی ساخته است که تا اردیبهشت امسال در تلویزیون دولتی ایران، تهیه‌کننده و مجری برنامه پرمخاطب «هفت» در حوزه سینما و تلویزیون بود.
این فیلم دو سال پیش در سال ۱۳۸۹ ساخته شده است و باران کوثری، فرهاد اصلانی، هنگامه قاضیانی و حبیب رضایی در آن بازی می‌کنند.
سازندگان فیلم می‌گویند داستان فیلم درباره یک خانواده طبقه متوسط ایرانی است که در شرایط بحرانی به بررسی و ارزیابی زندگی خود می‌پردازند.
به گزارش خبرگزاری مهر نزدیک به حوزه هنری که خبرهای اعتراض‌ها به این فیلم را پیگیرانه پوشش داده است، خطیب نمازجمعه از جمله در شهرهای اصفهان، کاشان و بابل به نمایش این فیلم اعتراض کرده‌اند.
امام‌جمعه موقت اصفهان، محمدتقی رهبر، از «جریان مبتذلی که در سینمای امروز ایران رواج پیدا کرده» انتقاد کرده است و از قوه قضائیه خواسته است «با کسانی که عامل رواج چنین وضعیتی هستند، برخورد قاطع کند».
دیگر خطیبان جمعه که خبرگزاری مهر از آنان درباره این فیلم نقل قول کرده است، سخنان مشابهی گفته‌اند.
در تصاویری که خبرگزاری‌ها از تجمع اعتراضی گروهی از شهروندان پس از نمازجمعه ۱۰ آذر تهران در اعتراض به نمایش این فیلم منتشر کرده است، شعارهای «حزب‌الله بیدار است، از ابتذال بیزار است»، «مسئول بی‌کفایت استعفا استعفا»، «هتاکان خمینی، اعدام باید گردند» و «تا اصلاح سینما از پای نمی‌نشینیم» در دست این عده دیده می‌شود.
این تجمع‌ها همچنین در اعتراض به فیلم «یک خانواده محترم» نیز بوده‌اند. معترضان به این نخستین فیلم بلند داستانی مسعود بخشی که در جشنواره‌های خارج از ایران از آن استقبال شده است، می‌گویند در آن «تصویری سیاه و نامناسب از جامعه و خانواده ایرانی» ارائه شده است و حتی گفته‌اند که در این فیلم به آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی توهین شده است.
مهر همچنین در این باره با نصرالله پژمان‌فر، عضو معمم کمیسیون فرهنگی مجلس، مصاحبه کرده و از قول او نوشته است که «اگر ایرادهای شرعی وارده به فیلم "من مادر هستم" محرز شود، طرح استیضاح وزیر ارشاد در مجلس به جریان خواهد افتاد».
در این باره گفته است: «این تاسف‌بار است که وزارت ارشاد نظرات مجلس را تامین نمی‌کند.»
حوزه هنری وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت ارشاد در ماه‌های گذشته اختلافات شدیدی در حوزه سینما با یکدیگر داشته‌اند. پیگیری‌های خبرگزاری مهر که وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است درباره مخالفت‌ها و اعتراض‌ها به این فیلم، می‌تواند نشان‌دهنده هم‌سویی این انتقادهای اخیر با اختلافات قبلی نیز باشد.
حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی که سینماهای متعددی در سرتاسر ایران را در اختیار خود دارد، از پیش اعلام کرده است که اجازه نمایش به فیلم «من مادر هستم» را در این سینماها نخواهد داد.
گروه انصارحزب‌الله که در دو دهه گذشته به موضع‌گیری‌های تند و همچنین برخوردهای فیزیکی با برخی از فیلم‌های سینمایی شناخته شده‌اند، عمده‌ترین گروه معترض به نمایش این فیلم است. این گروه پیش‌تر در بیانیه‌ای، آن را فیلمی «با موضوع خیانت» دانسته است و «کثیف‌ترین اثر» در میان فیلم‌های اخیر با این موضوع بر شمرده است.
این گروه تندرو مذهبی معتقد است سازندگان «من یک مادر هستم» در این فیلم به «عادی‌سازی زنا» پرداخته‌اند و بخش اعظمی از جامعه ایرانی را مبتلا به آن نشان داده‌اند.
انصار حزب‌الله اعلام کرده که در مهرماه امسال از جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد اسلامی به عنوان مسئول ارائه مجوز به ۴ فیلم «برف روی کاج‌ها»، «پل چوبی»، «من مادر هستم» و «من همسرش هستم» و نمایش عمومی آن در سینماهای کشور، به دادستان تهران شکایت کرده است.

این گروه به وزارت ارشاد تا پایان وقت اداری روز سه‌شنبه ۷ آذر مهلت داده بود که مجوز «من مادر هستم» را لغو کند ولی وزارت ارشاد چنین نکرد و این فیلم از روز چهارشنبه ۸ آذر به نمایش گذاشته شد.
پس از آن انصار حزب‌الله در بیانیه‌ای تازه گفته است که از روز شنبه مقابل ساختمان وزارت ارشاد واقع در میدان بهارستان تهران تحصن خواهد کرد تا نمایش این فیلم متوقف شود.
در همین حال جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران در فراخوانی از اهالی سینما خواسته است در مقابله با این تجمع انصار حزب‌الله، در مقابل وزارت ارشاد تجمع کنند.
حبیب کاوش، سخنگوی این گروه اعلام کرده است: «عزم کرده‌ایم یک بار برای همیشه با انصاریان خودخوانده تقابل که نه مواجهه‌ای بر سر دفاع از سینمای مظلوم اما پر تپش و پرخون اجتماعیمان مقابل وزارت ارشاد داشته باشیم.»
فریدون جیرانی، کارگردان، و غلامرضا موسوی، تهیه‌کننده فیلم «من مادر هستم»، در پاسخ به اعتراض‌های انصار حزب‌الله، ضمن دعوت از مردم برای تماشای فیلم‌شان گفته‌اند که این فیلم، «فیلمی است اخلاقی که یک نوع سبک زندگی را به چالش می‌کشد و درباره زنا، خیانت و نمایش فحشا نیست».
آنها همچنین از معترضان به اثر خود خواسته‌اند که ابتدا فیلم را ببینند و بعد از دیدن آن نظر بدهند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا فیلم «من مادر هستم» داستان دختر جوانی را روایت می‌کند که در آستانه ازدواج با پسری جوان در شبی از شب‌های بحرانی زندگی‌اش به مردی میانسال از دوستان خانوادگی خود پناه می‌برد ولی او را می کشد و مادر دختر، قتل را به گردن می‌گیرد.
رضا میرکریمی، کارگردان ایرانی و مدیرعامل سابق خانه سینما که با توجه به مضمون فیلم‌هایش سینماگری نزدیک به حکومت شناخته می‌شود، در یادداشت کوتاهی درباره این فیلم نوشته است «نفهمیدم چرا با پخش آن مخالفت می‌شود».
آقای میرکریمی که فیلمش «یک حبه قند» قرار بود امسال نامزد ایران در اسکار باشد، نوشته است: «باید پذیرفت که در درون هر هشدار اجتماعی، واقعیتی تلخ نهفته است و نمی‌توان از این منظر به لحن بی‌پروا و احیانا تلخ یک فیلم ایراد گرفت.»
در همین حال محمد حسینی، وزیر ارشاد، هنوز در واکنش به این مخالفت‌ها و اعتراض‌ها، اظهار نظر و موضع‌گیری نکرده است.
برخی از نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از جمله بیژن نوباوه و علی مطهری نیز از نمایش فیلم «من مادر هستم» انتقاد کرده و آقای مطهری انتقاد انصار به نمایش این فیلم را «به‌جا» دانسته است.
در ماه‌های گذشته دو فیلم سینمایی «گشت ارشاد» و «خصوصی» در پی اعتراض مشابه محافظه‌کاران و گروه‌های مذهبی، از ادامه نمایش باز ماندند و از پرده‌های سینما پایین کشیده شدند.
XS
SM
MD
LG