لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۱

دبیرکل سازمان ملل: ایران باید صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود را ثابت کند


بان گی‌مون،‌ دبیر کل سازمان ملل متحد، با اشاره به گفت و گوهایش با مقام‌های ایرانی تاکید کرده است، این وظیفه جمهوری اسلامی است که باید صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود را ثابت کند.

بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه در گفت و گویی با رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، با اشاره به تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در باره برنامه هسته‌ای ایران، اظهار داشته است، این گزارش نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی به تعهدات خود عمل نکرده است.

دبیر کل سازمان ملل متحد که برای شرکت در نشست سران سازمان امنیت و همکاری در اروپا در آستانه، پایتخت قزاقستان، به سر می‌برد، در این باره گفته است: «مقام‌های ایرانی موظف هستند ثابت کنند که برنامه هسته‌ای آنها اهداف نظامی را دنبال نمی‌کند و برای مقاصد صلح‌آمیز است. این مسئولیتی است که برعهده ایرانی‌ها قرار دارد.»

این سخنان تنها چند روز پس از انتشار تازه‌ترین گزارش یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در باره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بیان شده است.

آقای آمانو،‌ در گزارش خود که در اختیار کشورهای عضو شورای حکام آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی و نیز شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته،‌ یک بار دیگر نسبت به «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه اتمی جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده است.

در بخشی از این گزارش آمده است، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با استناد به اطلاعات موجود همچنان نسبت به «فعالیت‌های هسته‌ای احتمالی ایران در گذشته یا حال با مشارکت سازمان‌های نظامی شامل فعالیت‌های مرتبط با ساخت یک کلاهک هسته‌ای» نگران است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش همچنین اضافه کرده است: «شواهدی در دست است که نشان می‌دهد،‌ ممکن است،‌ برخی از این فعالیت‌ها پس از سال ۲۰۰۴ نیز ادامه داشته باشد.»

کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا جمهوری اسلامی ایران را متهم می‌کنند، که در پوشش برنامه هسته‌ای خود به دنبال ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای یا دستیابی به قابلیت ساخت این گونه جنگ‌افزارهای است.

هر چند تهران همواره چنین اتهام‌هایی را رد کرده است، اما در تازه‌ترین گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تصریح شده است که مقام‌های ایرانی همچنان از ارایه توضیحات بیشتر درباره سوال‌های باقی مانده به ویژه در باره ماهیت احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای خود سرباز می‌زنند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب چهار قطعنامه، تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده و از این کشور خواسته است، به فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود که قابلیت استفاده در تولید جنگ‌افزارهای هسته‌ای را نیز دارد، پایان بخشد.

در این میان دبیر کل سازمان ملل متحد با بیان این که با رهبران جمهوری اسلامی، از جمله محمود احمدی‌نژاد درباره مساله هسته‌ای ایران گفت و گو کرده،‌ اظهار داشته است: «من از مقام‌های ایرانی خواسته‌ام، به مفاد قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد عمل کرده و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به طور کامل همکاری کنند.»

بان کی‌مون، در عین حال افزوده است: «تمام کشورهای عضو پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای، ان‌پی‌تی، حق استفاده از انرژی هسته‌ای را برای مقاصد صلح‌آمیز دارند؛ اما آنها باید ثابت کنند که استفاده آنها از انرژی هسته‌ای صرفاً صلح‌آمیز است.»

دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران اظهار داشته است: «نگرانی‌هایی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران شامل بازداشت‌ها و حبس‌های خودسرانه و احتمالاً شکنجه وجود داشته است،‌ که تمام این موارد باید در چارچوب معیارهای حقوق بشر بین‌المللی اصلاح شود.»

وی همچنین با اعلام این که درباره وضعیت حقوق بشر در ایران با محمود احمدی‌نژاد و نیز محمدجواد لاریجانی، دبیر شورای عالی حقوق بشر ایران، گفت و گو کرده،‌ گفته است، محمد جواد لاریجانی،‌ به وی قول داده،‌ درباره موارد مطرح شده «پاسخ روشنی» بدهد.

بان‌ کی‌مون همچنین ابراز امیدواری کرده است که مقام‌های ایرانی معیارهای جهانی حقوق بشر را رعایت کنند.
XS
SM
MD
LG