لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۵

مالکى: نیازى به حضور نیروهاى آمریکایى پس از سال ۲۰۱۱ نیست


نورى المالکى، نخست وزیر عراق، گفته است معاهده خروج نیروهاى آمریکایى از عراق همچنان به قوت خود باقى است، چرا که نیروهاى عراقى توانایى تامین امنیت این کشور را پس از خروج نظامیان آمریکایى خواهند داشت.

به گزارش خبرگزارى آسوشیتدپرس، نورى المالکى، نخست وزیر عراق، روز شنبه گفته است، این کشور براى تامین امنیت خود پس از سال ۲۰۱۱ نیازى به حضور نیروهاى آمریکایى نخواهد داشت.

آقاى مالکى در نخستین کنفرانس خبرى خود پس از مامور شدن براى تشکیل دولت جدید عراق در این باره گفته است: «موافقتنامه امنیتى (با آمریکا) که شامل تاریخ خروج سربازان آمریکایى و تعهدات است، همچنان به قوت خود باقى است و من نیازى به حضور نیروهاى بین‌المللى براى کمک به عراقى‌ها به منظور تامین امنیت حس نمى‌کنم.»

بر اساس توافق صورت گرفته میان عراق و آمریکا، که آقاى مالکى بدان اشاره کرده است، باقى‌مانده سربازان آمریکایى مستقر در عراق باید تا پایان سال ۲۰۱۱ میلادى از این کشور خارج شوند.

در روز ۳۱ اوت سال جارى میلادى و پس پایان رسمى ماموریت رزمى ارتش ایالات متحده در عراق، آخرین یگان‌هاى رزمى ارتش آمریکا از عراق خارج شده بودند، که نورى المالکى در آن زمان در سخنانى از خروج نیروهاى رزمى ارتش آمریکا را به منزله استقلال دوباره عراق ارزیابى کرده بود.

با خروج یگان‌هاى رزمى ارتش آمریکا از عراق، هم اکنون ۵۰ هزار سرباز آمریکاىى در عراق باقى مانده‌اند که ماموریت اصلى آنها آموزش نیروهاى ارتش و پلیس عراق و کمک به بازسازى این کشور است.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا پس از رسیدن به مقام ریاست جمهورى وعده داده بود، به جنگ در عراق پایان داده و در همین چارچوب تا آخر ماه اوت سال جارى میلادى همه نیروهاى رزمى ایالات متحده را از عراق خارج کند.

جرج بوش، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده در سال ۲۰۰۳ با هدف «نابود کردن جنگ‌افزارهاى کشتار جمعى عراق» به این کشور حمله کرده بود، جنگ‌افزارهاىى که هیچ‌ گاه پیدا نشدند.

از زمان آغاز جنگ در عراق تاکنون، حدود یک تریلیون دلار هزینه این جنگ شده و بیش از ۴۴۰۰ سرباز آمریکاىى و همچنین بیش از ۱۰۰ هزار تن از شهروندان غیرنظامى عراق در این جنگ جان خود را از دست داده‌اند.

در این میان، شش لشکر باقى مانده ارتش آمریکا در عراق نیز قرار است تا پایان سال آینده میلادى از این کشور خارج شده و بدین ترتیب به حضور چند ساله ارتش آمریکا در عراق پایان دهند.

در این میان هر چند مقام‌هاى آمریکایى گفته‌اند که به توافق صورت گرفته در مورد خروج سربازان آمریکایى از عراق پایبند خواهند بود، اما در صورت نیاز خواستار موافقت با تمدید حضور سربازان آمریکایى از سوى دولت عراق خواهند شد.
XS
SM
MD
LG