لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۶

۲۵ بند، موسیقی، عشق، و گذشت


تمین و ایدل (تهمیه و عادل)، گروه ۲۵بند. 25Band
تمین و ایدل (تهمیه و عادل)، گروه ۲۵بند. 25Band

گروه توئنتی فایو بند (25Band)، از زوج هنری جوان و خلاق ایدل و تمین (عادل و تهمینه) تشکیل شده‌است که در سال‌های گذشته توانسته‌اند به موفقیت زیادی دست بیابند. آثار این دو بارها جزو ترانه‌های برتر رادیو فردا بوده‌است، از جمله در سال ۹۴ که بهانه‌ای شد برای گفت‌وگویی نوروزی با دو عضو گروه.

ایدل: ایدل هستم. سلام می‌کنم به شما، برنامه خوبتان و تمام شنوندگان برنامه شما. سال نو را تبریک می‌گویم.

تمین: من هم سلام می‌کنم. پیشاپیش سال نو را تبریک می‌گویم. امیدوارم که بهترین سال را در راه داشته باشید.

please wait

No media source currently available

0:00 0:14:07 0:00
لینک مستقیم

اتفاقاً قبل از اینکه مصاحبه‌مان شروع شود داشتیم فکر می‌کردیم که امسال ظاهراً سال میمون است و میمون هم دو معنی دارد: هم معنی مبارک می‌دهد (از میمنت می‌آید)، هم اسم حیوان است. فکر می‌کنم سال خیلی خوبی پیش رو داشته باشیم.

ایدل: بله سال میمون میمون!

تمین: میمون هم باعث خنده می‌شود و هم مبارک است. امیدوارم امسال همه‌اش از صلح و آشتی و جشن و سرور و چیزهای مثبت بشنویم.

وقتی صحبت سال جدید می‌شود و آرزوهایی که برای سال جدید داریم، خوب آن که سر جایش هست؛ ولی باید یک نگاهی هم بکنیم به سالی که گذشت. یعنی ۱۳۹۴. در این سال هم آلبوم پرباری ارائه دادید به نام «باور». حتی یکی از ترانه‌هایی که سال گذشته منتشر کردید «توی راه عشقیم» جزو ترانه‌های برتر رادیو فردا بود. اسم این ترانه مسلماً کنجکاوی آدم را تحریک می‌کند که این سؤال را که دست‌کم در ذهن من هست و مطمئناً در ذهن بعضی شنوندگان هست مطرح کنم که توی راه عشقید شما؟ یعنی شما هنوز زوج هنری هستید یا زوج چیز دیگر هم هستید؟ لطفاً ذهن ما را روشن بفرمایید.

ایدل: زوج چیز دیگر هستیم. ما خوشبختانه هم زوج هنری هستیم و هم اینکه چند ماهی بعد از شروع همکاری‌مان ازدواج کردیم و الان پنج سال و خرده‌ای می‌گذرد. می‌توانم بگویم یکی از بزرگترین مسائلی که باعث شده به حرکت ما سرعت بدهد همین قضیه بوده و خیلی برای ما اتفاق خوبی بود در کارمان.

من واقعاً تعجب می‌کنم. اتفاقاً کاملا برعکس است. وقتی زوجی که همسر هستند همکاری هم می‌کنند این زمینه‌ای به وجود می‌آورد حتی برای دعوا و مرافعه بیشتر و اختلاف نظر بیشتر. خیلی خوب است که شما می‌توانید از نظر هنری با هم همکاری کنید در صلح و صفا. رمز موفقیت‌تان در چیست؟

تمین: واقعاً فوق‌العاده است. برای اینکه هر دو یک هدف را داریم. این باعث می‌شود که هردویمان در همان راه قدم برداریم و هر جا یک نفر کاستی‌هایی دارد، یا یک نفر ایده جالب‌تری دارد... یا مثلاً وقت می‌گذاریم روی آن و با هم صحبت می‌کنیم. اینکه نظرات‌مان مختلف است به پیشرفت خیلی کمک می‌کند؛ ولی در آخر آن تصمیمی که صلاح است و آن را که با هم به نتیجه می‌رسیم عملی می‌کنیم؛ ولی خوب همین که عشق هست همه چیز را راحت می‌کند و همه چیز را خوب می‌کند. از کارها مشخص است. من خیلی شنیده‌ام این را که خسته نمی‌شوند این قدر با هم خوبند! هر کسی که ما را می‌بیند این را می‌پرسد. ما هم می‌خندیم.

ایدل: می‌گویند یک دعوایی یک جنگی یک بحثی...

تمین: واقعاً با هم دعوا نکرده‌ایم.

می‌گویم شما موسیقی را بگذارید کنار و مشاور خانواده بشوید (خنده).

ایدل: اتفاقاً من اعتقادم بر این است... اگر دقت کنید در کارهای ما و این را همه دوستداران به ما می‌گویند، خوشحال شدیم از این که اینقدر پررنگ است و ما ادامه می‌دهیم. ما سعی می‌کنیم کارهایمان حتماً پیام داشته باشد. یعنی مثل توی راه عشقیم سعی می‌کنیم بچه‌های کوچک زبان ما را بفهمند. نوجوان‌ها متوجه شوند. تأثیر این رابطه را، تأثیر این کلمات و حس را سعی می‌کنیم بر مادر و پدرها بگذاریم. به نظر من این وظیفه‌ای است در کنار عشق به موسیقی؛ ولی وقتی می‌شود این شکلی انجام داد یک آرامش خوبی هم به خود ما می‌دهد.

یک مسئله هم که در این حرف‌هایی که زدیم مستتر است و به نظر من می‌شود به صورت بارزتر به آن اشاره کرد، زبان مثبتی است که اغلب در ترانه‌هایتان دارید. یعنی خیلی کم پیش می‌آید یا پیش نمی‌آید که شما حال و هوای حزن‌انگیز خاص ترانه‌های ایرانی را داشته باشید.

تمین: تنها کاری که کردیم این بود که سعی کردیم خودمان باشیم. نظرهایی که از دوستان و اطرافیان و کسانی که ما را دنبال می‌کنند و حمایت می‌کنند می‌شنوم، این است که سعی کرده‌ایم خودمان باشیم. اوائل این طور بود... تا می‌آمدیم حرفی بزنیم یک دفعه قبل از اینکه کسی صحبت کند با هم شروع می‌کردیم راجع به چیزی که در ذهن‌مان بود و بعد می‌گفتیم ما یک نفریم. من داشتم فکر می‌کردم و ایدل شروع می‌کرد دربارهٔ آن صحبت کردن.

یک روح در دو بدن.

تمین: واقعاً اگر بشود گفت! لااقل برای خودمان خیلی جالب بود. این را آوردیم در قالب شعرمان و اینکه خودمان را ارائه دادیم. ما واقعاً یک نفریم و در شعرها هم می‌بینید. یک نفریم. وقتی دروغگویی نباشد، فقط صداقت باشد و وقتی صلح در زندگی باشد این باعث می‌شود که آرامش بیاید و برکت بیاید همراهش و موفقیت بیاید.

ولی در راه عشق نیستید شما... شما رسیده‌اید به مقصد از قرار معلوم.

تمین: واقعاً راه عشق پایان ندارد. به ما که دارد خوش می‌گذرد.

ملت، یاد بگیرید!

ایدل: از ما خیلی‌ها می‌پرسند. من خودم نظرم این است که گذشت، بزرگترین راه حل و کلید تمام مشکلات و حتی در سطح بالا، راه حل مشکلات جنگ‌ها است. یعنی اگر گذشت یک مقدار وجود داشته باشد اصلاً خیلی از دعواهای بزرگ حتی به ثانیه پنجم و دهم هم نخواهد رسید. دو نفری که بالأخره در دو خانواده مختلف زندگی کرده‌اند و با تربیت‌های مختلف با هم آشنا می‌شوند خیلی باید مواظب باشند که دو آدم مختلف دارند همدیگر را می‌بینند و ناراحت نشوند و گذشت داشته باشند؛ و الا اگر غیر از این باشد و این اختلاف‌ها وجود نداشته باشد هیچ زیبایی‌ای هم در آن رابطه نیست.

از هرچه بگذریم سخن عشق خوشتر است. من یک چیزی می‌خواهم از شما بپرسم. نوروز برای شما چه جایگاهی دارد در زندگی‌تان؟

تمین: اولاً که نوستالژی دارد که از بچگی مخصوصاً حال و هوای ایران و عیدی و دید و بازدیدها و اینکه فامیل را می‌بینی و عیدی می‌گیری، یک عالمه چیزهای خوشمزه می‌خوری، آن پول‌های تانخورده و نو و آن نوستالژی همیشه هست. بچه که بودم دوست داشتم کفش‌های مامانم را بپوشم و صدا می‌داد. عید که می‌شد اجازه داشتم کفش‌های مامانم را بپوشم. عید نوستالژی دارد. یک حال و هوای تر و تازه دارد. خیلی دوست دارم.

ایدل: البته سعدی می‌گوید که نظر به روی تو هر بامداد نوروزیست...

تمین: عاشق که باشی همیشه نوروز است... اما یک فرق‌هایی کرده‌است دیگر... ما وگان هستیم. یعنی هیچ محصول حیوانی نمی‌خوریم. مرغ و تخم مرغ و گوشت. یعنی هیچ محصول حیوانی کلاً نمی‌خوریم.

ایدل: در سال جدید، اول سال، از همه شنوندگان هم می‌خواهیم رژیم غذایی گیاهخواری را چند روزی به برنامه غذایی‌شان اضافه کنند.

تمین: این چند سال اخیر ماهی قرمز را از سفره هفت‌سین حذف کرده‌ایم. مخصوصاً ماهی قرمز جای بزرگی احتیاج دارد؛ و الا بقیه‌اش همه حال و هوایش و همه چیزش همان است که قبلاً بوده. فوق‌العاده است. عالی است.

لحظه اول وقتی آدم می‌شنود ۲۵ بند، می‌گوید اوه اوه چه خارجی! ولی یک ریشه دارد این اسم گروه شما که اصلاً هم فرنگی نیست. برای شنوندگان توضیح می‌دهید؟

ایدل: ۲ که همان عدد ۲ است، و ۵ شبیه S است. عدد Two با آن S می‌شود TowS (توس) که نام قدیمی مشهد است. ما هر دو از مشهد می‌آییم و ریشه مشهدی داریم و چون از آنجا با هم آشنا شدیم و این گروه را با هم پایه‌گذاری کردیم... ولی به خاطر اینکه بین‌المللی‌تر باشد و یک حالت خاصی هم داشته باشد که در آن پنهان باشد و یک فلسفه‌ای پشتش داشته باشد، عدد ۲۵ را انتخاب کردیم.

شنوندگان عزیز دیدید که این اسم کاملاً ایرانی است. توس بند است، گروه توس!

ایدل: شهر شاهنامه‌ است دیگر.

از این ایرانی‌تر نمی‌شود واقعاً! خیلی ابتکار جالبی است. من از شما دو تا تشکر می‌کنم که با وجود برنامه پرتان و وقت کمی که داشتید این دقیقه‌ها را به شنونده‌های رادیو فردا اختصاص دادید و برنامه نوروزی ما، و برای شما اوقات خوشی را آرزو می‌کنم. امیدوارم که بازهم با هم حرف بزنیم و در برنامه‌های آتی‌تان موفق باشید.

ایدل: فدای شما. ما هم خیلی خوشحال شدیم از هم‌صحبتی با شما و دوباره سال نو را تبریک می‌گویم به شنونده‌های عزیز.

تهمین: من هم تبریک می‌گویم و امیدوارم که بهترین سال را امسال داشته باشیم و از امسال به بعد موفقیت، آرامش و چیزهای مثبت و خوب آرزو می‌کنم.

XS
SM
MD
LG