لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۷

نجات بیش از ۵۶۰۰ مهاجر در آب‌های ایتالیا طی سه روز


نجات سرنشینان یک قایق از مهاجران در نزدیکی سواحل ایتالیا
نجات سرنشینان یک قایق از مهاجران در نزدیکی سواحل ایتالیا

یک سخنگوی گارد ساحلی ایتالیا خبر داد که این گارد ساحلی تنها طی سه روز اخیر ۵٬۶۲۹ نفر مهاجر را از قایق‌هایی که راهی سواحل ایتالیا بوده‌اند نجات داده‌ است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این تعداد از مهاجران تنها بین روزهای ۱۰ تا ۱۲ آوریل از ۲۲ قایق مختلف نجات داده شده‌اند.

سخنگوی گارد ساحلی ایتالیا روز دوشنبه، ۲۴ فروردین، گفت که در یکی از موارد، در آب‌های لیبی، واژگون شدن یک قایق باعث مرگ دست‌کم ۹ نفر از سرنشینان آن شد و ۱۴۴ سرنشین دیگر نجات یافتند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش می‌دهد که در میان نجات‌یافتگانی که طی روزهای شنبه و یک‌شنبه به سواحل ایتالیا منتقل شده‌اند ۱۳۶ کودک دیده می‌شود که ۹۹ نفر از آنها بدون سرپرست هستند.

بسیاری از مهاجرانی که در روزهای اخیر با قایق به سوی ایتالیا حرکت کرده‌اند اهل اریتره، اتیوپی، سومالی، گامبیا، مالی، و ساحل عاج هستند.

بنا بر گزارش‌ها، طی سال گذشته در حدود ۳۵۰۰ مهاجر در آب‌های مدیترانه غرق شده‌اند و در همان سال ۱۷۰ هزار نفر از مهاجران نیز موفق شده‌اند از راه دریا به خاک ایتالیا برسند.

با نزدیک شدن این قایق‌ها به سواحل ایتالیا، قاچاقچیان اغلب قایق را ترک کرده و پیام‌های اضطراری ارسال می‌کنند تا گارد ساحلی به کمک سرنشینان قایق بیاید.

مهاجران نجات‌یافته در دریا معمولاً به جزیره سیسیل ایتالیا آورده می‌شوند، اما طی روزهای اخیر با بهتر شدن وضعیت هوا و حرکت قایق‌های بیشتر از سواحل آفریقا، تعداد نجات‌یافتگان به اندازه‌ای افزایش یافته که پناهگاه‌هایی در دو منطقه کالابریا و پولیای ایتالیا نیز برای آنها ترتیب داده شده‌ است.

بیشتر این نجات‌یافتگان در ایتالیا اعلام پناهندگی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG