لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۷

عبدالله عبدالله روند بازشماری آرا در افغانستان را تحریم کرد


عبدالله عبدالله، یکی از دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
عبدالله عبدالله، یکی از دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

سخنگوی عبدالله عبدالله، یکی از دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، روز چهارشنبه، ۵ شهریور، خبر داد که آقای عبدالله روند بازشماری آرای انتخابات ریاست جمهوری در این کشور را تحریم کرده‌ است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فاضل آقا حسین سنچارکی، سخنگوی عبدالله عبدالله، در این روز با اشاره به روند بازشماری آرا گفت: «امروز این روند را ترک کردیم و ممکن است بعد از این هم به طور کل به روند بازشماری بازنگردیم.»

بازشماری تمامی هشت میلیون رأی در پی اتهاماتی که عبدالله عبدالله در مورد «تقلب» در انتخابات به رقیب اصلی خود، اشرف غنی، زد تحت نظارت سازمان ملل متحد آغاز شد.

سازمان ملل خواهان ادامه یافتن این بازشماری است و آقای سنچارکی، سخنگوی عبدالله عبدالله، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که «گفت‌وگوها با سازمان ملل جریان دارد و اگر از این گفت‌وگوها توافقی حاصل شود ما بازمی‌گردیم، وگرنه این پایان کار است.»

حلیم فدایی، یکی از اعضای تیم انتخاباتی اشرف غنی، روز چهارشنبه با اشاره به تحریم بازشماری آرا از سوی تیم عبدالله عبدالله به خبرنگاران گفت: «فکر می‌کنم حال که فهمیده‌اند بازنده انتخابات هستند برای پنهان کردن این شکست رو به بهانه‌جویی آورده‌اند.»

عبدالله عبدالله که از پیکارجویان سابق علیه حکومت طالبان است، در دور نخست انتخابات ریاست‌ جمهوری در ماه آوریل هشت نامزد دیگر را پشت سر گذاشت، اما نتایج اولیه شمارش آرا نشان داد که اشرف غنی با فاصله زیادی از او پیش است.

برخی از هواداران آقای عبدالله از او خواسته‌اند تا «دولتی موازی» در افغانستان تشکیل دهد، اما او به نوبه خود از هواداران خواسته تا برای تصمیم‌گیری در این مورد به او فرصت دهند.

اختلافات میان عبدالله عبدالله و رقیب انتخاباتی او، اشرف غنی، بار دیگر خطر برافروخته شدن دوباره شعله نزاع‌های قومی در افغانستان را مطرح کرده‌ است.

بیشتر حامیان اشرف غنی از قوم پشتون ساکن جنوب و شرق کشورند، در حالی که عمده هواداران عبدالله عبدالله از تاجیک‌ها و دیگر اقوام شمال افغانستان تشکیل می‌شوند.

XS
SM
MD
LG