لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۷

نبرد یواخیم و آلخاندرو


سرمربیان تیم‌هایی که به فینال جام جهانی ۲۰۱۴ رسیدند، سابقه دستیاری در تیم ملی کشورشان را دارند و هر دو پیش از رهنمونی تیم‌هایشان به دیدار نهایی جام جهانی، به عنوان کمک‌مربی نیز جام جهانی را تجربه کرده بودند.

آلخاندرو سابه‌یا در جام جهانی ۱۹۹۸ آلبی سلسته را تا یک چهارم نهایی همراهی کرد و یوگی لو هم رتبه سوم جام جهانی ۲۰۰۶ را به دست آورد.

اگر فینال دو جام جهانی ۱۹۸۶ و ۱۹۹۰ بین آرژانتین و آلمان، مصاف دو سرمربی بلندآوازه به نام‌های فرانتس بکن بایر ملقب به قیصر و کارلوس بیلاردو بود، تعیین سرنوشت آخرین جدال از جام بیستم به دو سرمربی با خلقیات متفاوت و روحیاتی آرام سپرده شد.

جام جهانی ۲۰۱۴ آوردگاهی است که ویسنته دل بوسکه، چزاره پراندلی، روی هاجسون، آلبرتو زاکه‌رونی، فابیو کاپلو و چند مربی پرسابقه دیگر در آن نصیبی جز ناکامی نداشته‌اند. این تورنمنت از جمع مردان روی نیمکت، بیش از هر مربی دیگری به کام سابه‌یا و لو بوده. حتی لوئیز فیلیپه اسکولاری که تیمش به نیمه‌نهایی رسید نیز نامش در زمره بازنده‌های نابخشودنی جام بیستم به ثبت رسیده‌است.

آلخاندرو سابه‌یا

سابه‌یا ۵۹ ساله است و پنج سال بزرگتر از یواخیم لو. سابه‌یا به رغم سن و سالش، سابقه کوتاهی در سرمربی‌گری دارد. گرچه پیشینه او در کمک مربی‌گری حاکی از تجارب ارزنده‌ای است که اندوخته. فردی پر حوصله که بیش از یک دهه به عنوان دستیار با دانیل پاسارلا همکاری کرد.

سابه‌یا سابقه بازی در تیم ملی آرژانتین را هم دارد. بهترین آرژانتین پس از دوران سرمربی‌گری کارلوس بیلاردو، توسط مردی هدایت می‌شود که خود توسط بیلاردو، سال ۱۹۸۳ افتخار عضویت در تیم ملی را پیدا کرد.

سال ۱۹۷۸ شفیلد یونایتد می‌خواست دیگو مارادونا پدیده ۱۸ ساله آرژانتینی را بخرد اما چون قیمتش گران بود، آلخاندرو سابه‌یا از ریور پلات را به خدمت گرفتند.

همکاری او با دانیل پاسارلا از نیمه نخست دهه ۹۰ در تیم ملی آرژانتین آغاز شد. سپس باشگاه پارما، تیم ملی اروگوئه، حتی باشگاه مونترری مکزیک، کورینتیانس و ریورپلات. این باشگاه آخری، پایان دوران مربی‌گری پاسارلا بود و آغاز دوران سرمربیگری برای سابه‌یا.

هدایت استودیانتس را در دست گرفت تا قهرمان لیگ آرژانتین و جام لیبرتادورس شود. از سال ۲۰۱۱ هم به جای سرجیو باتیستا هدایت آلبی سلسته را عهده‌دار شد. از نخستین اقداماتش گرفتن بازوبند کاپیتانی از ماسکرانو و بستن آن دور بازوی لیونل مسی بوده.

رادیو فردا پیش از آغاز جام جهانی در گزارشی تحلیلی، درباره سابه‌یا نوشت: «این تیم ملی آرژانتین از بهترین‌های تیم‌های ملی تاریخ این کشور و چه بسا بهترین تیم ملی دو دهه اخیر راه‌راه‌پوشان باشد. تیمی کم‌نظیر بعد از دوران پرشکوه کارلوس بیلاردو.»

همین اتفاق رخ داد و آرژانتین به فینال رسید. جایی که مربیانی مانند خوزه پکرمن، آلفیو باسیله و مارچلو بیلسا در رسیدن با آن ناکام بودند.

یوواخیم لو

او پس از اوتو نرتس (شاغل در دهه ۲۰ و سی میلادی) و اریش ریبک، سومین سرمربی تیم ملی آلمان است که هرگز به عنوان بازیکن در تیم ملی بزرگ‌سالان آلمان بازی نکرده.

در ۳۴ سالگی و در سوئیس هدایت تیم جوانان وینترتور را به عهده گرفت و همزمان در لیگ بزرگ‌سالان و برای باشگاه فرائون‌فلد بازی هم می‌کرد. سال ۱۹۹۵ رولف فرینگر مربی اشتوتگارت از لو خواست که دستیار او شود.

سال بعد مایر فورفلدر رئیس اشتوتگارت لو را به عنوان سرمربی انتخاب کرد. این تیم با کراسیمیر بالاکوف، جیووانی البر، و فردی بوبیچ جام حذفی آلمان را برد. لو سال ۱۹۹۸ به فنرباغچه رفت.
یک سال بعد هم سرمربی کارلسروهه شد اما در ۱۸ بازی فقط به یک پیروزی رسید، قبل از پایان فصل برکنار شد و پس از چند ماه بیکاری، سال ۲۰۰۰ هدایت آدانا اسپور را به عهده گرفت. از این تیم هم اخراج شد و باز چند ماه بیکاری و سپس نشستن روی نیمکت اینسبروک اتریش. در این تیم بالاخره ناکامی‌های او پایان یافت، شاگردان یوگی لو قهرمان لیگ اتریش شدند.

لو یک سال بدون تیم ماند. سال ۲۰۰۳ سرمربی آستریا وین شد و سوپر کاپ اتریش را بردند. سال ۲۰۰۴ همراه با الیور بیرهوف دستیار سرمربی جدید تیم ملی یعنی یورگن کلینزمان شد و عنوان سوم جام جهانی ۲۰۰۶ را کسب کردند.

سال ۲۰۰۶ به عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتبال آلمان معرفی شد. او اولین مربی تیم ملی آلمان است که با چهار پیروزی، بدون گل خورده کارش را شروع کرده. مهم‌تر اینکه تیم ملی آلمان تحت رهبری او نزدیک به ۶۹ درصد بازی‌هایش را برده. نتایجی که بهترین آمار تاریخ فوتبال آلمان بوده و رکورد یوپ دروال را هم شکسته.

لو پیش از رساندن تیمش به فینال جام جهانی، نایب قهرمانی جام ملت‌های ۲۰۰۸ و راهیابی به مرحله نیمه نهایی جام جهانی ۲۰۱۰، و رقابت‌های یورو ۲۰۱۲ را هم در کارنامه دارد.

XS
SM
MD
LG