لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۵

عراقچی: مصوبه محدودیت سفر به آمریکا خلاف برجام باشد اقدام می‌کنیم


عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران
عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، روز یک‌شنبه ۲۲ آذر با اشاره به طرح جدید مجلس نمایندگان آمریکا برای ایجاد محدودیت‌های تازه مسافرتی به آمریکا گفت که «اگر [این طرح] خلاف مفاد برجام باشد دربارهٔ آن اقدام خواهیم کرد.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای عراقچی که در حاشیه یک همایش در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت افزود که «مصوبه اخیر ابعاد مختلف حقوقی دارد و در حال بررسی آن هستیم ... البته هنوز این مصوبه نهایی نشده است.»

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران در ادامه تصریح کرد که «در حال مشورت با کشورهای ۱+۵ و هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این زمینه هستیم.»

عباس عراقچی که رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام نیز هست توضیحی در مورد ارتباط احتمالی این طرح جدید با نقض مفادی از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نداد.

طرح مجلس نمایندگان، ۱۷ آذر ماه با رای اکثریت قریب به اتفاق اعضا تصویب شد. بر اساس این طرح شهروندان ۳۸ کشوری که برای ورود به ایالات متحده نیازی به روادید ندارند، اگر طی پنج سال گذشته به کشورهایی مانند ایران، عراق، سوریه یا سودان سفر کرده باشند، باید برای ورود به آمریکا روادید بگیرند.

طرح جدید در عین حال از این ۳۸ کشور می‌خواهد تا اطلاعات خود در مورد کسانی را که مظنون به انجام عملیات تروریستی هستند در اختیار ایالات متحده بگذارند.

بنا بر قوانین جدید، شهروندان این ۳۸ کشور موظف می‌شوند که گذرنامه‌هایی با تراشه‌های الکترونیکی حاوی اطلاعات بیومتریک داشته باشند، تراشه‌هایی که اطلاعاتِ دارنده گذرنامه به صورت دیجیتالی در آنها وجود دارد.

این طرح می‌تواند پیامدهایی را از جمله برای ایرانی‌تبارها یا کسانی که به ایران سفر کرده‌اند در پی داشته باشد.

وزارت خارجه ایالات متحده نیز خبر داده‌است که از طرح تصویب‌شده در مجلس نمایندگان آن کشور در مورد ایجاد محدودیت‌های مسافرتی حمایت می‌کند.

این طرح برای اجرایی شدن نیازمند تصویب سنا است و باید به امضای رئیس جمهور آمریکا نیز برسد.​

XS
SM
MD
LG