لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۳

پس‌لرزه‌های رفراندوم؛ حزب کارگر بریتانیا دچار بحران داخلی شد


جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا
جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا

پس‌لرزه‌های اعلام خبر قصد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا روز یک‌شنبه دامنگیر حزب اصلی اپوزیسیون بریتانیا نیز شد به طوری که انتظار می‌رود طی روز یک‌شنبه بیش از نیمی از وزرای «دولت در سایه» عضو این حزب از کار خود کناره‌گیری کنند.

حزب کارگر، عمده‌ترین حزب مخالف حزب حاکم محافظه‌کار در بریتانیا است و تنش در میان اعضای حزب کارگر در چند روز اخیر به این خاطر شدت گرفته که بسیاری از اعضای آن معتقدند رهبر حزب کارگر برای باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا تلاش کافی به‌خرج نداده است.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، انتقاد تند هیلاری بن، سخنگوی امور خارجه حزب کارگر از رئیس این حزب باعث عزل او در شامگاه شنبه شد و پس از او، هایدی الکساندر، سخنگوی امور سلامت و بهداشت حزب، بامداد یک‌شنبه ششم تیر، در اعتراض به عملکرد جرمی کوربین، رئیس حزب خود، استعفا کرد.

روزنامه آبزرور در مورد عزل هیلاری بن، سخنگوی امور خارجه حزب کارگر، می‌نویسد که وی «کودتایی» را علیه رئیس حزب تدارک دیده بود.

این تحولات باعث شده‌است که طی روز یک‌شنبه بیش از نیمی از ۲۸ عضو دیگر «کابینه در سایه» حزب کارگر تهدید به استعفا بکنند.

«کابینه در سایه» در بریتانیا هیئتی است متشکل از اعضای اصلی حزب اپوزیسیون که کابینه‌ای بدیل برای هیئت وزرای فعلی کشور تشکیل می‌دهند تا در صورت پیروزی حزب اپوزیسیون در رأی‌گیری‌های بعدی، هر عضو آن برای در دست گرفتن وزارتخانه مربوطه آماده باشد.

منتقدان جرمی کوربین می‌گویند که آقای کوربین دهه‌ها است که دیدگاه‌هایی انتقادی در مورد اتحادیه اروپا بیان کرده‌است و در آستانه همه‌پرسی اخیر نیز فعالیتی در جهت قانع کردن شهروندان در خصوص مزیت‌های باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا نداشته است.

نتیجه همه‌پرسی بریتانیا که روز جمعه منتشر شد نشان می‌دهد ۵۱٫۹ درصد از رأی‌دهندگان خواستار خروج این کشور از اتحادیه اروپا هستند.

کمی پس از اعلام این نتیجه، دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، از قصد خود برای استعفا خبر داد و ارزش پوند به کم‌ترین میزان خود در ۳۱ سال گذشته رسید.

هیئت وزیران بریتانیا نیز در موضوع ماندن یا خروج کشور از اتحادیه اروپا از مدت‌ها پیش دچار دودستگی است و فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، روز یک‌شنبه به پرسش‌های خبرنگاران در مورد استعفاهای احتمالی در کابینه این کشور پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز آقای هاموند در این مورد گفت که تمامی اعضای کابینه بریتانیا دست‌کم تا آغاز به‌کار نخست‌وزیر بعدی کشور در سمت‌های خود باقی می‌مانند.

در واکنشی دیگر به نتایج همه‌پرسی خروج بریتانیا، وزیر اول اسکاتلند نیز اعلام کرد که دولت محلی اقداماتی را برای حفظ عضویت اسکاتلند در اتحادیه اروپا آغاز می‌کند و برای همه‌پرسی احتمالی آماده می‌شود.

نیکولا استرجن اضافه کرد که این اقدام ممکن است شامل رأی‌گیری دوباره در مورد استقلال این منطقه از بریتانیا باشد.

شهران طبری، عضو حزب کارگر بریتانیا و تحلیلگر سیاسی، روز جمعه به رادیو فردا گفت که از همان روز اعلام نتایج همه‌پرسی، بی‌ثباتی سیاسی بریتانیا را فراگرفته است.

وی در ادامه گفت که «همه چیز در بریتانیا نامعلوم است... جامعه بریتانیا جامعه‌ای شکسته شده است. بی‌ثباتی سیاسی موجب بی‌ثباتی اقتصادی شده است.»

اتحادیه اروپا با تشکیل جلسه‌ای اضطراری، از بریتانیا خواسته‌ تا تصمیم خروج از این اتحادیه را هرچه سریع‌تر اجرا کند تا از «بلاتکلیفی‌ها» جلوگیری شود.

در حالی که دیوید کامرون، نخست‌وزیر فعلی بریتانیا، می‌گوید اجرایی کردن روند خروج این کشور از اتحادیه اروپا برعهده نخست‌وزیر بعدی خواهد بود، بوریس جانسون، نامزد اصلی جانشینی این منصب، می‌گوید که نیازی به «عجله» برای خروج نیست و طول کشیدن این روند به بریتانیا «قدرت مانور» بیشتری خواهد داد.

XS
SM
MD
LG