لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۳

«حمله» با بیل مکانیکی به یک اتوبوس در بیت‌المقدس


صحنه‌ای از حملات پیشین به اتوبوس‌ها در بیت‌المقدس
صحنه‌ای از حملات پیشین به اتوبوس‌ها در بیت‌المقدس

مقام‌های پلیس اسرائیل می‌گویند یک راننده با کوبیدن یک بیل مکانیکی عظیم به یک اتوبوس و واژگونی این اتوبوس در بیت‌المقدس باعث مرگ یک عابر پیاده شده و خود این راننده نیز به ضرب گلوله پلیس کشته شده‌است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، این حادثه ظهر دوشنبه دوازدهم مرداد رخ داده‌است؛ نیروهای پلیس بیت‌المقدس به رسانه‌های این کشور گفته‌اند، «اطمینان» دارند که یک «حادثه تروریستی» با انگیزه‌های ملی رخ داده‌است.

سخنگوی پلیس این شهر می‌گوید، راننده بیل مکانیکی، خودروی خود را «عامدانه» به یک اتوبوس مسافربری کوبید و اتوبوس را با «هدف کشتن اسرائیلی‌ها» واژگون کرد.

اتوبوس مسافر نداشت و راننده آن جراحات سطحی برداشته است.

اما یک عابر در مرکز بیت‌المقدس که شدیداً مجروح شده بود، پس از دقایقی درگذشت. دو تا سه اسرائیلی دیگر نیز به طور سطحی زخمی شده‌اند.

رسانه‌های اسرائیل جسد برجای مانده راننده بیل مکانیکی که بر اثر شلیک پلیس کشته شده را در محل نشان دادند.

رسانه‌های اسرائیل می‌گویند این راننده مردی جوان در دهه بیست عمر و ساکن «جبل مکبر»، یک دهکده فلسطینی‌نشین درون شهر بیت‌المقدس بوده‌است.

اسرائیل می‌گوید، سران حماس در روزهای گذشته از فلسطینیان شرق بیت‌المقدس و کرانه باختری خواسته بود با خودروها و هر وسیله دیگر، خشم خویش را از رخدادهای غزه، به اسرائیلی‌ها نشان دهند.

ساکنان بیت‌المقدس به رادیو فردا گفته‌اند حوادثی از این دست در گذشته رخ داده بود اما سال‌ها بود که مردم این شهر شاهد چنین رخدادهایی نبودند.

اگر اظهارات پلیس اسرائیل در خصوص «تروریستی» بودن این رخداد درست باشد، هنوز هیچ سازمان فلسطینی مسئولیت آن را برعهده نگرفته‌است.

ماه گذشته کشته شدن محمد حسن ابوخضیر یک نوجوان فلسطینی ساکن شرق بیت‌المقدس که افراطیون یهودی او را در «واکنش» به ربودن و کشتن سه نوجوان یهودی، زنده زنده در آتش سوزاندند، احساسات فلسطینیان شرق بیت‌المقدس و کرانه باختری را عمیقاً جریحه‌دار کرد.

فلسطینیان شرق بیت‌المقدس و کرانه باختری در چهار هفته بحران غزه، تظاهرات گسترده‌ای علیه اسرائیل برگزار کرده و حدود ده نفر از آنها در خشونت‌ها کشته شده‌اند.

«حمله» بیل مکانیکی به اتوبوس و عابران در شهر بیت‌المقدس، در بیست و هشتمین روز از بحران جنگی میان اسرائیل و شبه نظامیان فلسطینی غزه رخ داده‌است.

ارتش اسرائیل روز دوشنبه «آتش‌بس بشردوستانه‌ای» را به مدت هفت ساعت برقرار کرده بود اما حماس گفته بود آتش‌بس را فاقد معنی می‌داند و حملات راکتی از غزه به سوی اسرائیل را در تمامی ساعات این آتش‌بس ادامه داد.

فلسطینیان می‌گویند اسرائیل نیز دقایقی بعد از آغاز این آتش‌بس حملات هوایی خود را علیه غزه دنبال کرد اما ارتش اسرائیل می‌گوید، این حملات پیش از ساعت ۱۰ بامداد، موعد آغاز وقفه در آتشباری‌ها، بوده‌است.

XS
SM
MD
LG