لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۳

سخنان قاسم سلیمانی در زمینه مذاکره با آمریکا در مورد خاورمیانه


قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران
قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران می‌گوید که آمریکایی‌ها در زمینه فیصله دادن به امور خاورمیانه «هیچ موفقیتی نداشته‌اند» و «همچنین به این نکته دست پیدا کرده‌اند که حوزه عربی حوزه وابسته‌ای است که امروز باید با جمهوری اسلامی ایران برای آن وارد مذاکره شوند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، قاسم سلیمانی عصر روز جمعه، ۷ خرداد، در جمع تعدادی از منتخبان مجلس دهم گفت که آمریکا، عربستان سعودی و «شرکای آنها امروز علیه ایران بسیج عمومی کرده‌اند».

وی همچنین گفت که آمریکا با پیروزی انقلاب اسلامی در منطقه خاورمیانه «شکست» خورده و از این‌رو قصد دارد «بازسازی قدرت خود» را از «غرب آسیا» آغاز کند.

وی تأکید کرد که «آمریکایی‌ها در زمینه اعتمادسازی موفق بودند اما نتیجه‌ای نگرفتند در زمینه فیصله دادن به امور هیچ موفقیتی نداشتند».

گفته‌های فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در حالی بیان شده‌است که آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پس از توافق اتمی وین بارها تأکید کرده که جمهوری اسلامی دربارهٔ مسائل منطقه با آمریکا مذاکره نخواهد کرد.

آقای خامنه‌ای روز چهارشنبه، ۲۹ اردیبهشت، نیز بدون ذکر نام، برخی از کشورهای منطقه را متهم کرده بود که «مجری سیاست‌های» ایالات متحده هستند، «زمینه نفوذ» این کشور در منطقه را فراهم و به «امت اسلامی خیانت می‌کنند».

آقای خامنه‌ای پیش از این بارها کشورهای غربی از جمله آمریکا و بریتانیا را متهم کرده که گروه موسوم به «حکومت اسلامی» یا داعش را برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران به وجود آورده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی همچنین بارها عربستان سعودی و ترکیه را به حمایت از گروه موسوم به «حکومت اسلامی» متهم کرده و ائتلاف مبارزه با این گروه به رهبری آمریکا و مشارکت برخی کشورهای منطقه را «دروغین» خوانده‌اند.

در همین حال فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در سخنان خود ادامه مداخله نظامی عربستان سعودی در یمن را «دیوانگی محض» دانست و گفت که اگر عربستان سعودی و حامیان او در حمله به این کشور پیروز می‌شدند، «جنگ بزرگ‌تری در منطقه رخ می‌داد».

آقای سلیمانی توضیح بیشتری دربارهٔ سخنان خود مبنی بر احتمال وقوع «جنگ بزرگ‌تر» در منطقه در صورت پیروزی عربستان سعودی در یمن نداد.

وی با بیان اینکه «یک میلیون نفر» نیروی نظامی در یمن طرفدار عبدالملک الحوثی رهبر گروه «انصارالله»، هستند گفت که «در نهایت سرنوشت یمن مثل افغانستان رقم خواهد خورد مانند همان هرج و مرجی که پاکستان را به هم ریخت».

سیاست‌های جمهوری اسلامی در منطقه از جمله در سوریه و یمن در سال‌های گذشته در تضاد با سیاست‌های برخی از کشورهای منطقه از جمله ترکیه و عربستان سعودی بوده‌است.

در حالی که تهران از بشار اسد حمایت می‌کند، عربستان نیز از گروه‌های مخالف حکومت سوریه حمایت می‌کند.

در جریان جنگ در یمن نیز ایران از شبه‌نظامیان شیعه حوثی و طرفداران علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق یمن حمایت می‌کند. اما در مقابل عربستان هم‌اکنون برای حمایت از دولت عبدربه منصور هادی در یمن مواضع شبه‌نظامیان شیعه حوثی را بمباران می‌کند.

در همین حال برخی از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی از جمله محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، پیش از این بارها از «تحقق تمدن اسلامی» و «تشکیل جامعه جهانی اسلامی» سخن گفته‌اند.

در مقابل مقام‌های برخی کشورهای اسلامی منطقه از جمله ترکیه، اردن و عربستان سعودی در سال‌های اخیر از گسترش نفوذ ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG