لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۵

توافق محلی در سوریه؛ شورشیان حمص را ترک می‌کنند


بخشی از شهر حمص، سومین شهر بزرگ سوریه
بخشی از شهر حمص، سومین شهر بزرگ سوریه

مقام‌های دولت سوریه روز سه‌شنبه دهم آذر گفتند که با پیکارجویان مخالف دولت بشار به توافقی مبنی بر یک آتش‌بس محلی در حمص رسیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بر پایه این توافق، ۳۲۰۰ تن از معارضین مسلح محله الوَعَر شهر حمص را ترک کرده و به دیگر مناطق تحت کنترل شورشیان ضد بشار اسد منتقل خواهند شد.

الوعر آخرین محله شهر حمص، در مرکز سوریه، است که در دست شورشیان بود و بر طبق توافق جدید قرار است با ترک شورشیان، نهادهای دولتی سوریه به این محله بازگردند.

بنا بر گزارش‌ها، این توافق که بین دولت و چند گروه مختلف از شورشیان امضا شده و از آغاز هفته آینده به اجرا درمی‌آید هم‌چنین شامل آتش‌بس محلی، آزادی اسرا، و بازگشت کارمندان دولتی به الوعر می‌شود.

شهر حُمص که سومین شهر بزرگ سوریه است، از نخستین شهرهایی بود که ساکنان آن در سال ۲۰۱۱ علیه رژیم بشار اسد قیام کردند و این شهر در دوره‌ای در میان شورشیان به عنوان «پایتخت انقلاب» شناخته می‌شد.

نیروهای وفادار به بشار اسد از اوایل سال ۲۰۱۳ محله الوعر را به محاصره خود درآورده و در بیشتر مواقع از ورود مواد غذایی به این محله جلوگیری کرده‌اند.

طلال برازی، استاندار حمص، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که در حال حاضر هنوز ۶۰ هزار نفر در العور سکونت دارند.

در ماه مه ۲۰۱۴ توافق مشابهی بین دولت و شورشیان امضا شد که در پی آن در حدود ۱۲۰۰ شبه‌نظامی و افراد غیرنظامی محلات مرکزی حمص را ترک کردند.

جنگ داخلی سوریه تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار کشته و دست‌کم یک میلیون زخمی برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG