لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۴

سفر نخست‌وزیر هند به تهران؛ برنامه برای امضای توافق‌نامه چابهار


نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند
نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند

گزارش‌ها حاکی است، نارِندْرا مودی، نخست‌وزیر هند، بعدازظهر یکشنبه، دوم خرداد، در رأس یک هیئت بلندپایه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دهلی نو را به مقصد تهران ترک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، توسعه بندر چابهار، سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز، افزایش مبادلات تجاری و بازرگانی و امضای تفاهم‌نامه و برنامه همکاری فرهنگی دو کشور از جمله اهداف این سفر عنوان شده‌است.

بنا بر گزارش‌ها، جهت امضای توافق‌نامه سه‌جانبه بندر ترانزیتی چابهار، اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان نیز قرار است روز دوشنبه به ایران سفر کند.

هند و افغانستان درصددند تا از بندر چابهار ایران برای دسترسی به دریا استفاده کنند و به نوشته ایرنا، نخست‌وزیر هند در سخنان خود بر اهمیت چابهار برای تبدیل شدن به یکی از مراکز ترانزیت، انرژی و تجارت منطق تأکید کرده‌است.

هند برای صادرات رو به افزایش خود به آسیای میانه به دنبال مسیرهای جدید است و با توجه به اختلافات سیاسی که با پاکستان دارد مسیر ترانزیتی شرق ایران با محوریت بندر چابهار را به مسیرهای کراچی و بندر گواتر پاکستان ترجیح می‌دهد.

ایران و هند در سال ۱۳۸۲ برای گسترش بندر چابهار به توافق رسیدند اما با اعمال تحریم‌ها علیه تهران، این پروژه خیلی کند دنبال شد.

منطقه آزاد چابهار در یک سال گذشته ۵۰ هکتار زمین در سواحل مَکران را به بازرگانان افغانستان اختصاص داده و ۱۳۰ شرکت در چابهار توسط اتباع افغان به ثبت رسیده‌است.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان نیز اواسط دی‌ماه سال گذشته برای بررسی وضعیت ترانزیتی چابهار، در صدر هیئتی از وزیران کابینه افغانستان به تهران و چابهار سفر کرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:32 0:00
لینک مستقیم

در حال حاضر بندر چابهار ظرفیت تخلیه و بارگیری کمتر از پنج میلیون تن کالا در سال را دارد که این رقم در چارچوب طرح‌های توسعه‌ای این بندر می‌تواند به بیشتر از ۲۰ میلیون تن برسد.

قرارداد مشارکت هند در توسعه فاز یک بندر چابهار اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ در تهران به امضا رسید و که در آن قرارداد، رقم سرمایه‌گذاری هند در چابهار ۸۵ میلیون دلار اعلام شده بود.

این سرمایه‌گذاری اما، با وجود مذاکرات گسترده‌ای که صورت گرفت، هرگز به مرحلهٔ اجرا نرسید تا جایی که ایران اعلام کرد شاید به گزینه‌هایی جز هندوستان فکر کند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، نیز روز ۱۹ تیر سال گذشته در دیداری که در حاشیه اجلاس شانگهای در اوفای روسیه با نارندرا مودی، نخست‌وزیر، داشت بار دیگر خواستار سرمایه‌گذاری ۸ میلیارد دلاری هند در ایران شد و از این کشور خواست که نقش بیشتری در ایران ایفا کند.

پس از این تأکیدها، دولت هند اعلام کرده‌است که در جریان سفر نخست وزیر این کشور به ایران که از روز یک‌شنبه آغاز می‌شود، بحث سرمایه‌گذاری در چابهار نهایی شده و هندی‌ها در پروژه‌های مختلف این بندر حدود ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

سفر نارندرا مودی به تهران، نخستین دیدار نخست وزیر هند به ایران در ۱۵ سال گذشته‌است؛ این سفر به دلیل لغو بخشی از تحریم‌ها علیه ایران و رفع برخی موانع سرمایه‌گذاری در ایران از اهمیت بالایی برای هر دو کشور برخوردار است.

XS
SM
MD
LG