لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

معاون حقوقی سپاه: ساخت‌وساز در عشرت‌آباد با هماهنگی انجام شده‌است


تصویر جرثقیل سقوط کرده در سمت چپ سازه میدان سپاه تهران
تصویر جرثقیل سقوط کرده در سمت چپ سازه میدان سپاه تهران

معاون حقوقی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به انتقادها از ساخت‌وساز در پادگان ولی‌عصر و در مجاورت عمارت تاریخی کلاه‌فرنگی عشرت‌آباد گفت که توقف این پروژه یا اصلاح آن «مستلزم» دستور ستاد کل نیروهای مسلح است.

محمدرضا یزدی، روز دوشنبه ۱۵ تیر، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد که ساخت‌و‌سازهای سپاه پاسداران «با هماهنگی» ستاد کل نیروهای مسلح انجام می‌شود و مسئولان قضایی دستور توقف این پروژه را «تنها می‌توانند» به این ستاد بدهند.

وی همچنین با اشاره به نامه شهرداری تهران تأکید کرد که «تشریفات اخذ مجوزها» برای ساخت‌وساز در این پروژه «رعایت شده‌است.»

براساس گزارش‌ها با وجود مخالفت اعضای شورای شهر تهران، برخی مسئولان بلندپایه شهرداری، سازمان میراث فرهنگی و حتی رئیس دیوان عدالت اداری پروژه ساخت‌وساز در پادگان ولی‌عصرِ سپاه پاسداران و در محدوده کاخ عشرت‌آباد که از شهریورماه سال ۹۳ آغاز شده همچنان ادامه دارد و اسکلت فلزی این سازه تا ۱۴ طبقه نیز بالا رفته‌است.

وجیهه قاسمی، مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی استان تهران، روز شنبه خبر داده بود که این پروژه به حکم بازپرس شعبه ۳ دادسرای نظامی، باید تا روز یک‌شنبه ۱۴ تیر، متوقف شود.
خانم قاسمی روز یک‌شنبه خبر داد که این دستور «اجرایی» نشده‌است.

معاون حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران اما گفت که دادسرای نظامی حکمی درباره توقف این پروژه «صادر نکرده» و تنها بازپرس شعبه ۳ این دادسرا «قراری» را در این باره صادر کرده‌است.

به گفته آقای یزدی، نتیجه نهایی درباره این پروژه پس از جلسه امروز نماینده ستاد کل نیروهای مسلح، دادستان تهران و بازپرس شعبه ۳ دادسرای نظامی اعلام و در صورتی که «تخلف» در این پروژه برای ستاد کل نیروهای مسلح «محرز شود» این پروژه متوقف خواهد شد.

شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در ۱۷ فروردین ۹۴ با تأکید بر اینکه عمارت تاریخی «عشرت‌آباد» باید برای استفاده عموم مهیا شود، مصوب کرده بود که عملیات ساختمانی در محدوده عمارت متوقف و اصلاح شود.

با این حال معاون حقوقی سپاه پاسداران در مصاحبه خود گفت که این پروژه «مصوب» ستاد کل نیروهای مسلح است و شهرداری برای اصلاح آنان «باید با آنان وارد مذاکره شود.»

به گفته آقای یزدی، مدیر کل پیگیری امور نهادها و سازمان‌های معاونت امور مناطق شهرداری تهران، ۱۳ شهریور ۹۲ در نامه‌ای اعلام کرده که سپاه پاسداران «مجاز به انجام اقدامات لازم» در این پروژه است.

به گفته محمدرضا یزدی، سپاه پاسداران «ضمن برداشت خود» با رعایت ۱۳۰ متر فاصله با عمارت کلاه‌فرنگی اقدام به ساخت‌وساز کرده‌است، در حالی که عمارت کلاه‌فرنگی با اتوبان صیاد شیرازی تنها ۵۰ متر فاصله دارد.

عمارت کلاه‌فرنگی عشرت‌آباد در ۲۳ فروردین ۱۳۴۶ با شماره ثبت ۶۴۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این عمارت به دستور مظفرالدین شاه قاجار با الگوی معماری ایرانی در چهار طبقه ساخته شده‌است.

این بنا در دوره‌ای به عنوان خوابگاه انیس‌الدوله یکی از همسران ناصرالدین شاه کاربری داشت و در جنوب شرق این عمارت حوض دایره‌ای بزرگی قرار گرفته که آب آن از قنات تأمین می‌شده‌است.

اما پس از سقوط سلسله قاجار و روی کار آمدن سلسله پهلوی، این باغ و کاخ همراه با خانه‌های دور حوض برای کاربری پادگانی به شهربانی واگذار شد و از آن رو آن را پادگان «شهربانی» یا «عشرت‌آباد» نامیدند.

پس از انقلاب این پادگان توسط سپاه پاسداران مصادره شد و به «پادگان ولی‌عصر» تغییر نام پیدا کرد.

یک زندان سپاه پاسداران در این پادگان قرار دارد و شماری از نیروهای ملی-مذهبی که در سال ۱۳۷۹ بازداشت شدند در این زندان نگهداری می‌شدند.

XS
SM
MD
LG