لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۲

دعوت ایران از آلمان برای تولید و صدور گاز ایران به اروپا


ایران رسماً به شرکت‌های آلمانی پیشنهاد سرمایه‌گذاری در طرح توسعه فازهای پارس جنوبی و انتقال گاز آن به اروپا را ارائه کرد.

همزمان با این پیشنهاد حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفته‌است که اروپا بعد از رفع تحریم‌ها، مایل به دریافت گاز ایران است.

بنا به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی، شانا، ایران در سال گذشته تولید سالانه گاز از پارس جنوبی را ۱۰ درصد افزایش داده و به ۱۱۱ میلیارد متر مکعب رسانده‌است.

کل تولید گاز ایران در سال گذشته ۲۰۲ میلیارد متر مکعب بوده‌است که حدود ۱۰ میلیارد متر مکعب آن به ترکیه صادر شده‌است.

قرار است در سال جاری نیز تولید گاز از پارس جنوبی به همین میزان افزایش یابد و کل تولید گاز کشور تا سه سال آینده به ۳۶۵ میلیارد متر مکعب برسد.

در همین زمینه خبرگزاری مهر، دوشنبه ۷ اردیبهشت ماه از سفر بیش از ۱۰۰ صنعتگر، بازرگان و سرمایه‌گذار آلمانی به ایران خبر داده و گزارش داده‌است که مجتبی خسروتاج قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت در جمع این هیئت آلمانی به شرکت‌های این کشور پیشنهاد سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی و صادرات گاز ایران به اروپا داده‌است.

خبرگزاری ایسنا یکشنبه گزارش داد که فولکر ترایر، قائم مقام اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و صنایع آلمان که به همراه هیئت آلمانی به ایران سفر کرده، اعلام کرده‌است که «در آلمان ایالت‌های مستقلی وجود دارد که هیئت‌های آنها با شرکت‌های ایرانی صحبت کرده‌اند و تقاضا برای حضور در این جلسه بسیار بیشتر از این افرادی است که در این سالن هستند. ما می‌توانستیم به اندازه یک استادیوم از متقاضیان سرمایه‌گذاری در ایران دعوت کنیم».

خبرگزاری مهر همچنین به مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا به منظور توسعه همکاری گازی به میزبانی نخست‌وزیر بلغارستان در کاخ ریاست جمهوری صوفیه اشاره کرده و می‌نویسد که ایران بار دیگر به پروژه «ناباکو» با پیش‌شرط لغو تحریم‌ها دعوت شد.

پروژه نابوکو که قرار بود گاز ایران و حوزه دریای خزر را به اروپا منتقل کند، در سال ۲۰۱۳ رسماً لغو شد و پروژه «کریدور گاز جنوبی» با تغییراتی در مسیر ترانزیت گاز، جایگزین آن شد.

قبلاً قرار بود، گاز حوزه خزر با گذشتن از بلغارستان به اتریش برسد، اما «کریدور گاز جنوبی» قرار است از مسیر یونان گاز را به ایتالیا منتقل کند.

طی ماه گذشته بلغارستان چندین بار خواستار احیای پروژه نابوکو شده‌است.

از طرفی در ماه فروردین، سهام‌داران پروژه خطوط لوله ترنس آناتولین (آناتولی‌گذر) و ترنس آدریاتیک (آدریاتیک‌گذر) که بخشی از مسیر «کریدور گاز جنوبی» هستند، اظهار تمایل کردند که ایران بعد از لغو تحریم‌ها در این پروژه‌ها سهیم شود.

قرار است، راه‌گذر گاز جنوبی تا چهار سال آینده صادرات گاز حوزه خزر به اروپا را آغاز کند.

با این وجود حمیدرضا عراقی روز دوشنبه اعلام کرد که اروپایی‌ها علاقه خود را برای واردات گاز از ایران نشان داده‌اند، اما تا کنون بحثی در خصوص مذاکرات با ما نداشته‌اند.

اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۲ واردات نفت و گاز از ایران را تحریم کرده‌است، اما مذاکرات هسته‌ای امید به لغو تحریم‌ها را افزایش داده‌است.

ایران نزدیک به ۳۴ تریلیون متر مکعب ذخایر گاز طبیعی دارد که حدود ۴۰ درصد از کل ذخایر گازی آن در پارس جنوبی واقع شده‌است.

XS
SM
MD
LG