لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۸

اعلام آمادگی وزارت ارتباطات ایران برای همکاری با گوگل


معاون وزیر ارتباطات ایران اعلام کرد که ایران آمادگی دارد، امکانات خود را به گوگل یا هر شرکت دیگری برای «سرویس‌دهی در منطقه» ارائه دهد.

نصرالله جهانگرد روز یک‌شنبه، ۱۰ اسفند، با اشاره به مذاکره با چند شرکت اینترنتی برای «همکاری و ارائه سرویس در منطقه» در عین حال تاکید کرد که سرویس این شرکت‌ها در بازار ایران باید «با پذیرش سیاست‌های فرهنگی» جمهوری اسلامی ارائه شود.

وی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس درباره رایزنی با شرکت‌های بزرگ اینترنتی از جمله گوگل برای ایجاد یک نسخه از سرور این شرکت‌ها در ایران، تصریح کرد: «در هر جایی که حجم بالای کاربر برای یک سرور وجود دارد برای شرکت مربوطه به‌صرفه‌تر است که در نزدیکی آن‌ها مستقر شود تا هزینه‌های شرکت کاهش پیدا کند».

معاون وزیر ارتباطات ایران درعین حال گفت: «شاید موضوعاتی از جمله تحریم برای کمپانی‌های آمریکایی مشکل‌ساز است و آن‌ها منتظرند تکلیف شرایط بین‌المللی از نظر حقوقی روشن شود.»

وی اضافه کرد: «اما شرکت‌های غیرآمریکایی... گفت‌وگو را آغاز کرده‌اند. برخی از آن‌ها ضوابط را پذیرفته‌اند و مقدمات فنی در حال آغاز است که وارد بازار ایران شوند و سرویس آرایه کنند.»

آقای جهانگرد وعده داد که نام این شرکت‌های غیر آمریکایی «پس از موفقیت و تکمیل کار» اعلام خواهد شد.

گوگل یکی از پرطرفدارترین موتورهای جست‌وجو در اینترنت است و سرویس ای‌میل این شرکت با عنوان جی‌میل هم در کشورهای جهان طرفداران زیادی دارد.

در سال‌های گذشته و به خصوص پس از اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ برخی از مقامات جمهوری اسلامی گوگل را ابزار جاسوسی دانسته‌اند.

از جمله اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، دی ماه سال ۹۰ گفته بود که سایت گوگل، موتور جستجو نیست، بلکه «ابزار جاسوسی» است.

صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران نیز روز چهارشنبه ۹ مهر از موتورهای جستجو به عنوان «ابزارهای جاسوسی مورد استفاده غرب بویژه دولت آمریکا» نام برده بود.

در سال‌های گذشته همچنین چندین بار دسترسی کاربران ایرانی به جی‌میل و گوگل قطع و یا کند شده‌است.

از جمله در مهر ماه سال ۹۱ و پس از انتشار فیلم «عصمت مسلمانان» در سایت یوتیوب، وابسته به شرکت گوگل، که اعتراضات زیاد مسلمانان را به دنبال داشت، سرویس جستجوگر اینترنتی گوگل و سرویس جی‌میل، به مدت چند روز در ایران فیلتر شد.

جمهوری اسلامی ایران سایت یوتیوب را نیز از سال ۸۸ و در پی ناآرامی‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری مسدود کرده‌است.

در سال‌های گذشته مقامات ایرانی همچنین از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی موتورهای جست‌وجوی ملی خبر داده‌اند.

مخالفان حکومت ایران اما اعلام کرده‌اند که این موتورهای جست‌وجو برخی از اطلاعات را فیلتر می‌کنند.

نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات ایران، پنجم اسفند در پاسخ به این انتقادها گفته بود که موتور جست‌وجوی گوگل نیز برای ارائه نتایج جست‌وجو «طبقه‌بندی و فیلترینگ اطلاعات» را اعمال می‌کند.

آقای جهانگرد تاکید کرده بود: «کافی است که یک بار یک کلمه را با استفاده و بدون استفاده از فیلترشکن در گوگل جست‌وجو کنید، آن وقت معلوم می‌شود که خروجی اطلاعاتی که در اختیار کاربر ایرانی قرار داده می‌شود، متفاوت است.»

دولت ایران همچنین سال‌هاست طرحی برای جدا کردن اینترنت مورد استفاده کاربران داخل کشور از شبکه جهانی وب را در دستور کار خود قرار داده که می‌گوید با هدف افزایش امنیت سایبری، مقابله با حمله‌های اینترنتی و رونق کسب و کار آنلاین طراحی شده‌است.

اما منتقدان نگران آن هستند که علاوه بر کیفیت پایین این شبکه، دولت ایران از تسلط خود بر کنترل هر چه بیشتر کاربران پرتعداد اینترنت در ایران استفاده کند.

XS
SM
MD
LG