لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۹

«ستاد عملیات مشترک ایران و روسیه علیه داعش» در عراق


هواپیمای روسی حامل کمک‌های انسان‌دوستانه در فرودگاه بغداد. ۲۱ اکتبر ۲۰۱۴
هواپیمای روسی حامل کمک‌های انسان‌دوستانه در فرودگاه بغداد. ۲۱ اکتبر ۲۰۱۴

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، رسانه‌های عربی از تشکیل ستاد عملیات مشترک روسیه و ایران برای مقابله با گروه داعش در خاک عراق خبر می‌دهند و این خبر به سرعت در رسانه‌های ایرانی نیز پخش شده‌است.

این خبر اولین بار در روزنامه لبنانی المستقبل منتشر شد. این روزنامه با نقل قول از یک مقام عراقی که خواسته نامش فاش نشود، نوشت که کارشناسان نظامی روسیه و ایران با همکاری ارتش عراق در صدد تشکیل یک ستاد عملیات مشترک علیه داعش هستند.

این منبع عراقی افزوده‌است که بیش از شصت کارشناس روس هم‌اینک در بغداد هستند و در هتل لاله طلایی الرشید واقع در «محدوده سبز» این شهر مستقر شده‌اند. این کارشناسان مسئولیت آموزش افسران و خلبانان عراقی را به عهده دارند. آنها همچنین کاربرد جنگ‌افزار روسی از جمله بالگردهایی که عراق اخیراً از روسیه خریداری است را به افسران و پرسنل نظامی آموزش می‌دهند. رسانه‌های روسیه اوایل اکتبر خبر دادند که یک سوم از بالگردهای ام‌آی۳۵ام به عراق تحویل داده شده‌است.

روزنامه المستقبل در ادامه نوشته‌است که محور ائتلافی تهران- مسکو برای حمایت تسلیحاتی و لجستیک از عراق در مبارزه با گروه «حکومت اسلامی» با ائتلاف به رهبری آمریکا رقابت خواهد کرد.

گزارش المستقبل توسط منابع بی طرف تایید نشده‌است. رسانه‌های روسیه هم در باره احتمال تشکیل این ستاد عملیات مشترک با ایران گزارشی منتشر نکرده‌اند. با این حال مسکو همواره تاکید کرده که از سوریه و عراق حمایت می‌کند و این حمایت‌ها کمک‌های تسلیحاتی برای مقابله با گروه داعش را نیز شامل می‌شود.

نیکولای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری روسی ایتارتاس تاکید کرد که اقدامات نظامی هر ائتلافی در خاک یک کشور دیگر باید تحت نظر سازمان ملل متحد باشد. آقای پاتروشف که هفته جاری به ایران سفر کرد گفت: «روسیه همواره از تلاش حکومت‌های سوریه و عراق برای سرکوب شبه نظامیان افراطی مختلف حمایت کرده‌است. ما آنها را به تسلیحاتی مجهز می‌کنیم که کارایی نظامی آنها را در مقابله با تروریست‌ها تقویت می‌کند.»

وزارت دفاع روسیه نیز روز ۲۳ اکتبر اعلام کرد مسکو برای کردهای عراق در اربیل که به دلیل ادامه نبرد با گروه تروریستی حکومت اسلامی در شمال غربی کشور در مضیقه هستند، کمک‌های انسان‌دوستانه شامل مواد غذایی، پتو، چادر و ژنراتور برق ارسال کرده‌است.

مقامات روسی هفته گذشته گفتند ایران در مبارزه با گروه داعش یک کشور مهم است. ویتالی چورکین نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل متحد روز ۲۱ اکتبر گفت: «این به اصطلاح ائتلاف (ائتلاف علیه داعش به رهبری آمریکا) از همکاری با دمشق و تهران امتناع می‌کند در حالیکه برای جنگ با تروریسم در سطح منطقه مشارکت این دو کشور اساسی است.»

XS
SM
MD
LG