لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۷

ایران از آغاز جابجایی منابع ارزی آزاد شده خود در خارج خبر داد


ساختمان اصلی بانک مرکزی ایران
ساختمان اصلی بانک مرکزی ایران

رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۲۸ دی‌ماه از آغاز جابه‌جایی منابع ارزی بلوکه ایران در خارج از کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، ولی‌الله سیف در حاشیه نشستی گفته است که بانک مرکزی از روز یک‌شنبه بخشی از منابع بلوکه شده خود را از یک بانک در ژاپن به بانک دیگر در آلمان برده و در یک مورد دیگر بخشی از پول بلوکه شده خود در کره جنوبی را به بانک ملی امارات که در گذشته در تحریم به‌ سر می‌برد، منتقل کرده‌ است.

رییس بانک مرکزی ایران در پاسخ به این پرسش که «فلسفه جابه‌جایی پول از بانک ژاپنی به بانک اروپایی چه بود؟» افزود: «این کار برای اطمینان پیدا کردن از اینکه بانک‌های کارگزار مفهوم رفع تحریم را به درستی درک کنند، صورت گرفت تا بانک‌های کشور متوجه شوند که می‌توانند دستور صادر کنند و برای جابه‌جایی منابع اختیار داشته باشد».

او افزود: «از این رو بانک مرکزی تصمیم گرفت ۱۴ دستور را برای جابه‌جایی منابع محدود شده خود صادر کند».

ولی‌الله سیف در مورد مقدار پول‌های جابه‌جا شده اطلاعی نداد و خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز می‌نویسد در تماسی که در این مورد با بانک «ان‌بی‌دی» امارات داشته، این بانک نیز از ارائه اطلاعات بیشتر خودداری کرده‌است.

ایران به خاطر تحریم‌ها با مسدود شدن میلیاردها دلار از درآمدهای خود که عمدتاً از محل صادرات نفت است مواجه بوده و هم‌اینک با اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، قرار است این پول‌ها برای استفاده تهران آزاد شوند.

رییس کل بانک مرکزی در ادامه سخنانش گفت که «با برداشته شدن تحریم‌ها، هزینه مبادلات پول ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش می‌یابد که این موضوع می‌تواند در رونق اقتصاد ایران به عنوان یک عامل مؤثر عمل کند».

آقای سیف اضافه کرد: «با رفع تحریم‌ها و اجرایی شدن برجام ۳۲ میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه شده ایران آزاد می‌شود که ۲۸ میلیارد دلار آن متعلق به بانک مرکزی و ۴ میلیارد دلار آن با تبدیل به ریال به عنوان سهم دولت به خزانه واریز می‌شود».

اشاره آقای سیف به رقم «۳۲ میلیارد دلار» در حالی است که عزت‌الله یوسفیان مولا، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، در تابستان امسال خبر داده بود که رییس کل بانک مرکزی در نامه‌ای به رییس جمهوری ایران رقم دارایی‌های بلوکه‌شده جمهوری اسلامی در خارج از کشور را «حدود ۲۶ میلیارد دلار» دانسته بود.

رییس کل بانک مرکزی در روزهای اخیر در مورد ورود بیش از ۳۰ میلیارد دلار ارز به ایران گفته بود که این کار «منطقی نیست» و افزوده بود که بخشی از این پول صرف واردات کالاهای مورد نیاز خواهد شد.

به گفته آقای سیف، با توجه به بانکداری بین‌المللی «می‌توان منابع آزاد شده را در حساب‌های مطمئن و متمرکز قرار داد و در صورت نیاز از آن بهره برد».

آزاد شدن پول بلوکه‌شده شعبه بانک ملی در آلمان

عبدالناصر همتی، مدیرعامل بانک ملی، روز سه‌شنبه ۲۹ دی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت که «از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دادیم و روز گذشته بانک مرکزی آلمان مجوز فعالیت شعبه بانک ملی در هامبورگ را صادر کرد».

وی افزود: «پول بلوکه شده شعبه بانک ملی در آلمان با این مجوز فعالیت، آزاد شد و از طرف دیگر محدودیت نقل و انتقال پول شعبه بانک در دبی هم برداشته شد».

به گفته وی اقدامات لازم برای آغاز به کار شعبه لندن بانک ملی نیز انجام شده و این بانک تنها منتظر دریافت مجوز از دولت بریتانیا است.

مدیرعامل بانک ملی تصریح کرد: «محدودیت فعالیت بانک ملی در مسکو نیز برداشته شد و در آینده نزدیک فعالیت همه شعب بانک ملی در خارج از کشور فعال می‌شود».

XS
SM
MD
LG