لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۷

حذف شناسایی پردرآمدهای یارانه از بودجه ۹۴ ایران


خبرگزاری فارس روز یک‌شنبه ۲۳ آذر در گزارشی خبر داد که یک بندِ بودجه سال ۹۳ که دولت را موظف به شناسایی و حذف دهک‌های پردرآمد از فهرست یارانه‌بگیران می‌کرد، در لایحه بودجه سال ۹۴ «به طور کامل حذف شده» است.

براساس گزارش این خبرگزاری، همچنین دولت در لایحه بودجه سال ۹۴ پیشنهاد کرده‌است تا بخشی از کسری پرداخت یارانه نقدی به «غیر نیازمندان» را از محل منابع صندوق توسعه ملی جبران کند.

طبق بند «و» تبصره ۲۱ قانون بودجه سال ۹۳، یارانه نقدی صرفاً به سرپرستان خانوارهای متقاضی که مجموع درآمد سالانه آنها کمتر از رقم تعیین شده توسط دولت باشد، پرداخت می‌شود و چنانچه پس از تحقیق مشخص شود که اشخاص با درآمد بیشتر از مبلغ فوق اقدام به دریافت یارانه کرده‌اند به میزان سه برابر یارانه دریافتی جریمه می‌شوند.

کمیسیون برنامه و بودجه مجلس روز جمعه ۱۶ مهر، در گزارشی اعلام کرده بود که دولت، این مصوبه قانون بودجه سال ۹۳ برای تصویب دستورالعمل تعیین خانوارهای واجد شرایط دریافت یارانه نقدی را اجرا نکرده‌است.

مقامات دولتی تاکنون سخنان متفاوتی را درباره نحوه شناسایی و حذف افرادی که واجد شرایط دریافت یارانه نیستند، بیان کرده‌اند.

بیش از ۷۳ میلیون نفر از جمعیت ۷۷ میلیونی برای دریافت یارانه ثبت نام کرده‌اند. این در حالی است که پیش از آغاز ثبت نام‌ها برای دریافت یارانه، علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد، اعلام کرده بود که ۱۰ میلیون نفر ثروتمند در ایران شناسایی شده‌اند.

خبرگزاری مهر نیز دوشنبه اول اردیبهشت از درخواست وزارت اقتصاد از بانک‌ها برای اعلام وضعیت حساب شهروندان خبر داده بود اما ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران، روز شنبه ۱۳ اردیبهشت گفت که «دولت برای شناسایی افراد پردرآمد به حساب‌های بانکی مردم ورود پیدا نمی‌کند.»

خبرگزاری فارس در ادامه گزارش روز یک‌شنبه خود نوشت که دولت سال آینده نیز برنامه‌ای برای اجرای گام بعدی هدفمندی یارانه‌ها «ندارد.»

این خبرگزاری همچنین خبر داد که دولت در لایحه بودجه ۹۴ پیشنهاد کرده‌است تا بخشی از کسری پرداخت یارانه نقدی به غیر نیازمندان را «از محل منابع صندوق توسعه ملی» جبران کند.

صندوق توسعه ملی فعالیت خود را از سال ۸۹ آغاز کرد و بر اساس قانون بخشی از پول نفت صادراتی ایران به این صندوق منتقل می‌شود.

طرح پرداخت یارانه‌ها در ایران از دولت دوم محمود احمدی‌نژاد آغاز شد و در این مدت چگونگی اجرای آن به یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی دولت تبدیل شده‌است.

پیش از این برخی از مدیران دولت حسن روحانی، مدیران دولت‌های گذشته و نمایندگان مجلس به نحوه پرداخت یارانه‌های نقدی انتقاد کرده‌اند.

عبدالرضا مصری، وزیر رفاه در دولت محمود احمدی‌نژاد، پنجشنبه ۲۰ آذر، گفته بود که با یارانه نقدی که در این سال‌ها به همه مردم پرداخت شد، می‌توانستیم «۲۵ پالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای» در کشور احداث کنیم.

حسین مرعشی، معاون رئیس جمهوری در دولت محمد خاتمی، روز جمعه ۲۱ شهریور، یارانه نقدی را «معضلی برای اقتصاد کشور» خوانده و گفت که میزان این یارانه‌ها ۳۰ درصد بیشتر از اعتبارات عمرانی است.

منصور معظمی، معاون وزیر نفت جمهوری اسلامی روز شنبه، ۲۲ شهریور، خبر داد که پروژه‌های توسعه صنعت نفت کشور به دلیل سهم وزارت نفت از پرداخت یارانه به مردم عملا «زمین‌گیر» شده‌است. این وزارتخانه ماهانه ۳۴۰۰ میلیارد تومان به پرداخت نقدی یارانه‌ها کمک می‌کند.

اما با وجود این انتقادها و کسری بودجه، دولت حسن روحانی همچنان به پرداخت یارانه‌های نقدی به مردم ادامه می‌دهد.

XS
SM
MD
LG